Идея: Паметникът на Съветската армия да е носеща колона на бъдещ музей на модерното изкуство

27.08.2023 14:14
Паметникът на Съветската армия като носеща колона на бъдещ музей на модерното изкуство. СНИМКА: Движение "Гергьовден"

Паметникът на Съветската армия да е носеща колона на бъдещ музей на модерното изкуство. Тази идея лансират от движение "Гергьовден" на Любен Дилов - син, в момента част от голямата коалиция ГЕРБ-СДС. Темата занимава "Гергьовден“ още от 1994 година, съобщават от пресцентъра на движението.

Оттам припомнят, че два пъти представят идеята на  на публично обсъждане в общинския съвет на София по време на втория и третия мандат на Стефан Софиянски, когато СДС, ССД и Движение "Гергьовден“ – има внушително мнозинство. Още през 2010 година Любен Дилов-син публикува в уеб сайта си текст, с който отново връща темата с предложението за Паметника на Съветската армия. А именно - да е част от бъдещ музей на модерното изкуство.

Ето и самият текст: 

Музей на модерното изкуство в София – Червената армия и българската модерност

В много европейски градове има паметници на съветската армия. В много малко европейски градове няма музей на модерното изкуство. София е един от тези градове.

Защо имаме Паметник на Съветската армия се учи по история в училище и причините – общо взето – са известни. Най-накратко: коренят се в онази особеност на националния ни характер, благодарение на която за повече от 500 години столица на България е бил красивият град Истанбул.

Защо нямаме музей на модерното изкуство е по-сложна и по-нова тема. Вероятно това се дължи на обърканата, доста политизирана и провинциално плаха наша представа за модерността. Българската модерност е винаги нещо, което ни се случва отвън, а не нещо, което правим сами за себе си. Българската модерност е внос на артистични и политически модели, което честно навличаме с възторга на Алафрангата, без изобщо да ги осмислим или поставим в някаква естесвена традиционна среда.

От паметник – в носеща колона

През 1999-а предложението ни беше Паметникът на червената армия да не се разрушава, да не се демонтира, да не се мести в някакъв резерват за социзкуство.

Предложихме от символ на победоносното съветско оръжие да го превърнем в носеща колона на един, много нужен на София - Музей на модерното изкуство.

Целият паметник се описва в една стъклена, полифункционална пирамида, с поставени на различни височини изложбени зали, закрити и открити пространства, в които да се помещават постоянни и специални експозиции, инсталации и нарочни спектакли на модерното изкуство.

Постройката е от метал и стъкло в надземната си част. Под земята слиза на два или три етажа, в които се помещава паркинг, археологическа част (ако на мястото бъдат разкрити артефакти) и не много административни помещения.

Булевардът предлага удобни влизания и излизания в комплекса.

Паркът наоколо запазва целостта си. Сградата е „въздушна“, вписана единствено в контурите на сегашния плочник около паметника, не затиска града, приятна е за окото – в една хармонична линия със стадиона и университета.

Символът – закритият паметник

Закриването на паметника, превръщането му от екстериорен символ в артистично и същевременно практично интериорно решение решава следните въпроси:

- Сваля от дневен ред проблематизирането на историческото наследство;

- Не накърнява ничии чувства, подчертава монументалността и слепия ни възторг от един инцидент в българската история, превръщайки го в музеен експонат;

- От исторически символ той се превъплъщава в образец на монументалното пластично изкуство – просто един експонат – огромен, редом с другите, но в никакъв случай не по-значим;

- Това ще бъде „закритият паметник на България“. Без да се накърнява паметта, тя ще бъде прибрана там, където и е мястото – в музея.

Човекът, градът и мечтите

Човек е толкова голям, колкото са големи мечтите му. Тъжно и тъпо е Паметникът на Червената армия да е по-висок от мечтите ни за града, в който живеем.

Като не броим хотелите, последната голяма модерна сграда в София е НДК.

Ние заслужаваме да помечтаем за един софийски артцентър, по подобие на символните сгради – например в Париж и Лондон, които са едновременно практични и красиви, извадени от комерсиална функционалност, символи на стремежа на обитателите на един град към хармония, приемственост и модерност.

Всъщност ние заслужаваме това, което имаме. Няма как да станем такива, каквито искаме, без да престанем да бъдем това, което сме. Превръщането на Паметника на червената армия в музей на модерното изкуство е една смела крачка, която бихме били щастливи да направим заедно със столичани.

Други от От страната и света

Защитен свидетел насочил германските власти към Ружа в Южна Африка

Задействали се преди 1 г. и 6 месеца след разстрела на издирвания с червена  бюлетина Красимир Каменов-Къро Показанията на защитен свидетел изпратили германските власти по следите на Ружа Игнатова в

Паднал бор блокира влакове в Искърското дефиле

Влаковете, които преминават през Искърското дефиле в района на гара Елисейна, временно бяха блокирани в късния следобед. Причината беше огромен бор, паднал върху контактната мрежа в района

Зацикляне: 6-и (засега) опит за председател – за Деня на благодарността (Обзор)

Борисов с първа реч от трибуната в новия парламент, шегува се как намерил 94-годишен за водач на листа, за да има доайен за шеф на следващия Асен Василев си говори с ДБ през медиите

Димитър Главчев: Пълното ни приемане в Шенген ще облекчи българските граждани и българските фирми

Приемането на страната ни в „сухопътния“ Шенген ще облекчи българските граждани и българските фирми, каза служебният премиер Димитър Главчев за предаването „Панорама“ по БНТ

Австрия склони, пуска ни в Шенген и по суша от 2025 г., но само с Гърция (Обзор)

Граничният контрол с Румъния остава за поне 6 месеца Австрия най-накрая се съгласи да пусне България и Румъния в сухопътен Шенген, като се очаква да влезем напълно в свободната зона за движение в ЕС

>