Живеещи на ул. "Гладстон": Писта ли ще правят в центъра на Пловдив? (обзор, снимки)
- Разширението ще обезличи тази зона, категорични са те
- За отчуждения на имотите са нужни милиони, каквито общината няма
Тясна и денонощно натоварена, улица "Гладстон" в Пловдив ще става булевард с 4 ленти. От десетилетия по нея се точат опашки от автомобили и преминаването в пиковете часове е кошмарно. В същото време е застроена плътно от двете страни с кооперации. Силен отпор на разширението, което местният парламент днес одобри, дадоха четиримата съветници от "Демократична България", но други 39 казаха "да" и одобриха превръщането й в булевард.
Проектът за подробен устройствен план (ПУП) на централната градска част, в която попада и "Гладстон", влезе в местния парламент за втори път, след като на предишната сесия беше отхвърлена комуникационно-транспортната част на този ПУП.
Разширението обхваща зоната покрай Цар Симеоновата градина до бул. "Руски" и продължението до ул. "Захари Стоянов". Десетки живеещи в тази отсечка са категорично против. Според тях трафикът, който и сега е интензивен, ще стане още по-кошмарен.
"Събирахме подписи, правихме обществени дискусии и обещаха, че това няма да се случи. Но ето, че го гласуваха и това е абсурдно", коментира Георги Божанов, който живее на ул. "Гладстон". По думите на него и съседите му разширението на отсечката ще обезличи напълно тази зона. "Във всички европейски държави се опитват да запазят облика и автентичността на централните си улици и търсят обходни маршрути. А в Пловдив писта ли ще правят в центъра", питат те.
Подобни аргументи изтъкна и съветничката от "Демократична България" и председател на комисията по устройство на територията Добромира Костова. Тя предупреди, че има много възражения от страна на граждани. И се зарече нейната група да внесе поправка на Общия устройствен план, за да не се бутат сградите, които попадат в обхвата на разширението.
Главният архитект на Пловдив Димитър Ахрянов обясни, че казусът е бил доста спорен в екипа, разработил Общия устройствен план. Стигнало се и до конфликт между архитекти и транспортни проектанти.
Разискванията в общинския съвет за "Гладстон" не минаха и без лични нападки. Съветникът от ВМРО Стефан Послийски упрекна Костова, че в комисията е имало кавги, а тя си тръгнала. "Спрете да лъжете. Вие си тръгнахте", отвърна му тя. И отново поиска разширението на улицата да отпадне, защото не е целесъобразно.
"Ще бутаме кооперации ли", попита Костова. Владимир Темелков от "Съюз за Пловдив" я попита какво образование и експертиза има, за да е начело на комисията по устройство на територията. Тя му отвърне, че не съществува изискване за образователен ценз. "Може и да съм сервитьорка и каквато си искам, след като съм избрана", отговори тя.
"Съжалявам, че точката се превърна в горещ картоф. Разширението е заложено в Общия устройствен план, а възраженията на собствениците са приети от експертния съвет по устройство на територията частично", коментира главният архитект Димитър Ахрянов. И предупреди, че ако схемата не се приеме, ПУП-ът не може да влезе в сила и хората ще бъдат възпрепятствани да инвестират в имотите си.
"Гладстон" е от най-натоварените улици в центъра на Пловдив. Тя се превръща във фуния за колите, които идват откъм бул. "Мария Луиза" и минават през подлеза до пощата, който е с 4 платна. Когато излязат от него, буквално попадат в иглени уши, тай като "Гладстон" е с две ленти и тапите стават големи. През нея вървят и автобуси на градския транспорт, което още повече мъчи трафика.
Разширението трябва да бъде направено от южната страна, откъм кино "Космос", но не е ясно кога. Според експерти нужни са милиони за отчуждения, каквито общината няма.
На тази улица са разположени още Галерия "2019", бившият дом на науката и техниката, както и домът на културата "Борис Христов". По нея се стига, до един от моловете, до Търговската гимназия, както и до тази по дървообработване и вътрешна архитектура.