Дами спорят чий газ идва през “Боташ” (Обзор)
Идва ли руски газ в България през турската компания “Боташ” - въпросът въвлече в спор Лена Бориславова от “Продължаваме промяната” и пиар експертът Бояна Бозаджиева, която съветваше Росен Христов - енергиен министър в последното служебно правителство.
Ако не съществуваше рискът от поредни безрезултатни избори и Румен Радев да продължи да управлява страната, като я отдалечава и излага в Европа, като сключва тайно договори с “Боташ” за руски газ, може би нямаше да се стигне до тежкото решение да трябва да сглобяваме редовен кабинет с най-големия ни опонент. Това написа Бориславова в събота във фейсбук.
Вчера Бозаджиева отговори пък в социалната мрежа с коментар, че ако позицията на Лена Бориславова за руски газ през “Боташ” е позицията и на правителството, то следвали поне един международен скандал и няколко логични въпроса и действия. Пиарката пояснява, че около 157 пъти беше обяснено, че “Боташ” ни предоставят инфраструктура, по която да си докараме газа, а какъв ще е той - зависи какво купува България. Иначе казано - плащаш си винетка, а ти решаваш дали ще караш мерцедес, или москвич.
Бозаджиева пита още защо, ако “Боташ” ни продава руски газ, правителството не прекратява споразумението. И допълва, че миналата година по време на управлението на ПП същата тази “Боташ” ни предоставя газ. Въпросът е какъв е бил - руски или...?, пише още тя. Бозаджиева добавя: Ако Радев тайно договаря с “Боташ”, разбирайте Ердоган, то значи, че в “сглобката” е и турският президент. Колко му е да оклепаме съседите, че участват в тайни договорки за облагодетелстване на руската страна.
Всъщност споразумението с “Боташ” не включва доставки, а ползване от “Булгартрансгаз” на терминали за втечнен газ и преноса му през турската мрежа. За ползването на този капацитет България плаща 3,8 млрд. евро до края на 2035 г. Турската компания също е запазила капацитет в нашата мрежа срещу 135 млн. евро. Според търговци на газ обаче това споразумение дава възможност на “Боташ” за доставка на руски газ в Европа и заобикаля европейското изискване да има споразумение за междусистемна свързаност на българската и турската мрежа.