9 месеца трупата зад директора в Народния театър мълча от респект към таланта на 4-ма. Писна им!
- Равносметката след тези “трудни” 270 дни с мишена - легитимно избрания Васил Василев: два непримирими лагера и смразени доскоро приятели
- Но идва нов сезон и публиката очаква добри спектакли на сцената, не в кулоарите
Преди 9 месеца - колкото е периодът от зачеването до раждането на човек, почна грозен скандал в кулоари, социални мрежи и медии в името и против директора на Народния театър Васил Василев.
Кой не е чул вече историята как един голям режисьор надраска с обиди вратата на ПР-а на първата ни трупа?!
От 116 години по коридорите на този театър се разминават най-талантливите и обичани артисти в България. Или поне така би трябвало да бъде.
Кабинетът, чиято врата неведнъж среднощно пое гнева на Александър Морфов, бе на пиара на театъра Велислава Кръстева, която придружила почетния председател на ДПС Ахмед Доган до избирателна секция.
Самият Морфов представи поведението си като протест. През февруари след 4-месечна яростна война за политически пристрастия Кръстева излезе от бойното поле. Почти едновременно Морфов бе дисциплинарно уволнен за нарушение на трудовата дисциплина, уронване доброто име на театъра и нелоялност към работодателя. Но въпреки че главните герои в скандала си тръгнаха, гневът в кулорите и социалните мрежи не утихва, а се ожесточава.
Кой срещу кого и за какво воюва в Народния театър? Има ли и ако да - колко са враждуващите лагери?
До преди дни външният свят силно чуваше само гледната точка на 4-ма актьори: Валери Йорданов, Албена Колева, Рени Врангова и Камен Донев, които подкрепят Морфов и искат оставката на Василев.
Дори от недоволството им се роди нарочно “Движение за култура” срещу директора, спечелилия легитимно конкурса за Народния театър.
Камен Донев през фейсбук обяви, че излиза от представлението “Животът е прекрасен” заради “безобразното, арогантно поведение на директора на театъра”. Подминаваме “боксовия ринг”, където актьорът призова Василев, за да “защити честта си”. А директорът отговори с дело за обида, защото Донев го нарекъл “мижитурка”и “не читав човек”.
През цялото това време останалите 72-ма мълчаха,
въпреки че откъм четиримата към тях летяха подозрения, че не вземат страна, за да си пазят добрите заплати. На което Деян Ангелов отговори по Би Ти Ви, че неговата е една от големите в театъра и е 2600 лв., “а не 5000, както се твърди”.
От трупата първа се осмели Ана Пападопулу. С дълга публикация във фейсбук тя описа “тримата мускетари”, “решени твърдо да унищожат всяка възможност за развитие и благоденствие на театъра”. Пападопулу описа детайлно, без имена какво се е случвало зад кулисите:
За 25 години в трупата на Народния театър никога, никога колега не си е позволявал да крещи от кулисите по колеги, които играят на сцената “тъпации”. За 25 години никога,
никога не съм виждала колега да извлича сценичната си партньорка за косата,
крещейки зад кулисите, че с бездарници не можел да седи на една сцена. За 25 години никога, никога не видях колега да злослови, заплашва и злепоставя абсолютно безпричинно колегите си. Но ето, че въпросните “трима мускетари” са решени на всичко да потъпчат градени доверие и приятелства с лека ръка.
Веднага я последва и Владимир Карамазов, който тази година се върна на сцената на Народния и есента му предстои премиера на “Антихрист”. За разлика от Пападопулу той директно посочи Камен Донев, че разчиства лични сметки с директора.
И изведнъж талантливи хора започнаха да занимават публиката с техните щения за реванш и вендета. А когато го правят хора, които не са част от този театър и идват веднъж-два пъти месечно за по 3 часа, някак започва да става странно. Започват да се ползват всички средства и поводи за постигането на така искания реванш, пише Карамазов.
