Намалете скоростта по магистралите - в цяла Европа са до 130 км/ч, а са по-добри

17.08.2023 09:00 Евгени Петров
Магистрала "Тракия" СНИМКА: Архив.

Когото и да питате, ще ви каже, че качеството на нашите магистрали е отвратително. Води се спор само дали при нас, или при румънците е по-зле, или сме на нивото на сръбските.

Нашите магистрали са с изтрити маркировки, мантинелите са със “слепи” котешки очи, с кърпежи, дупки и неравности. Понякога те са толкова големи, че имате усещането, че ще излетите от пътя. “А какви магистрали има в Западна Европа…”, коментират пътуващите зад граница нашенци. И с право, имам лични впечатления.

Да не говорим, че нашият автопарк е най-старият в Европа. Според някои данни около 40% от автомобилите ни са над 20 години, а според други – 60 на сто са на възраст около или над 15 години… Тези автомобили са с много ниско ниво на безопасност – без ABS-и, еърбеци и т.н.

И тук идва изненадата. Според един документален филм на “Дойче веле” от всички страни в Европа само две разрешават скорост от 140 км в час по магистралите – Полша и …България. Тук се изключва Германия, където няма ограничения на скоростта. Навсякъде другаде при хубавите и добре поддържани магистрали скоростта е или 130, или – забележете, 120 км/ч. Доста интересно е

във Великобритания, където скоростта е 112 км/ч,

но това е преизчислено от мили в километри, т.е. там максималната скорост по магистралите е 70 мили в час.

Никой не може да даде смислен отговор защо по нашите магистрали е разрешена тази висока скорост. От няколко години се говори, че аутобанът София - Пловдив видимо отесня и че е нужна трета лента.

А това е и пътят с най-много кърпежи и неравности.

И още – по него минава почти целият тежкотоварен трафик от Западна Европа към Турция и Близкия изток.

Това са ТИР след ТИР и маневрите по тяхното изпреварване са на минута-две. А за безопасността ТИР, или автобусна лента вече просто са задължителни.

Още малко статистика: според НСИ за 2021 г. загиналите по магистрали у нас са 75 от общия брой на загиналите по всички пътища, или 18,9% . Да, обаче “всички пътища” са над 20  000 километра, докато магистралите – под 1000. Излиза, че на магистрали произшествията със

загинали и ранени са над 4 пъти повече

Добре помня единствения публичен аргумент, който се опитваше да обясни разрешаването на тази висока скорост преди години. Според ген. Атанас Атанасов това е дело на Бойко Борисов, който, разрешавайки по-високата скорост, съдействал да се харчи повече гориво, което пък да облагодетелства “Лукойл”, защото играели карти с Валентин Златев.

Ами ето ви още един силен аргумент да се намали скоростта. Защото освен всичко друго сме и най-бедната държава в ЕС и с най-ниски доходи.

Подозирам, че това решение у нас да се кара със 140 км (при което повечето наши водачи си казват, че може и със 150, а ей го къде е и 160), е било взето под давлението на новобогаташката бизнес класа с мощни и луксозни возила в съчетание с необяснимия комплекс нещо у нас да е по-свободно и по-разрешено от останалата част на Европа. Нещо като “на гол тумбак – чифте пищови”. Но да не забравяме, че в далеч по-богатите страни у нас има и далеч по-богати бизнесмени, а средната класа шофира далеч по-нови и безопасни автомобили с по-ниска скорост.

Да не говорим, че карането с висока скорост е една илюзия за бързо придвижване от един до друг град.

Неотдавна Би Ти Ви направиха един експеримент – пътуваха от София до Пловдив с максималната разрешена скорост между 130 и 140 км/ч, а се върнаха със спокойните 110… Накрая обявиха разликата – 7 минути.

Може би до морето ще бъдат 15 или 20 минути. Това е цялата “далавера” от бързането

Изобщо, аз не откривам нито един аргумент в полза на тази разрешена висока скорост по нашите магистрали.

Всичко говори за обратното - от тяхното качество, през качеството на автомобилите, за да стигна до едно от най-съществените – манталитета на българските шофьори.

Разбира се, всеки горд собственик на 25-годишно БМВ-тройка ще хукне да ме опровергава, но магистралата е средство за безопасно и безпроблемно придвижване от едно място до друго, а не писта за избиване на мутренски комплекси.

Но наред с всичко това възниква и въпросът: кога ще си оправим магистралите, поне като средноевропейските? Тук се отваря тема за докторат, но освен първосигналното: “Да не се краде”, възниква въпросът за тяхното поддържане.

Неотдавна икономистът Лъчезар Богданов сподели впечатление от доброто качество на магистралите в Хърватия, но придружено с фиш за около 15 лева за преминаване на едно разстояние, малко по-голямо от София до Пловдив.

Е, ако е така, и нашите магистрали би трябвало да “светят”. Въпросът колко плащаме за пътищата, е малко като за кокошката и яйцето –

първо да платим и да караме по по-добри пътища

или първо да ни ги направят и след това да платим.

Това колебание е напълно излишно, защото, дори да ни направят първо хубавите пътища, пак ще вземат парите от нас – данъкоплатците. Държавата няма печатница за пари. Да не говорим за ниските такси за тировете и ниските цени на винетките.

Но това е тема, която никога не е удобна – нито предизборно, нито следизборно. А у нас положението винаги е едно от двете.

Други от От страната и света

Павела Митова: Не гарантираме, че Силви Кирилов няма да бъде служебен премиер

„Няма да гарантираме, че ако Силви Кирилов бъде избран за председател на парламента, няма да бъде номиниран за служебен премиер". Това заяви депутатът от ИТН Павела Митова пред NOVA NEWS

Катастрофа затруднява движението по пътя Стара Загора - Казанлък

Движението по пътя от Стара Загора за Казанлък в района на Стара Загора е затруднено заради катастрофа, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ)

Атанас Зафиров: Младите са надеждата и моторът на левицата

На конференцията на Младежкото обединение на БСП председателят на БСП-Обединена левица Атанас Зафиров изрази своята признателност към младите социалисти и подчерта тяхната ключова роля за бъдещето на

Александър Симидчиев от "Да, България" за офертата на ГЕРБ: Принципи преди имена

Това, което се случва в България, в момента е, че една личност в България е овладяла значителна част от ключови институции, които отговарят за върховенството на правото

Ураганният вятър обърна товарен автомобил на подбалканския път София – Бургас

В Сливен ураганният вятър счупи клони, отнесе ламарини от покриви и нанесе щети на търговски обекти. Навесът за колички на голям супермаркет беше отнесен на няколкостотин метра

>