5 причини да чакаме поне 2 часа на ГКПП Кулата
- За първите 6 месеца са преминали 1,9 млн. души, а само през юли са около 550 хил. Трафикът расте с по 20% всяка година
- Родители забравят копие на декларацията, с която извеждат детето зад граница
“Километрична опашка на ГКПП Кулата”, “Ад по пътя за Гърция”, “Два часа чакане на границата за плаж на Бяло море”.
Това са част от медийните заглавия, станали вече традиционни за летните месеци в последните 10-ина години. Когато температурите се вдигнат и на българите им замирише на море, стягат багажа първо за Гърция, защото там става за плаж още в края на май.
Така опашки от леки коли към ГКПП Кулата започват да се точат още от Кресненското дефиле. След това трафикът се облекчава в последните около 40 км до граничния пункт, където движението става по магистрала “Струма”.
Колоната обаче спира на километри преди границата и започва голямото чакане при температури, стигащи 40°.
Чакане с часове за влизане в Гърция имаше до средата на юли. След това преминаването става по-бързо, но никога не е ясно дали отново българинът, поел към Беломорието, няма да се озове отново в задръстване.
Трафикът
Първата причина за километричните колони е засиленият трафик от май до октомври.
По данни на Гранична полиция, които ни бяха предоставени след запитване на “24 часа”, през юни и юли 2023 г. средно на ден през ГКПП Кулата са преминавали приблизително 8 хил. леки коли през делничните дни, а през почивните броят им е средно 11 хил.
Около 40% от тях са с българска регистрация, 60% - с чужда. Автобусите са към 25 в двете посоки на денонощие. Товарните автомобили варират от 2500 до 2800 в делнични дни и около 1800 в почивни.
През първото шестмесечие на тази година през ГКПП Кулата са преминали общо 1,9 млн. души и 1,3 млн. автомобила.
За сравнение - през 2022 г. те са били съответно 1,6 млн. души и 900 хил. моторни превозни средства.
Увеличението сега е приблизително с 20%.
През всички гранични пунктове с Гърция за юли са преминали около 1,1 млн. души, като повече от половината са българи, а около 400 хил. са от страни от ЕС.
Близо 550 хил. са миналите само през ГКПП Кулата и около 400 хил. през Маказа.
Най-слаб е трафикът през Ивайловград
Или общо за юли преминалите леки и товарни автомобили през българо-гръцките пунктове са близо 500 хил., половината от които през Кулата. По данни на Агенция “Митници” този пункт е трети по натовареност откъм товарни автомобили след Капитан Андреево и Дунав мост - Русе.
Пикови по интензивност за преминаване на леки коли са събота, неделя и понеделник, а най-тежки са сутрешните часове за излизане от България и следобедните за излизане от Гърция, допълват от Гранична полиция.
Данните за последните години показват, че с всяка година има по около 15-20% увеличение на трафика през най-натоварения пункт.
С цел облекчаване на преминаването на туристите Гранична полиция препоръчва алтернативните възможности през останалите пунктове - Илинден, Златоград, Ивайловград и Капитан Петко войвода.
Потокът на Кулата значително надвишава капацитета и въпреки че реално от години пунктът е разположен на гръцка територия и граничният контрол се извършва на едно спиране съвместно с гръцките гранични власти, опашките са факт.
В тях попадат както български граждани, така и граждани на Румъния, Молдова, Украйна, Сърбия, Северна Македония и др., които преминават транзитно през територията на България на път към гръцките курорти.
Инфраструктура
Тя е изграждана преди десетилетия и не отговаря на десетки пъти увеличения трафик на автомобили и пътници.
Между българския пункт Кулата и гръцкия Промахон, където реално става проверката на документите, на мостовото гранично съоръжение има общо 4 ленти за движение - по 2 на вход и на изход.
Едната лента е почти постоянно заета от камиони и преминаването на леки коли от магистралата става през другата лента. Затова дори при прилагане на облекчени проверки има предпоставки за образуване на колони поради стеснения участък.
Броят на пътните ленти на моста поради липса на алтернатива не е променян от 2006 г., когато интензивността на движението през пункта беше десетки пъти по-малка.
На съвместния пункт Кулата - Промахон е
осигурено пропускане на всички възможни общо 11 ленти
за движение - 6 на изход и 5 на вход, и са предприети мерки за максимално бърза обработка на лицата, ползващи се с право на свободно движение, съгласно законодателството на ЕС.
