40 дни преди линча на шофьора селата край Прилеп протестираха заради бруталния трафик на камиони (Обзор)
- Хората настояват за заграждения на тротоара, “легнал полицай” и пешеходна пътека
- Пътят е на АПИ, тротоарите - на местната власт
- През селата край Сунгурларе минава трафикът на румънски и турски тирове, ускоряват заради прав участък
На 19 юли хората от община Сунгурларе излизат на протест заради окаяното състояние на пътя, който не е ремонтиран от 10 г., а трафикът от тежки камиони е много интензивен.
Жители на няколко села в Сунгурларско пишат и писмо до регионалното министерство, областната администрация в Бургас и Областното пътно управление. Предупреждават, че всеки ден се случват инциденти с пукнати гуми на камиони, а при един от тях е бил блъснат и убит жител на село Подвис.
40 дни по-късно - на 28 август, в село Прилеп, което е на този път, стана трагедия, която стресна страната. Камион прегази 6-годишно дете, изскочило внезапно на пътя, а роднини на детето линчуваха и убиха 57-годишния шофьор.
“Предупреждавахме, че ще се случи трагедия
Пътят, който минава през селото, е много натоварен и е в много лошо състояние - няма здрав участък по него - казва кметът на Прилеп Чани Стойчев. - А камионите работят с време, гледат да наваксат и навлизат по правата отсечка, която минава през селото, с превишена скорост.”
След протеста през юли им обещали “някакви кърпежи, но нищо не се случи”, казва кметът.
След писмото на жителите от Сунгурларско от Агенция “Пътна инфраструктура” са отговорили, че през 2022 г. агенцията е подписала договори за изработването на технически проект за основен ремонт на 90 км от второкласния път II-73, като половината от тях са на територията на област Бургас.
Проектът се реализирал на три етапа, но основният ремонт щял да започне през 2025 г. Междувременно от Областното пътно управление изготвили задание за изкърпване на 40 хил. квадратни метра от пътя с прогнозен срок за стартиране август т.г.
“В деня, когато беше убито детето, стана още едно произшествие
малко след селото, по пътя Карнобат - Шумен, за щастие, без жертви.
Това е ежедневие за нас, имало е дни с по няколко катастрофи. През селото минава трафикът от камиони за Румъния”, допълва кметът на Прилеп.
Сега местните ще настояват спешно да бъдат поставени “легнал полицай” и пешеходна пътека, както и устройство за контрол на скоростта. Веднага след табелата за началото на селото, която е доста далече от първите къщи, има знак за ограничение на скоростта 50 км/ч.
С колко е карал линчуваният шофьор, тепърва ще се изяснява от назначената автотехническа експертиза. Според шефа на полицията в Бургас Емил Павлов няма данни да е карал с превишена скорост.
С колкото и да е карал, разправата с шофьора е брутален криминален случай и виновните трябва да си понесат последствията, смятат в Прилеп. Тепърва ще се изяснява и дали лошото състояние на пътния участък има пряка връзка с произшествието.
Фаталният път
Пътят II-73, на който бе убито момченцето, е част от републиканската пътна мрежа, преминаващ през Бургаска и Шуменска област.
Най-лош е участъкът от Карнобат до границата с област Шумен. На места дупки като кратери достигат широчина метър и 40 сантиметра, дълбоки са 15 см.
Селото е последното от област Бургас и след него започва Ришкият проход.
Ако магистрала “Хемус” бе готова,
тази и други подобни трагедии нямаше да се случат, казаха пътни експерти.
Причината в момента тировете да минават през много села в този регион е, че те се опитват да стигнат до Варна, използвайки максимално магистрален път.
Пътуват по “Тракия” и при при Ямбол, в близост до мястото, на което бе т.нар. кръстовище Петолъчката, отбиват на север, за да минат през Ришкия проход.
Когато стигнат до Шумен, отново се качват на магистрала до Варна.
Пътят през Ришкия проход е второкласен и е натоварен от няколко години, защото е по-удобен от първокласния през Върбишкия проход.
На практика, след като са карали десетки километри по “Тракия” с над 100 км/час, камионите се качват на второкласния път и в продължение на 90 км карат с по 90 км/час, докато отново се озоват на магистрала.
Пътят е на АПИ, тротоарите - на местната власт
Експерти задават въпроса защо при този натоварен трафик в селото няма досега поставени “легнали полицаи” и предпазни заграждения - парапети на тротоарите, които да пречат точно на такива внезапни излизания на шосето, довели до трагедията в понеделник.
Специалистката по транспортни въпроси Диана Русинова пояснява, че първото е задължение на АПИ, а второто - на местната власт.
Руско нямал и един акт за нарушение, роднини на момчето дошли същия ден на гости от Градец
ТОНИ ЩИЛИЯНОВА,
НАДЕЖДА АЛЕКСИЕВА
От окръжната прокуратура в Бургас повдигнаха във вторник обвинение на 46-годишния Стефан Д., дядо на сгазеното дете. Мъжът е с криминални прояви и обременено съдебно минало.
Разследващите са категорични, че той е намушкал смъртоносно шофьора Руско Танев, нанасяйки удар в подбедрицата на левия му крак с 15-сантиметрово острие.
