Галин Цоков: Няма да позволим механично преместване на съдържание в учебните програми

10.08.2023 15:21
Министърът на просветата проф. Галин Цоков Снимка: Архив

Няма да допуснем механично "слизане" или "качване" на съдържание в учебните програми. Това каза пред медии днес министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.

По думите му по предложените за обществено обсъждане промени в учебните програми са работили два екипа комисии. Те са работили по отделните програми през предните две години при двама различни министри – през 2021 и 2022 г., посочи министърът. Той допълни, че екипът му ще се съобрази с получените мнения и становища на преподаватели.

„Такива механични прехвърляния няма да допуснем от гледна точка на това, че с тези промени на учебни програми ние не искаме да издаваме и нови учебници. Ние искаме да се огледа така съдържанието в тях, че да отпадне точно фактологическата сложност в рамките на едни или други учебни предмети. И по този начин в някаква степен да се олекотят учебните програми от гледна точка на това да остава повече време на учителя да работи индивидуално, да работи екипно, ако трябва. Ако трябва, да работи и допълнително с определени деца“, каза Цоков.

Според него промяната в учебното съдържание трябва да е свързана с компетентностни рамки в учебните програми и с повече интердисциплинарност на учебното съдържание, което да доведе до друг модел на структуриране и на усвояване на учебното съдържание. Учебните програми трябва да са насочени не само към възпроизвеждане на знание, но и към формиране на умение, смята министърът.

Проф. Цоков съобщи, че с негова заповед е съставена работна група, която обсъжда стандарт за управление на качеството в българското училищно образование. Точно този стандарт за качество и неговото управление ще дадат механизми, съобразно които ще се определят критерии и индикатори, които да показват коя е качествената работа в училище, посочи той.

По думите на образователния министър резултатът на учителите е различен в различните типове училища. Той разказа, че е получил доклад за училищата, в които всички зрелостници са получили слаби оценки. Това е лош резултат, но от друга страна трябва да се има предвид, че тези училища са подготвили учениците, за да стигнат те до зрелостни изпити, каза министър Цоков. „И сега, оттук нататък могат да работят догодина, да речем, за повишаване на успеха и за положителни резултати на зрелостните изпити. Те са постигнали много точно в това отношение“, допълни той.

По-рано днес Цоков подписа анекс към колективния трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование. От него става ясно, че учителските заплати се увеличават с 15 процента, в сила със задна дата от 1 януари 2023 г. Още с подписването на днешния анекс със социалните партньори се разбрахме, че започваме да работим по подготовка за бюджета за 2024 г., каза министърът, цитиран от БТА. 

Други от Просветни

А трябва ли да знаеш за Белчо и Сивушка?

На млада участничка в “Стани богат” ѝ звучи като да са зайци. В мрежата едни се забавляват, а други отбелязват: На себе си се смеем Отговорът на млада участничка в тв предаването “Стани богат”

Факултетът по журналистика към СУ отбеляза 50 години от създаването си

Факултетът по журналистика и масова комуникация към СУ "Св. Климент Охридски" отбеляза с академично тържество 50 години от създаването си. То се организира съвместно от ръководството на ФЖМК и Съюза

Директорката на ЦЕРН при българския научен елит, откриват изложба за 25 г. наше участие

Докато войната разделя Израел, Палестина и Иран, центърът в Женева събира изследователите им в общи проекти Д-р Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пристигна в България

INSAIT ще представи първия изкуствен интелект на световно ниво

Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) ще представи нов изкуствен интелект от последно поколение, създаден да работи на български език

За вдигане на заплатите и 3 януари - неучебен настоява учителски синдикат

"Синдикатът "Образование" направи проверка на нарастващото напрежение в сектора "Средно образование" във връзка с липса на политическа отговорност от българските депутати и риск от неприемане на

>