Проф. Искра Баева: 24 май е народен, а не държавен празник

31.07.2023 08:30 Винсент Тановски
Искра Баева

- Щом искаме промяна на една вече утвърдена традиция, няма как да не предизвикаме спорове и ожесточение между различни обществени групи

- 24 май е народен празник, дори църковен, но не е държавен

- Необходима ли е смяната на националния празник, проф. Баева?

- Според мен смяната на националния празник изобщо не фигурира в дневния ред на огромното мнозинство от българите. Там има съвсем други неща, свързани както с всекидневието, така и с общностите.

Освен това през последните няколко десетилетия се извършиха толкова много промени, че вече трайно се утвърди усещането за несигурност в живота на гражданите. А на моменти промените поставят под въпрос и стабилността на държавата. Мисля, че все повече българи желаят да се спазват традициите.

Това личи и в засиления интерес към събори, сбирки и фестивали – с различен характер според вкуса (народни, поп, рок или джаз), но превърнали се в традиционни.

- Какви са символните значения на 3 март и на 24 май?

- Даже ми е неудобно да повтарям неща, които са до болка известни на българите. Но след като въпросът е поставен, ще отговоря.

На 3 март отбелязваме възстановяването на българската държавност. И не става дума за това какъв е характерът на Санстефанския договор или каква точно е била картата, а за символа – българите получават свободата да организират своята държава, за която са се борили през цялото Възраждане с различни средства.

И както борбата ни за свобода е продължила дълго, с десетилетия, такава – дълга и трудна, е и борбата на свободните българи за това как да организират възстановената си държава.

Но датата, от която започва този процес, е именно 3 март, когато Османската империя признава, че се отказва от властта си над българите. Това е държавният празник. И той е български, защото държавата не ни е подарена, а е извоювана с усилията и живота на много българи.

24 май е любимият ни празник, защото се свързва с онова, с което започва съзнателният живот на децата – първия учебен звънец, запознаването с буквите, с книгите, със знанието.

Всички българи са минали през училището, където е започнало и отбелязването на деня на светите братя Кирил и Методий и техните ученици като създатели на азбуките (глаголица и кирилица). Това е денят на българския език и култура, независимо че днес все по-често виждаме по улиците на българските градове надписи на латиница, а децата са все по-раздвоени между кирилицата и латиницата, която им отваря пътя за образование и професионална реализация в чужбина.

Но 24 май е народен празник – празник на буквите, на училището, на знанието и науката, ако искате и църковен, но не е държавен.

И не трябва да го превръщаме в държавен, защото в такъв случай политиците ще изместят учениците, учителите, писателите, хората на културата и науката.

- Трябва ли да се противопоставят двата празника?

- Разбира се, че празниците не бива да се противопоставят, особено в държава с утвърдена вече демократична система. След като празниците са приети в обществото, те имат своето място, изразяват различни традиции, събития, епохи и ако се противопоставят, значи имаме проблеми в обществото.

Достатъчно е да проследим как българите отбелязват различните празници, за да видим, че всички те имат своето място в обществото.

Вярно е, че се отбелязват по различен начин, някъде с по-масово присъствие, друг път - не толкова.

Но празничният ни календар вече се е превърнал в традиция. И не виждам никаква разумна причина отново да го поставяме под въпрос.

- И Сърбия, и Черна гора и Румъния получават независимост тогава, защо при тях не е национален празник?

- Защото този акт не променя с нищо кардинално тяхното съществуване. Защото най-важно за реализирането на националната кауза на народ, който е част от империя, е постигането на държава.

Ние, историците, знаем, че по този път се върви трудно: необходимо е изграждане на национално съзнание, образование, култура, самоуправление, евентуално автономия, преди да се стигне до обособяване в държава.

Едва след това започва борбата за характера на държавата и нейното място в международните отношения.

В този втори етап е и мястото на независимостта, затова тя не е толкова важна, колкото е държавността.

В нашия случай на 3 март е възродена българската държавност, след като почти пет века е била заличена.

А държавността на Сърбия, Черна гора и Румъния през 1878 г. вече не е проблем, те просто правят още една крачка – към независимост, която не променя принципно съществуването на държавността. И ние го правим три десетилетия по-късно.

И какво се променя в живота на народа след 22 септември 1908 г. – почти нищо. За дипломацията и мястото на държавата на международната сцена промяна има, но за българите тя не е от съществено значение.

Както виждаме, и при нас обявяването на независимостта не е най-значителната национална дата, поне за населението.

- Дебатът за смяната на националния празник ще обедини обществото или ще начертае нови разделителни линии?

- Щом искаме промяна на една вече утвърдена традиция, няма как да не предизвикаме спорове, противопоставяне и ожесточение между различни обществени групи.

Погледнете социалните мрежи и ще го видите съвсем ясно. При това разделенията вече са достатъчно задълбочени и от войната на Русия в Украйна, едва ли трябва да ги разгаряме допълнително.

Тъй като участвах всеки ден в протестите преди три години, добре си спомням какви бяха исканията и лозунгите на протестите. Нито един от тях не беше за смяна на националния ни празник. А основните не само не се реализираха, може би с едно изключение – Иван Гешев вече не е главен прокурор, но в някои отношения вървят към възстановяване на положението отпреди три години.

И имам чувството, че сегашното предложение за смяна на националния празник е направено, за да започнем отново да се занимаваме с неща, които нямат нищо общо с исканията на протестите от 2020 г.

Те бяха за възстановяване на демокрацията, за борба с мафията, за връщане в България на младите българи, но и на възрастните, принудени да потърсят работа в чужбина, защото няма такава за тях тук. Нима спорът за националния празник ни приближава към осъществяване на която и да е от тези цели?

CV

Проф. Искра Баева е родена на 12 януари 1951 г. в София. Завършва история в СУ “Св. Климент Охридски” през 1974 г. Специализира в департамента по политически науки на Варшавския университет, Историческия институт на Варшавския университет и по програмата за изследване на студената война в центъра “Удроу Уилсън” във Вашингтон, САЩ. Научните ѝ интереси са в областта на съвременната световна история.

Други от Интервюта

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

Йонко Мермерски: Описват Доналд Тръмп като неадекватен, а той си е съвсем на място

С ракетите от Украйна срещу Русия Байдън или прави капан на Тръмп, или му дава коз за преговори Когато бизнесът работи на принципа на меритокрацията, а не на квотите

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Камен Колчев: Съветвам да не инвестирате в имоти, при влизане в еврозоната цените ще паднат с 10-20%

Ако имахме добре работеща държава,  икономическите ни показатели щяха да са като на Естония и на Полша, казва председателят на Съвета на директорите на "Елана финансов холдинг" В САЩ 50%

>