Иван Демерджиев: Кабинетът благовидно ще използва убийството на Алексей Петров за чистка в службите

21.08.2023 09:23 Димитър Мартинов
Иван Демерджиев СНИМКА: Велислав Николов

- Адвокат Демерджиев, преди дни убиха знакова фигура - Алексей Петров. Вие доскоро бяхте вътрешен министър. Какви са вашите хипотези, споменавали сте, че се говори, че той е бил архитект на сглобката?

- Не само се говори, той сам манифестираше много тесни отношения с бащата на Кирил Петков,  тесни отношения с Бойко Борисов. Обясни откъде са. Сам в аванс обяви, че има правителство и че е технически въпрос да бъде гласувано в парламента. Като се проследят последните му изяви, това лесно се вижда.

Има доста данни, че това, което той говори, отговаря на истината, а не е просто негово твърдение. Но за мен има нещо по-важно, което остана встрани от общественото внимание.

- Какво е то?

- Това е първото показно убийство у нас от повече от 5 години. И то е на човек, който не е просто бизнесмен, бивш служител на службите или по някакъв начин свързан със съмнения, че участва в престъпния свят. То е на човек, който поддържа тесни политически контакти, актуални. Такъв прецедент отдавна не е имало.

Моите опасения обаче са от това, което виждам да се случва през вчерашния и днешния ден (четвъртък и петък - б.а.). Струва ми се, че убийството ще бъде използвано от правителството като повод за чистка в службите. Тя ще реализира под един благовиден предлог това, което беше заявено в запис, изтекъл в публичното пространство.

Фактът, че днес (в петък - б.а.) се събират в Министерския съвет, и то, забележете, само представители на МВР и на ДАНС, и то не под формата на съвет за сигурността, а на съвещание, ме навежда на мисълта, че това убийство ще бъде използвано за такива политически цели.

- Защо смятате така?

- Правителството и вътрешният министър направиха няколко неща. Първо, беше изолиран от работата на МВР главният секретар. Беше сложен нов заместник, който на практика изземва неговите функции. После започнаха рокадите - както на директори на областни и главни дирекции, така и на административни.

Още тогава предупредих, че тези трусове, тези безпринципни кадрувания и уволнения в МВР ще доведат до проблеми. Вече ги виждаме всеки ден. Има ескалиране на случаите на насилие, а и на някои такива безцеремонни прояви, които напомнят за отминали времена. Ние вярвахме, че България се е освободила от тези феномени и те няма да се случват повече.

- Споменахте кадруване. Министър Стоянов ви отговори, че лично прави рокадите.

- Трябва да се обърне много сериозно внимание на факта, че всички назначения са на хора, свързани по някакъв начин с ГДБОП.

Дирекцията, която беше оглавявана от г-н Калин Стоянов, преди да стане вътрешен министър. И всъщност това е и дирекцията, призвана да се бори с организираната престъпност. Тя трябва да държи под наблюдение хората, които се занимават с нея, да осъществява превенция и оперативна работа по отношение на тях.

И при тази ситуация, в която на практика  дирекцията е превзела изцяло МВР, се случват множество тежки криминални прояви. Трябва да се носи отговорност, но според мен не от ръководителите на службите, които нямат такива компетенции, или от главния секретар, каквито внушения се правят, а от хората, стоящи зад тези смени или зад самата дирекция.

Припомням, че в ДАНС имаше назначени двама заместници, чиито ресори пък изцяло покриват всички дейности, по които има някакви критики. Но пак акцентирам, че тези убийства, които зачестиха страшно много в основната си част, особено това на Алексей Петров, попадат в прерогативите в компетенциите на ГДБОП и въпросите основно трябва да бъдат поставени към министъра на вътрешните работи, към ГДБОП.

Към правителството трябва да бъде поставен един основен въпрос. Защо се извършва този погром над сектор “Сигурност” и защо с тази изключително безпринципни множество рокади? Аз съм говорил с много хора в системата. Те не си спомнят такъв прецедент. Хора с по 25 години стаж на толкова много промени, и то немотивирани, без да става ясно защо се правят и какво ги налага. Тук правителството трябва да каже какво цели с тази политика и докъде вижда да стигнат нещата. Защото на фона на случващото се с МВР за мен е абсолютно ясно, че това правителство не може да осигури спокойствие и сигурност на хората.

През месеците, в които аз и екипът ми управлявахме министерството, имахме два основни приоритета. МВР да спазва принципа на законност в действията си и да се бори да обезпечи сигурност и спокойствие на българските граждани. Вярвам, че в значителна степен се справихме с това, защото на фона на множеството проблеми в други правоохранителни органи на фона на трусовете в прокуратурата, МВР стоеше стабилно и беше единствената институция, в която хората вярваха.

- Звучите песимистично. Мислите ли, че ще ни приемат в Шенген?

- Смятам, че този път, ако ни отхвърлят за Шенген, сами ще сме си виновни. Вместо да направят минимално надграждане над всички усилия, които положихме през изтеклите 10 месеца - те бяха напълно достатъчни, за да обезпечим влизането на страната в Шенген, ги загърбиха.

Справяхме се успешно с мигрантския натиск и дори получихме допълнително финансиране след усилията на президента и моите като министър. Тези средства още не са реално вложени в обезпечаване. Сега наблюдавам огромно отстъпление от позициите, които бяхме завоювали.

- Но адвокат Демерджиев, цифрите показват, че има увеличение и на недопуснатите, и на заловените във вътрешността на страната мигранти.

