Убилите на пътя ще лежат до 20 г. и ще им отнемат колата, но оставиха вратичка пияните да се измъкват

31.07.2023 17:31 Иван Тодоров
Близки на загинали на пътя искат строги наказания за виновните. СНИМКА НИКОЛАЙ ЛИТОВ

Промените в Наказателния кодекс: Всяко продължение на тротоара на едно кръстовище е пешеходна пътека. И причиняването на смърт върху тази част от трасето може да ви прати в затвора

 

Когато шофьор причини по непредпазливост смърт при пътно произшествие, наказанието се увеличава от досегашните от 2 до 6 г. на 3 до 8 години. При особено тежки случаи вместо от 3 до 10 г. наказанието става от 5 до 12 години.

В Наказателния кодекс е дадено определение за особено тежък случай, което е доста неопределено: когато извършеното престъпление с оглед на настъпилите вредни последици и на други отегчаващи обстоятелства разкрива изключително висока степен на обществена опасност.

Независимо, че съдебната практика дава насоки какво по-конкретно се разбира под особено тежък случай, в крайна сметка преценката е в голяма степен субективна.

Когато наказанието е с минимум 5 години затвор, не може да се наложи условна присъда.

Даже когато няма особено тежък случай, вече става много по-трудно да се наложи условна присъда, защото трябва да се даде минималното наказание.

За да се даде присъда под 3 години, трябва да са налице изключителни или многобройни смекчаващи обстоятелства.

Единственият ефективен начин да се намали сериозно наказанието е, ако извършителят на престъплението е направил всичко, зависещо от него за оказване помощ на пострадалия или на пострадалите.

Тогава наказанието при причиняване на смърт е до 4 години, включително ако случаят е особено тежък.

Не е лесно да се каже какво значи да се направи всичко възможно. На първо място обаждане на телефон 112, изваждане на пострадал от горящо превозно средство, изкуствено дишане и сърдечен масаж при клинична смърт, откарване в близка болница, ако преместването няма да застраши живота на пострадалия и т.н.

Ако водачът е причинил смърт в пияно състояние или след употреба на наркотични вещества или от него е настъпила смърт на повече от едно лице, или деецът е избягал от местопроизшествието, или е управлявал, без да има необходимата правоспособност, или деянието е станало на пешеходна пътека, минималното наказание е увеличено вместо от 3 до 15 г. – на 5 до 15 г., а в особено тежки случаи – вместо от 5 до 20 години – на 10 до 20 г.

Тези увеличени наказания вече ще се налагат и когато шофьорите откажат тест за наркотици и алкохол без медицински причини, както и ако деянието е извършено след превишаване на разрешената скорост в населено място с повече от 50 км/ч или ако смъртта е причинена след преминаване на червен светофар.

Тези допълнения следва да се подкрепят. В тези случаи, а също и при шофиране след употреба на алкохол и наркотици, както и когато деянието е извършено повторно, съдът ще може и да отнема превозното средство, с което е извършено престъплението, ако то е собственост на извършителя, а ако не е, ще присъжда равностойността му.

При условията за налагане на вече драконовските наказания има два проблема.

Първият – когато един водач преди няколко дни е взел отпуснато с рецепта приспивателно, което има действие от 8 часа (например “Зопиклон”) до 30 часа (като бензодиазепините – например лексотан).

Изписваните с рецепта приспивателни са от третия – най-леко действащ вид наркотични вещества.

Но полуразпадът на тези вещества се хваща дни и седмици след приема им, когато те вече не действат, но тестовете установяват използването им. Т.е. може някой да получи драконовска присъда като за умишлено убийство, без да е под въздействието на наркотични вещества. И по този въпрос има противоречива съдебна практика. Категорично следва да се подкрепи практиката, която базира присъдите си на експертиза дали водачът е бил под въздействие на такива изписвани с рецепта леки наркотични вещества, а не дали има остатъци от употребата им.

Абсолютно е необходимо за този вид изписвани с рецепта приспивателни да се предвидят количествени критерии на остатъчните им производни, които да гарантират, че под определени количества човекът не е под наркотично въздействие.