Аналогична позиция изрази и Стефания Колева, която пък обясни и мълчанието на мнозинството -
“в знак на пиета и колегиалност към таланта”
А актьорите, които били против Василев, не провели среща с трупата: Позволиха си да изказват мнение от името на всички без разговор, спекулирайки и манипулирайки ситуацията.
Колежката Жорета Николова описа и разпределението на силите: “Две трети, а може би и повече, от трупата на Народния не иска оставката на Василев. И не защото той е съвършен, а защото върши работата, която изисква позицията му, без пристрастия и съобразено със закона.
Тя също не е съгласна с квалификациите, които четиримата защитници на Морфов поставят на колегите си.
Не разбирам защо мотивациите да се одобрява и подкрепя директорът, се четат единствено като низки, жалки, мерзки, като страхливост, защо се използват определения като: хранилки, подлоги и тем подобни?, емоционална е и Жорета Николова.
Далеч по-цветен и краен към 4-мата си колеги бе Деян Ангелов:
Сашо, Рени, Валери, Камене, вие сте емоционални
насилници
Вашите зависимости към пари, алкохол, тщеславие, погазиха и унищожиха всичко, правено с толкова любов и отдаденост. Изморих се от лъжите ви.
Срам ме е, че ви познавам. Продължавам живота си без вас. Имам за кого да живея!, написа актьорът във фейсбук.
Реагира и близнакът му Дарин Ангелов, който обясни какво добро се е случило в театъра през последната година. (Какво виж в карето)
Актьорите, които след 9 месеца търпение избухнаха срещу отровената атмосфера в театъра и в защита на своя директор, изложиха позицията си и пред министъра на културата преди ден. По инициатива на трупата 15 се срещнаха с Кръстю Кръстев - Албена Ставрева, Асен Данков, Биляна Петринска, Владимир Карамазов, Владислав Николов, Виктория Колева, Вяра Табакова, Георги Мамалев, Деян и Дарин Ангелови, Емануела Шкодрева, Павлина Петрунова и Стефания Колева, за да разкажат своята гледна точка.
тегорични били, че в публичното пространство се тиражират неверни твърдения, които натоварват всички емоционално.
Преди тази среща - на 14 юли, министърът на културата чу позицията и на другия лагер и обяви обстойна проверка в Народния театър, от която да разбере защо са напуснали служители и актьори, както и дали има съмнителни финанси.
В четвъртък от кабинета на Кръстю Кръстев, който преди да стане министър, също е бил директор на театър - в Пловдив, дойде благодарност към актьорите, че досега са запазили спокойствие и доброто име на театъра чрез играта си на сцената.
И още в официалното съобщение за срещата в министерството пише: Министър Кръстев посочи, че в светинята и най-високо място в българския театър, какъвто е Народният, е недопустимо да има повече ескалация на напрежението и заяви, че е сигурен, че добрият разум надделява, защото театърът е кауза.
От това възпитано съобщение за медиите не се разбира какво точно ще предприеме Министерство на културата.
Паралелно на тези два сюжета, които имат все по-малко пресечни точки, във фейсбук се развива и трети. Адвокатка на сбободна практика и автор на една книга Десислава Каменова организира подписка за свалянето на Василев. Дамата лично праща на непознати и познати профили в социалната мрежа линк към петицията, дава интервюта, в които обявява, че вече 1400 искат Василев да се изнесе от кабинета.
По повод тази подписка за актрисата от Народния Биляна Петринска е “мило”, че шлосер, лекар, продавач в супермаркет, искат оставката на Василев. И нищо лошо против тези професии, но те са далеч извън спецификата на моята и въобще сферата ми на работа. Това, че тя е публична, не я прави “локум за разтягане” в устата на всеки, когато става дума за сериозни неща. Още повече някаква г-жа адвокат да разпраща съобщения на когото и да е, с молба за “подкрепа”... на знаещи, незнаещи, разбрали, неразбрали.
След тези 9 “трудни” месеци все още не се е родил мирът в Народния театър. Идва нов сезон и публиката ще очаква добри спектакли на сцена, а не в кулоарите.
