Борислав Зюмбюлев: Готвенето е чиста радост, по-голяма от яденето

10.08.2023 14:52 Пепа Йорданова, в. "Всичко за семейството"
Борислав Зюмбюлев със златната си книга за българската дребнобуржоазна кухня

“Златна книга на българската дребнобуржоазна кухня” (с логото на Книгоиздателска къща “Труд”) – с това любопитно заглавие излиза нова книга от Борислав Зюмбюлев. Тя вече е на книжния пазар.

В увода авторът обяснява: “Тази книга няма амбицията да ви засипе с хиляди сложни рецепти от нувел кузин, нито някаква балкантуристка носталгия. Целта е да покаже тайните в приготвянето на вкусна българска храна”.

- Това не е кулинарна книга, а книга с истории и със страшно много информация. Как дойде идеята и как избрахте точно този начин за писане?

- Идеята ми бе да направя някакъв паметен знак на покойната ми майка. Реших го още като почина преди 11 години. Но добавях истории, за да е интересно, а не някакви безброй превзети рецепти, с каквито е пълно онлайн главно. Освен това аз гледам на тази книга преди всичко като на историческо, а не толкова на кулинарно съчинение. Защото всъщност е разказ за материалната култура на поколението на моите родители и изобщо предци. А иначе аз така си пиша, каквото и да пиша - с широки отклонения и много дисклеймъри. Така съм се научил да бъда убедителен. Няма интересно писане, ако не умееш да разказваш.

Съобщаването на факти, в случая готварски рецепти, колкото и да са вкусни, без контекст е скука, възпаляваща мозъка. На младини, като се учех да пиша дописки, прочетох една статия - The Art of Readable Writing (“Изкуството на четивното писане”), от едни хърватски автори. Научна статия от щатски университет, преведена на български в списание “Съвременна журналистика”. Там детайлно бе обяснено как да пишеш, че аудиторията да разбира какво искаш да кажеш. И не става дума за някакъв голям белетристичен или публицистичен талант, а за прости правила, които ти дават ноу-хау, ако имаш нещо да съобщаваш, как то да стигне и да бъде разбрано от повече хора. В случая с тефтерите на майка ми -

в тях има много знание за съобщаване

Тя бе по занятие химик, началник на лаборатория, и бе много наясно със състава на храни, взаимодействия, относително тегло, сухо вещество и какви процеси протичат при готвене.

Най-ценното на тази книга е, че в рецептите няма смесване на маса и обем - традиционен дефект във всички готварски книги. Постарах се да обясня разбираемо защо дадено нещо става вкусно и защо не става, разказвайки забавно някакви истории. Тъй че хем да запазя паметта на майка ми, хем да произведа нещо, което става за четене и носи някаква утилитарна полза. Даже ми се струва, че малко съм прекалил с развлекателната част. Защото публиката е свикнала готварските книги да са много скучни.

Разбира се, че съм повлиян от покойните журналисти Ясен Бориславов и Цаньо Сърнев (той бе истински поет, съчинил несъществуващи гозби като “Прасенце, прегърнало агънце, на пещ” и “Пуйка, пълнена с кебапчета”).

- Защо “дребнобуржоазна кухня”, какво ѝ е отличителното?

- Първоначално сложих заглавие “буржоазна”, в смисъл на градско-провинциална. Но после видях 900-те страници на Петър Стоянович, в които се говори за истински значими хора от близкото ни минало в контекста на приготвянето на храна. И малко се смирих, затова го направих “дребнобуржоазна”.

Предците ми по майчина линия са типични дребни градски собственици

от затънтения град Силистра.

- Защо е важно да се съхраняват старите автентични рецепти и да се отсяват обърканите в тях недомислици?

- Защото е важно всяко автентично нещо да бъде съхранено в колективната ни памет. Включително готварските рецепти. Освен всичко друго тези неща дават малко национална гордост, която е различна от травестията във филипкутевски потури.

- Поречието на Дунав е особено място, по реката винаги е текла и стигала до нас и европейската модерна култура. Повлияла ли е на кулинарията в родния ви край?

- Безспорно средноевропейската кухня е повлияла на храненето на хората от моя роден град. Но има и влияние на руската кухня също така. И колкото и да е странно, и на гръцката.

- Кои рецепти ви беше най-любопитно да разнищите?

- Най ми е любопитно да разбера произхода на едно много традиционно ястие - пиле скордоля, което се приготвяше винаги на Василовден - 1 януари, големия празник Обрезание Господне”.

Манджата очевидно по заглавието си е с гръцки произход. Скордо на новогръцки значи чесън.

Скордоля предлагат в съвременните гръцки кръчми, но онова, силистренското е нещо различно

Как се е осъществило това културно влияние предвид географската отдалеченост, продължава да е загадка за мен, но е безспорно интересно.

- Личи, че имате отношение към кулинарията, готвите ли?

- Долу-горе веднъж седмично успявам да сготвя нещо. Но обичам да готвя за гости. Тогава ми е приятно да получавам комплименти и да посрещам хора. Част от носталгията ми по провинциалния живот е и това. Моите родители имаха гости практически всеки ден, поне на кафе.

- Кулинарията намира все по-просторно място в медиите, на какво се дължи според вас?

- Приготвянето на храна винаги доставя радост. И то създава искрена радост от самия процес, не толкова от самото ястие. Макар и ястието - дали ще е някаква екзотична мексиканска кесадия с кориандър, или банална супа от леща, е шадраван от емоции. Вкусът сам по себе си доставя наслада на сетивата, което отключва радост. Но реално вкусовете, които радват най-много, са: солено, сладко и мазно. Това го има и в най-баналния джънкфуд. Индустрията отдавна е установила това и произвежда бързи храни, в които има и прочутия умами (тъй наречения пети вкус), който естествено се получава например от говежди костен бульон, а изкуствено се имитира лесно с натриев глутамат и синтетичен аромат на масло, сол, захар или фруктозен сироп. Един чипс, макар и с аромат на трюфели, може да излъже небцето за кратко. Но не може да замести по-голямата радост - приготвянето; това е най-достъпното творческо занимание, за което не трябват някакви специални умения и голямо въображение.

И една филийка да си препечете, изпитвате удоволствието от нещо, което сте направили с двете си ръце и сте ги извадили от онова отверстие южно от кръста. Независимо дали сте богат, беден, умен или тъп, хетеро- или хомосексуален, мъж или жена, млад или стар, да приготвяш нещо сам винаги води до ендорфинова буря - голям кеф е.

Готвенето е вид пътешествие - или към отдалечени и интересни места, или връщане във времето по неповторим начин. И медиите - традиционни или социални, които са хищници по природа, експлоатират това усещане.

(Със съкращения. Цялото интервю четете във в. “Всичко за семейството”.)

Други от Интервюта

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

Йонко Мермерски: Описват Доналд Тръмп като неадекватен, а той си е съвсем на място

С ракетите от Украйна срещу Русия Байдън или прави капан на Тръмп, или му дава коз за преговори Когато бизнесът работи на принципа на меритокрацията, а не на квотите

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Камен Колчев: Съветвам да не инвестирате в имоти, при влизане в еврозоната цените ще паднат с 10-20%

Ако имахме добре работеща държава,  икономическите ни показатели щяха да са като на Естония и на Полша, казва председателят на Съвета на директорите на "Елана финансов холдинг" В САЩ 50%

>