Съгласно подписаното споразумение с Гърция трасетата са непрофилирани, т.е. няма отделни гишета за автомобили от България, ЕС и трети страни, напомнят от Гранична полиция.
Проверките
Постигнато е много добро взаимодействие с гръцките гранични власти, но въпреки предприетите общи действия - извършване на съвместен граничен контрол на принципа “на едно спиране”, осигуряване на непрекъснат процес на работа и на достатъчен брой служители, използване на съвременни технически средства за бърза гранична проверка и открити на ГКПП Кулата 3 допълнителни работни места, често се образуват колони от автомобили и автобуси.
И времето за изчакване на границата се увеличава.
Автомобилите на българските граждани минават за по-малко от минута,
но тези, които идват от държави извън ЕС - като Сърбия и Молдова, се проверяват щателно. Те подлежат на цялостна обработка от българските и гръцките полицаи и това отнема повече време.
Освен граничния контрол има и митнически за по-рисковите превозни средства.
През 2019 г. МВР имаше идея да се доставят повече мобилни четци, с които се проверяват документите на пътуващите в колите на място, още докато са на опашката преди пункта.
След проверката по седалките с мобилните четци рейсовете да преминават директно през пункта.
Анализът на дейността показва, че ползването на мобилни терминални устройства от българските гранични власти не води към намаляване времето за изчакване, тъй като пътуващият трябва да бъде проверен и от гръцки полицай на гише, коментираха обаче от Гранична полиция.
Често, когато колоната от автомобили е голяма, паспортната проверка се свежда до хвърляне на един поглед от служителя на личната карта на пътуващия, за да стане преминаването по-бързо и да няма изнервени пътници.
Такава формална проверка крие рискове от пропускане на издирвани лица. Бившият служебен министър на вътрешните работи Иван Демерджиев открито призна, че починалият тук издирван от
Интерпол Ангел Христов от Братя Галеви може да е влязъл през Гърция
в натоварените часове, когато не се проверяват стриктно личните документи.
И все пак граничните служители са инструктирани, че не бива да се правят пропуски в контрола, които да застрашават националната сигурност.
Документи за децата
Над 60% от пътуващите към и от Гърция са с деца и един от често срещаните проблеми на Кулата е липсата на незаверено копие на декларацията от другия родител за извеждане на детето зад граница, ако пътува само с единия.
Понякога той носи само оригинала на тази декларация, без копието, което би трябвало да остане на пункта. Тогава граничният полицай трябва да вземе документа, да влезе в сградата да го копира и да го върне, което бави трафика.
Все още има доста хора, които не носят копия на декларациите за деца, твърдят гранични полицаи. Припомнят друго важно изискване - когато родител е починал или съдът е дал правата на единия, не е нужна такава декларация.
Задължително е обаче да се показва смъртен акт в оригинал, ако единият родител е починал, или копие, макар и незаверено, на съдебното решение, което дава права за детето.
За деца до 18 г. трябва да се носи валиден български паспорт или лична карта. Често родителите носели само акт за раждане на наследниците си, който обаче не е документ за пътуване.
Тарикатите
Макар и рядко, все още има тарикати, които се опитват да избегнат опашките и в последните километри преди пункта преминават не по магистралата, а обикалят през селата. На метри преди ГКПП-то излизат от село Кулата и опитват да се включат в колоната, пререждайки я.
Това създава напрежение и понякога води до скандали между водачите. Има и такива, които за по-бързо придвижване карат в последната отсечка в лентата за тирове, ако тя случайно е по-свободна.
Така реално изпреварват отдясно колоната и в зоната за контрол опитват да се включат в лентата за леки коли. Редовно пътуващи казват, че има и обратни случаи, в които изнервени тираджии, които пък редовно си висят с часове, минават в лентата за леки коли и създават объркване и забавяне, но в крайна сметка в граничната зона трябва отново да се върнат в лентата за тирове.
Тези епизодични случаи не водят до кой знае какво забавяне, но все пак нарушават създадения ред и изнервят чакащите.
В последните дни напрежението на пункта се уталожи, като
преминаването вече става за не повече от 10-20 минути
Никаква гаранция няма обаче, че така ще е до края на сезона.
През юни се проведе среща на директора на Гранична полиция Антон Златанов и началника на полицията в Серес, в резултат на която е координирана съвместната дейност и е намалено времето за изчакване на пункта.
През летния сезон тази година са предприети мерки съвместно с гръцките полицейски власти за максимално увеличаване броя на служителите, извършващи проверките, уверяват от Гранична полиция.