- Възможно е, зависи с кой период се сравнява.

- Юни и юли месец тази година със същия период на м.г., което е преди вас.

- Не разполагам с данните за момента, но всеки ден виждахме в новините задържани мигранти. Това се гледа и от нашите партньори. Сега отдавна не съм попадал на подобни случаи.

Когато тези усилия, вместо да се увеличават и вместо да стават по-ефективни, намаляват, когато не се изграждат техническите съоръжения, съвсем нормално е накрая оценката да е негативна, а не е позитивна.

- Споменахте промените на директори, но министър Стоянов има правото да си избере екип.

- Така е, те не са противозаконни, в правомощията му са. Но министър, който иска да управлява една система, трябва много ясно и принципно да мотивира решенията си за кадрови промени. Защото в МВР има професионална структура, която е най-важна и трябва да бъде съхранена и развивана. Със сигурност знаете, че да се изгради един добър полицай са необходими много години. Срещу него работи престъпността, често с огромни възможности. Затова тези хора трябва да имат сигурност.

Ако знаят, че няма да бъдат сменяни като носни кърпички, тогава работата им и резултатите им ще са удовлетворителни. Затова смятам, че не ни трябват декларации, а конкретни данни за промените. Например директорът на ОД на МВР - Бургас, бе изключително уважаван. Този на Пазарджик придвижи дирекцията много напред в резултатите. Но бяха сменени.

Когато се правят такива промени, те трябва много ясно да се мотивират, за да знаят хората в системата, че те имат устойчивост, имат подкрепата на гърба на министъра си и ще бъдат сменени не по политически или конюнктурни съображения, а само когато тяхната работа и резултати не отговарят на очакваното.

- Но министър Стоянов изчака 2 месеца, не ги направи веднага. Това време стига за опознаване на работата на всеки.

- Да, но не ми е известно министърът да е ходил в нито една областна дирекция, освен инцидентно, за да се запознава с работата на тези директори. Не ми е известно да е проследил резултатите от работата им, а има такива резултати, защото отчетите за всяка година бяха факт и аз присъствах. Не чух конкретни аргументи заради слаби резултати в кои сектори и за неизпълнение на кои задачи бяха сменени.

- Адвокат Демерджиев, освен бивш вътрешен министър сте и бивш правосъден. Като юрист сте запознат с проекта за промени в конституцията, който беше внесен в края на юли. Оказа се, че в него има доста промени освен в главната съдебна система, има и в института на служебното правителство. Според вас нужни ли са?

- Като юрист със значителен опит, включително и като бивш правосъден министър, ще кажа, че действащата конституция по мнението на повечето специалисти е достатъчно добра и дава много възможности, за да се развива държавата нормално. В нея е предвиден добър баланс между властите. Предвидени са механизми, които да гарантират това.

Да, тя може да бъде променена. Но за мен тези промени трябва да се правят изключително внимателно.

Имам големи притеснения дали това Народно събрание има капацитет да промени основния закон. Много често то работи на принципа “ремонт на ремонта на закона”.

Визирам тези текстове, които засягат шофьорите, каращи след употреба на наркотични вещества и алкохол. Не може с правен хаос или с мерки, които преминават законосъобразното, да се бори престъпността. Престъпността се бори със законови мерки, а когато се пипат нормативни актове от типа на Наказателния кодекс, още повече на конституцията, това трябва да става много внимателно, с много широк и ясен дебат, за да бъдат изчистени тези.

- Идеята за служебен премиер президентът да избира между последния шеф на парламента, управителя на БНБ или председателя на Конституционния съд не е ли освен твърде ограничително и потенциален капан, ако и тримата му откажат?

- При всички случаи е потенциален капан. Не виждам да има обществени нагласи и настроения, че сегашният институт на служебното правителство по някакъв начин смущава нормалната работа на държавата. Визирам тези, в които съм участвал. Напротив, многократно служебните кабинети изваждаха държавата от значителни кризи.

С новото предложение може да се минира съставянето изобщо на кабинет. И всъщност прозира до голяма степен едно желание изкуствено да се продължи животът на старото правителство при наличието на трусове в политическата система, при наличие на кризи. Много добре знаем кога са сменяни редовни правителства, в какви условия, колко конфликтни ситуации е имало и не мисля, че е подходящо по подобен изкуствен начин да се търси продължаване на техния живот. Това няма да реши нито един проблем. Обратно, може да задълбочи много проблеми и да породи сериозно обществено недоволство и конфликти.

- Преди време казахте, че не ви е чужда идеята да се кандидатирате за кмет на Пловдив. Ще го направите ли сега?

- Ако трябва да бъдем точни, казах, че винаги съм бил обществено ангажиран в последните години. Аз съм човек, който, след като е взел определено решение, не се свени да го сподели с медиите, оттам с обществеността. Така че, когато имам решение по този въпрос, със сигурност веднага ще стане обществено достояние.

Други от Интервюта

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

Йонко Мермерски: Описват Доналд Тръмп като неадекватен, а той си е съвсем на място

С ракетите от Украйна срещу Русия Байдън или прави капан на Тръмп, или му дава коз за преговори Когато бизнесът работи на принципа на меритокрацията, а не на квотите

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Камен Колчев: Съветвам да не инвестирате в имоти, при влизане в еврозоната цените ще паднат с 10-20%

Ако имахме добре работеща държава,  икономическите ни показатели щяха да са като на Естония и на Полша, казва председателят на Съвета на директорите на "Елана финансов холдинг" В САЩ 50%

>