Димитър Главчев: Няма да допусна институцията да бъде беззъба, нито да е нечия бухалка
Не крия политическите си убеждения, бях депутат от ГЕРБ. Който обаче ме познава, знае, че когато ми е гласувано доверие за някаква работа, я върша според професионалните си принципи, каза председателят на Сметната палата
- През следващите 7 години ще оглавявате институция, оценките за която варират в широки граници - от безобиден оценител до политическа бухалка, г-н Главчев. Ще намерите ли “златната среда”?
- Мой основен приоритет винаги е бил да отстоявам независимостта на институцията, която съм оглавявал или за която съм работил. Спазването на закона, прилагането на добрите и доказани европейски практики, опитът ми на одитор и професионализмът на колегите е гаранция за независимостта на институцията. Може да ви прозвучи нескромно, но аз винаги съм се ръководил само от професионалните стандарти и закона в дадена дейност и смятам, че гласувайки ми доверието и честта да оглавя Сметната палата, е гарант за това, че няма да се допускат намеси и влияние. Искам и ще работя за това тя да стане важно звено от европейските институции. И да, няма да допусна да бъде нито “беззъба”; нито “бухалка”.
- Нашата Сметна палата за разлика от подобните ѝ в други държави не действа като финансов съд. Дали не е време да помислим за промени в статута ѝ, защото ролята ѝ доста се обезцени?
- Тепърва предстои да се обсъдят различни идеи и предложения за подобряване работата на Сметната палата. Кои от тях ще намерят реализация, за да я направят по ефективна, е въпрос, който трябва да обсъдим с колеги от палатата, специалисти, законодатели. Законът дава възможност за прилагане на мерки, за препоръки за подобряване на финансовото управление и дисциплина на проверяваната организация. Ако има данни за престъпления, докладите се изпращат на прокуратурата. Така че не са малко механизмите за въздействие за добро управление на държавни средства и без да е нужно да се превръщаме във “финансов съд”.
- Прав сте, но вече има немалко случаи на отказ да се изпълнят наложените санкции например. Справка - кмет, който не изпълнява акт за половин милион , защото, видите ли, бил едновременно лице, което да го плати и да го събере от самия себе си. БДЖ, която не връща на държавата 5 апетитни имота, апортирани в капитала, и т.н. Каква трябва да е реакцията?
- Разбирам, че има такива случаи, но има разписан закон и се действа според него. Не съм запознат в детайли, но вече казах, че действията могат да са само съгласно закона. Има разписани механизми за реакция. Държавата има и инструменти, за да си събере вземанията. Виждам, че в момента има воля за това, надявам се, ще има и ефективни резултати.
- Нали знаете как законно се обезврежда контролна институция? С малък бюджет, който в последните 10 години непрекъснато намалява. Как ще спрете тази опасна тенденция?
- Принципно бюджетът на Сметната палата се прави по предложения на палатата, но окончателният вариант е на Народното събрание. Нашето предложение се прави, съгласува се с финансовото министерство и се гласува от парламента. За съжаление, председателят на палатата няма как да въздейства.
- В ход са ключови и в същото време взривоопасни одити - на ББР, на Български пощи, на Националния фонд за компенсиране влоговете на гражданите, на санирането…Ще приключат ли и те като много други с медиен шум за три дни?
- Ще се запозная подробно с всички важни одити. И ви гарантирам, че ще установим ефективно ли е харчен всеки лев на данъкоплатците. Дали са постигнати целите, за които са дадени парите. Тези проверки попадат в полезрението на медиите, те са национално значими, но нашата функция е да гарантираме правилното разходване на всеки лев.
- Вашият предшественик предаде на прокуратурата няколко одита. Поне на мен не ми е известно да има някакво движение. Трябва ли промяна във взаимодействието между палатата и прокуратурата?
- Прокуратурата е независима институция и не мога да коментирам резултатите от нейните проверки. Ние трябва да вършим същата работа. Мисля, че можем да си взаимодействаме позитивно с всички институции. Не мога да коментирам проверките на моите предшественици. Да мине малко време и ще ви предоставя резултатите от това, което ще направим. Аз отговарям за моята и на колегите работа оттук нататък. Ще положа максимални усилия да не залежават доклади и да се спазват законовите срокове.
- Виждате ли поле за взаимодействие между нашата Сметна палата, Европейската палата, ОЛАФ и подобни институции? Досега тази линия не е толкова явна.
- Категорично това ще е една от основните ми задачи. Работил съм с г-жа Илиана Иванова, когато беше в Европейската Сметна палата. Желая ѝ успех като еврокомисар. Запознат съм добре с работата на европейските колеги и действително очаквам активно взаимодействие. Българското общество очаква всички контролни институции да гарантират правилното разходване на средствата както по плана за възстановяване, така и на останалите пари от европейските фондове. България се е утвърдила като коректен и надежден партньор на европейските контролни институции. Това взаимодействие ще продължи.
- Как ще мотивирате екипа на палатата за ефективна работа? Как ще попълните екипа си? Да очакваме ли уволнения, нови структури, щатове?
- Познавам работата на Сметната палата в последните няколко години в работата ми на депутат, а и като одитор, участвал съм с предложения в разработването на Закона за Сметната палата. Сега влизам “вътре” в палатата. Много колеги познавам, с други тепърва ще се видя. Ще преценим след разговори и анализ къде може да има подобрения. Най-важното е колегите да работят спокойно. Не планирам промени в щатове и структури в момента. Поддържам комуникация и с бивши председатели на палатата, те могат да дадат интересни идеи и предложения.
- Имате ли свой личен план като председател? Как ще се опазите например от политически влияния, някои от които могат да бъдат доста “силови”? Или от изкушения за поставяне на одитни доклади на трупчета, или за обратното - като средство срещу конкурент?
- Въпросът ви предполага да говоря за себе си, колкото и нескромно да звучи. Аз съм диалогичен човек, мога да изслушам аргументите на всеки, вратата ми винаги е била отворена за смислени идеи, които могат да се реализират. Но влияние в работата и компромиси с принципите и професионализма си не правя. Не крия политическите си убеждения, бях дълги години депутат от ГЕРБ, но след като веднъж ми е гласувано доверие за някаква работа, аз я върша според професионалните си принципи и разбирания. Това колегите ми го знаят и досега не са се опитвали да ми оказват влияние. Затова казах и в началото, че щом кандидатурата ми имаше подкрепа и е излъчена, това е гарант за независимата работа на институцията. Надявам се да няма опити за влияние, за да се налага да се доказват принципите ми за обективност в работата. Наистина мога да кажа, че познавам много хора от различни среди и партии, получавал съм подкрепа и критики, когато е трябвало, но оттам нататък вмешателства не е имало и се надявам това да продължи.
CV
- Роден на 15 август 1963 г. в София
- Завършил УНСС, специалност “Икономист-счетоводител"
- Дипломиран експерт-счетоводител и регистриран одитор
- Депутат от ГЕРБ в няколко парламента
- През 2009 г. е зам.-председател на бюджетната комисия
- От 19 април до 17 ноември 2017 г. е председател на 43-ото народно събрание
- Един от инициаторите за приемане на нов Закон за Сметната палата през 2010 г.
- На 28 юли 2023 г. е избран за председател на Сметната палата със 7-годишен мандат.