Вместо 4,9 млрд. лв. за 4 години новата власт дава 1 млрд. за пътищата за 18 месеца
Средната сума по договор е почти двойно по-ниска в сравнение с поръчките, които служебният кабинет пусна
След като новият регионален министър Андрей Цеков спря обществените поръчки за ремонти и зимно поддържане на пътищата за 4,9 млрд. лв. с ДДС, започнати от служебния кабинет, в сряда пътната агенция стартира нови процедури. Тяхната обща стойност обаче е над 4 пъти по-малка - само 1,019 млрд. лв. с ДДС заради срокът, за който ще се сключат договори с избраните фирми - 18 вместо предишните 48 месеца.
Но дори така сумата, която държавата ще плати за текущи ремонти и поддържане на пътищата у нас, излиза по-ниска. По договорите, които стартира предшественикът на поста Иван Шишков, месечно държавата щеше да дава средно по 102 млн. лв.
По новите, ако се стигне до сключването им, сумата е почти двойно по-ниска - по 55 млн. лв. Това е грубо пресметната средна стойност - обикновено през зимата тя е значително по-ниска, защото
разходите са само за чистене на снега,
но през лятото е доста по-висока, защото тогава се извършват всички текущи ремонти.
Обществените поръчки са седем на брой - за отделните райони за планиране, като всяка област е отделна обособена позиция и кандидатите може да подават оферти за една, за повече или за всички обособени позиции в поръчката.
Една от поръчките е за поддържане само на магистралите. Крайният срок за подаване на офертите е 7 септември.
Предишната процедура бе обявена през март от служебното правителство, като буквално в последните му дни на власт пътната агенция класира и избра изпълнителите за почти половината от поръчките. До сключване на договори обаче не се стигна и още в първите седмици на новото правителство министър Цеков заяви, че ще спре процедурите. Проверката, която той назначи, показа, че е имало неправилно отстранени фирми още на етап технически оферти. При това комисията някак си е успяла да се запознае с цялата сложна документация буквално в рамките на часове и дни преди съставянето на новия кабинет.
Това прекратяване обаче предизвика подаване на жалби от страна на избраните фирми
Засега е известно само за четири такива жалби, които бяха допуснати за разглеждане от Комисията за защита на конкуренцията, но все още няма нейно решение по казусите.
Засега браншът все още не е реагирал официално на обявяването на нови поръчки.
“Предстои да се съберем с юристите ни и на първото заседание на камарата въпросът ще се разглежда. Тогава ще излезем с наша позиция”, каза пред “24 часа” председателят на управителния съвет на Браншова камара “Пътища” Стефан Чайков.
Той обясни, че глобалната сума на договорите не е чак толкова важна, защото така или иначе
тя указва само лимита от финансови средства,
който държавата е готова да отпусне за поддръжка на републиканските пътища.
“Безспорно лошо е, че държавата не отпуска повече средства, но по-важното е дали единичните цени на различните дейности са по-високи, или по-ниски отпреди. Защото материалите, трудът, транспортът и всички останали разходи на фирмите поскъпнаха в сравнение с миналата година”, каза той.