То е засегнало важен кръвоносен съд,
вследствие на което 57-годишният мъж от Аксаково издъхнал от остра кръвозагуба. Шофьорът е бил приклещен и бит в кабината на камиона минути след удара на детето.
По данни на полицията около 15,30 ч на 28 август момченцето изскача внезапно на пътното платно в село Прилеп. След като го удря, камионът спира. За секунди обаче около него се събира тумба от хора, които в този момент празнували Богородица по стар стил и хапвали курбан в сградата на бившата ветеринарна служба.
Колега на шофьора, който пътувал с него в камиона, успял да се изплъзне от линча и
избягал, качвайки се на случайно преминаващ по пътя автомобил
Позвънил на тел. 112, а след като на място пристигнала полиция, се върнал и разказал какво се е случило. Когато екип на “Бърза помощ” пристигнал на местопроизшествието, и детето, и шофьорът били мъртви.
След безпрецедентната саморазправа от прокуратурата в Бургас се заканиха, че няма да допуснат улично правосъдие. Сунгурларско бе блокирано от полиция и жандармерия, а в ареста бяха прибрани седем души, роднини на убитото дете.
Те не са местни и се занимават с горска сеч, родом са от Градец, обясни директорът на ОД МВР - Бургас, старши комисар Емил Павлов. Във фаталния ден пристигнали на гости при роднини.
Часове след трагедията четирима от задържаните бяха пуснати, разпитани в качеството им на свидетели. Зад решетките останаха бащата, дядото и чичото на 6-годишното момченце, за които има данни, че
са били пияни по време на линча
“Това е вероятният кръг лица, съпричастни към престъплението, уточняваме дали са действали в съучастие. По тялото на шофьора няма други следи от насилие, прорезната рана е една – в прасеца на левия му крак”, уточни за “24 часа” окръжният прокурор на Бургас Георги Чинев във вторник следобед.
По-късно допълни, че на извършителя на престъплението е повдигнато обвинение за умишлено убийство по чл. 115 от НК, за което се предвижда лишаване от свобода от 10 до 20 г. Арестът на мъжа бе удължен до 72 часа, предстои внасяне в съда на мярка “задържане под стража”.
Колеги на убития при саморазправата шофьор от голяма козметична фирма, регистрирана в Аксаково, са съкрушени от случилото се. Казват, че загиналият Руско Танев бил дългогодишен кадър, шофьор с 20-годишен стаж и без нито един акт за нарушение на правилата за движение.
Ако не беше спрял след катастрофата, шофьорът поне щеше да е жив. Виновни са родителите на това 6-годишно дете, оставено само на улицата, коментират потресени от безпрецедентната улична саморазправа.
Дали на родителите на прегазеното дете ще се търси някаква отговорност, е предмет на последваща проверка. Но наказания може да се налагат само ако се докаже, че детето е било трайно оставяно без надзор и родителска грижа.
Това означава да е било лишавано от храна, подслон,
без никаква грижа за него, обясниха от прокуратурата.
Фамилията на Руско Танев е голяма и задружна. Под един покрив той живеел със съпругата си, сина си и неговото семейство, както и с брат си. Синът му Неделчо работи в месарница, има две деца, на 9 и 12 г.
Тихи, спокойни и работливи хора, така ги определят съседите от улицата в центъра на малкия град Аксаково край Варна.
Във вчерашния ден дворът на къщата беше пълен с приятели на Неделчо, които помагаха в подготовката за погребението на линчувания мъж.
Жената и синът му били в Бургас да вземат тялото след направената аутопсия.
Беше много тих и добър човек, почти не пиеше, лягаше си рано и си почиваше, пътуваше често и се държеше във форма, разказват приятелите на сина му.
Те са в шок от случилото се, не могат да се поставят на мястото на убиеца, предполагат, че комбинацията от силна емоция и алкохол се е оказала фатална.
Разчитат, че ще има справедлива присъда, тъй като са убедени, че Руско стриктно е спазвал правилата и не е шофирал с превишена скорост.
Диана Русинова: Пътната агенция поддържа от бордюр до бордюр
ХРИСТО НИКОЛОВ
Задължение на местната власт е да се грижи за безопасността на хората, които пресичат републикански път в частта, в която минава през населено място, категорична е Диана Русинова, експерт от Европейския център за транспортни политики.
Тя посочи че е описано много точно в Закона за пътищата - когато републикански път минава през населено място, задължението на пътната агенция е да поддържа самия път от бордюр до бордюр. Това означава да полага грижи за маркировката, пътните знаци и настилката.
Какво ще се слага по тротоарите и бордюрите, така че да препятства внезапното излизане на пътя, е задължение на местната власт.
“Това обаче е проблем, който не се е появил вчера или преди две седмици, че сега да му търсим спешно решение. Той съществува от десетилетия и основната причина за него е, че ние нямаме изградена пътна инфраструктура”, каза Русинова.
И добави, че е крайно време държавата да преосмисли транспортната си политика, която през последните десетилетия се е грижила единствено за изграждане на пътните връзки в посока запад - изток, пренебрегвайки напълно преминаването на Стара планина.
“А през Стара планина преминават 32 прохода още от римско време, част от които са запазени и до ден днешен”, каза Русинова.