Сблъсъкът в Народния театър - в цитати
Валери Йорданов: Не съм целувал ничия ръка
25 юли, във фейсбук:
Към колежката Ани (той отговаря на поста на Ани Пападополу, която отправи безименни обвинения срещу тройка “активисти” срещу директора на театъра:
Не мислех, че е необходимо да ви отговарям, но вие попрекалихте, мила ми колежке... Ще изложа малка част от събития и факти, които може би са ви неизвестни.
Първият факт е, че не съм “целувал” ничия ръка. А “защо съм стиснал ръката на директора” - ще отговоря с думите, които му казах тогава: “Успех и успешен сезон на всички ни”. И след това започна свличането...
По всички останали факти неколкократно предложих на директора да обсъдим и да поговорим - публично. Не ми беше отговорено, но предложението все още е валидно. Скъпа колежке Ани, основният мотив да има театър са зрителите и вчера над 1300 от тях внесоха своята подписка. Преди това бяха събрани повече от 6000 гласа в подкрепа на Ал. Морфов, а над 1000 зрители от Пловдив и Асеновград бойкотираха ръководството, а не Народния театър. Точно защото обичат театъра и не приемат управлението му.
Емануела Шкодрева: Театърът не заслужава да бъде хулен от хора, играещи морални съдници
27 юли, пред “24 часа”:
Не смятам, че е пресилено, ако кажа, че трупата на НТ е семейство. Колеги, с които изпитваме уважение един към друг, с които е привилегия да работя, които обичам, които са артисти до мозъка на костите си. Трупата на НТ е жив организъм, тя не заслужава да бъде хулена, сочена с пръст, да става жертва на лични интереси на хора, които се опитват да бъдат морални съдници. Трупата не заслужава шепа хора да се опитват да издават смъртни присъди и да хвърлят камък срещу нас. Питам се, с какво право се опитват да унищожат всичко, градено от поколения артисти.
Театърът е действие, висша инстанция за решаване на жизненоважни въпроси, пречистена версия на действителността, преди всичко обаче е изкуство. И не заслужава да бъде обругавано и унижавано, както и да пада жертва на лични интереси и да се ползва за егоцентрични войни.
Рени Врангова: Директорът реши, че сам ще раздава правосъдие
27 юли, във фейсбук:
След неуспешни опити за разговори с ръководството имаше акт на протест от главния режисьор Александър Морфов. Дали ни харесва, или не, беше извършен.
Прокуратурата и полицията бяха сезирани от ръководството. Трябваше те да решат това вандалски акт ли е, тормоз ли е, какво е? Полицията повече не се обади, което ме кара да мисля, че вандалски акт няма и според тях. И оттук започна всичко, а трябваше да свърши!
Директорът реши, че ще изземе ролята на съд и полиция и сам ще раздава правосъдие.
Дарин Ангелов: Колеги, защо изхабихте толкова
енергия да съсипете театъра?
27 юли, във фейсбук:
Защо, бе, колеги, толкова много енергия изхабихте да съсипете театъра. Не е вярно, че се възстановяват спектаклите на Александър Морфов и се играят през целия сезон ли? Не е вярно, че представлението “Животът е прекрасен”, което падна през февруари и вдигнахте цялата общественост на крака, падна заради заболяване на колегата Албена Колева ли, заедно с “Двубой” и “Шърли Валънтайн”, но за тях нищо не казахте?
Не е вярно, че колегата Валери Йорданов целуваше ръката на Васил Василев и беше от първите, чиято заплата беше чувствително повишена ли, а после плю по директора и обругаваше колеги? Не е вярно, че тичахте след колеги по коридорите на театъра и дори по улиците и ги обиждахте в присъствие на децата им ли? Не е вярно, че късо съединение го описахте из медиите като пожар, заплашил 800 човека, ли (които, между другото, се чудят къде са били, та не са видели туй чудо, пожара)?
Не е вярно, че Камен Донев никога не е бил част от щатната трупа на театъра, че да го напуска, ли (та нали самият той качи снимка с карта за вход “Гост”)? И това са само част от причините, заради които “мълчим”.