Да не се е наспал един водач, също е много опасно. Логиката не просто е абсолютно същата както при количествените критерии за наличието на алкохол в кръвта, но при определени количества на полуразпад на приспивателните те нямат никакво действие върху способностите на водача да управлява. Липсата на намеса на законодателя по този въпрос е израз на некомпетентност и безхаберие.

Вторият голям проблем е, че много от шофьорите не са наясно с понятието пешеходна пътека. Това съвсем не са само пътеките тип “зебра” или очертаните с пунктирана линия пътеки.

Законът дава следното определение: Пешеходна пътека” е част от платното за движение, очертана или не с пътна маркировка и сигнализирана с пътни знаци, предназначена за преминаване на пешеходци. На кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение.

Т.е. всяко продължение на тротоара на едно кръстовище, вкл. Т-образните, е пешеходна пътека.

И причиняването на смърт върху тези немаркирани продължения на тротоара може да ви прати в затвора и за 20 години. Все още много от водачите не разбират, че пешеходците имат същото предимство върху всяко продължение на тротоара върху пътното платно – точно както върху пешеходните пътеки тип “зебра”.

Полицията бездейства да накара водачите да дават предимство на пешеходците върху немаркираните продължения на пътното платно. А законодателят действа по най-лесния и елементарен начин – само увеличава наказанията.

По принцип прекомерното увеличение на наказанията няма съществен ефект върху нарушенията. Много по-важни са обучението, превенцията, контролът и неотменимият електронен начин за връчване на глобите.

А при неплащане – замяната на глобата с кратко задържане в административни арести – както се практикува в САЩ, Швейцария и в още много държави.

Парламентът криминализира и повторния отказ да се направи тест за алкохол или наркотици: Който управлява моторно превозно средство и откаже да му бъде извършена проверка по надлежния ред за установяване на употребата на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози, след като е бил наказван за някое от тези деяния по административен ред, се наказва с лишаване от свобода до шест месеца и с глоба от две хиляди лева.

Няма логика в тази разпоредба. От една страна, законодателят предвижда завишени драконовски наказания при смърт и отказ да се направи тест за алкохол и наркотици, а когато шофьорът е спрян за проверка и откаже такъв тест – първия път му се налага само административно наказание. Т.е. ако си мъртвопиян или дрогиран – спокойно можеш да избегнеш наказателната отговорност. Каква е логиката – остава неясно.

И всеки информиран човек естествено, че ще откаже тест. И законодателят умишлено стимулира това поведение. Може би депутатите имат от какво да се безпокоят?

Най-после беше премахнат съвършено ненужният контролен талон ,– при положение че цялата информация я има в информационните системи и полицаите имат достъп до тях. Защо се махна чак сега – също си остава тайна на безхаберието.

Други от Анализи

Заплахата Китай: "На карта е заложена сигурността на Европа"

Китай представлява заплаха за структурата на сигурността в Европа, а ние чак сега го осъзнаваме, казва Абигейл Васелие. Тя ръководи експертната група за китайската външна политика в института за

Поне 10 грижи и празници в календара на хората през декември. Политици, няма кой да ви гледа театъра!

Какво ни очаква в последния месец на годината Животът ни малко или много е подчинен на календара. Няма как да се ориентираме  във времевия отрязък освен чрез денонощията

Защо хиляди войници дезертират от руската армия?

Хиляди руски войници са дезертирали от началото на войната срещу Украйна. С това те излагат на риск не само собствения си живот, но и живота на близките си

И на 45 г. да сте, внуците ви викат “баба” и “дядо” - несправедливо, понякога обидно

В повечето чужди езици има различни думи за възрастните и прародителите, защо не и в българския Недостатък на българския език е, че много от възрастните хора – на видима възраст над 70-75 г

Щедростта на политиците направи половината пенсионери еднакво бедни

Вноската догодина няма да се вдига, ръстът ще е по швейцарското правило Щедростта на политиците към пенсионерите стигна своя неизбежен край. Битката за любовта им доведе до това

>