Ваня Кастрева: За децата преходът от 4-и към 5-и клас е психологическа бариера - след любимия учител пред тях застават 10 непознати (Видео)
Отговорът на творчески въпрос ще научи децата да мислят, в живота е важно да си адаптивен, това е всъщност предприемчивостта, казва шефката на Регионалното управление на образованието в София
- Формулата на успешните училища: работят заедно учители, ученици и родители
- Няма как обучението при COVID да не развали успеха на матурите
- Външните оценявания са важни, трябва да обясним на родителите защо
- Г-жо Кастрева, приключи записването за гимназия след второ класиране, какво е важно да правят сега седмокласниците?
- Говорим за голям випуск и за места, които са близо 12 000. На предстоящото трето класиране приемът ще е доста редуциран, защото ще е само за останалите свободни места. Родителите и кандидат-гимназистите трябва да подредят своите желания, да се съобразят с бала на детето, със свободните места и съответно да очакват третия централизиран етап на класиране.
- Какво съветвате седмокласници и родители - какво да направят или да не забравят, за да попаднат в желано училище?
- Важно е да не пропускат сроковете. За мое съжаление и по време на втория етап на класиране имаше родители, които бяха пропуснали сроковете и бяха елиминирали шанса на своето дете да попадне в паралелка, която е съизмерима с бала и интересите на детето. Това е още по-важно за третия етап на класиране.
Нека запишат и по-голям брой достижими желания,
отчитайки обстоятелството, че в отделни училища е възможно да има единични свободни места. На предстоящите трети и четвърти етап на класиране балът за паралелките може да бъде различен, но винаги е определящ фактор за класиране. За участие в класиранията се допускат само ученици, които са със статут “незаписан” и имат оригинал на свидетелството за основно образование.
- И тази година изпитите очертаха групата на добрите училища. Но какво е това, което ги прави успешни?
- В добрите училища има изградена позитивна учебна среда. Там грижата на училищното ръководство и учителите за развитието на учениците е системна. Това означава висока квалификация на педагогическите специалисти, съвременна учебна среда, непрекъснат контакт и съвместна екипна работа с родителите, даване на възможности за личностно развитие на учениците през всички възможности на извънкласните дейности, участието в проекти.
Това е едната страна на нещата. Другата е свързана с мотивацията на учениците. Обикновено в най-желаните училища с най-високите резултати се приемат високомотивирани ученици. Това е култура, която са получили като отношение към знанието в своето семейство. Това е резултат на добрите им постижения в основната образователна степен. Това е инвестицията, която семейството и училището са направили, за да могат те да се реализират и в гимназиален етап. Това са успешните училища. Не е важно дали са в центъра на града, дали дават профилирано, или професионално образование. Важно е, че успяват заедно - ръководство, учители, ученици и родители.
- И все пак кои са те в София?
- Ако гледаме по рейтинга, а това е обективен критерий, най-добрите училища продължават да са в тази класация вече няколко години. Палмата на първенството се носи от Софийската математическа гимназия. След нея е едно от най-желаните професионални училища - Технологично училище “Електронни системи” към Техническия университет, изпреварвайки Немската гимназия, която много години беше между първо и второ място. Следва 91-а немска езикова гимназия - училище с традиции, което дава изключително качествено езиково обучение, работи в хармония с немската образователна система и отваря вратите на своите възпитаници не само към Германия, но и към Европа.
На следващото място е другото езиково училище с изключително висок рейтинг - Испанската гимназия. След тях се нареждат 73-о средно училище с преподаване на чужди езици “Владислав Граматик”, Втора английска, Първа английска езикова гимназия. Прави впечатление, че ученици, които владеят добре английски, се ориентират към различните езикови гимназии. Това е похвално. И така, завършвайки гимназия, зрелостниците
излизат поне с два добре овладени европейски езика
На следваща позиция се нарежда 51-о средно училище, което е сред водещите иновативни училища. Там има креативна учебна среда. Това, което в последните години изтегли училището много напред, е ориентирането към професионално обучение, съчетавайки традиционното добро обучение по природни науки и изобразително изкуства. Техните професии “Компютърна графика” и “Компютърна анимация” са много добра възможност за реализация в духа на търсените днес умения и компетентности.
Не трябва да пропускам добрите постижения на Националната природо-математическа гимназия, която тази година на първо класиране за първи път влезе в първата десетка, измествайки Френската. На второ класиране те отново си размениха местата. Френската гимназия е с име и с изключителен авторитет в образователната система.
22-о средно езиково училище е сред желаните училища с високо качество на чуждоезиковото обучение по испански език. 32-о средно училище с изучаване на чужди езици “Св. Кл. Охридски” има отлични постижения в преподаването на чужди езици, силно присъствие на природните науки, на софтуерни и хардуерни науки. В сферата на професионалното образование най-търсени са Националната търговско-банкова гимназия и Националната финансово-стопанска гимназия. Двете училища също си сменят местата между първо и второ сред най-желаните професионални училища. След тях се нареждат и Професионалната гимназия по дизайн “Елисавета Вазова”, Софийската професионална гимназия по електроника “Джон Атанасов”.
- Как ще коментирате идеята на министър Галин Цоков отговор на творчески въпрос да смени преразказа на изпита по български език и литература в 7-и клас?
- Добра стъпка. Разбира се, това намерение трябва да бъде реализирано в нормативно решение. Много зрелостници решиха да пишат есе. В есето има също толкова творчество и размисъл, колкото би имало в отговора на творчески въпрос. Преразказът
е обвързан с механичната и услужлива памет
на учениците. Те трябва да запомнят и преразкажат непознат за тях текст. В другия случай очакваме от ученика критично мислене, творческо решение, неговата креативност. В живота е много важно да бъдеш гъвкав и адаптивен. Да бъдеш предприемчив, всъщност е точно това. Защото предприемачеството е умението да вземаш решения, да имаш творческо мислене. Защо не го възпитаме у учениците през възможностите на системата?!
- Защо резултатите от матурите се влошават?
- Има много обективни и субективни фактори. Този випуск преживя сложната ситуация на обучение в електронна среда в COVID пандемията. Няма как това да не се отрази. При някои от учениците имаше дори положителни ефекти, защото да се обучаваш в електронна среда, означава самодисциплина. За други обаче това беше неглижиране на образователния процес.
Лошите резултати имат и други измерения. Обвързано е с работата на учениците, тяхната лична мотивация, тъй като говорим за зрели хора.
Ако те знаят къде искат да отидат, трябва да знаят и как могат да стигнат дотам
Всичко започва от семейството - то трябва да е научило децата си за цената на успеха. Учителите също трябва да са показали през личните си действия и отговорност какво трябва и как можеш да го постигнеш. Минава се и през отдадеността на учителя, методите на преподаване, учебните програми, организацията на учебното време.
В крайна сметка всяко училище има достатъчно автономни механизми, които могат да помогнат на учениците да разгърнат себе си и да усетят колко е важно знанието и как се постига успехът - през часовете в разширената и факултативната подготовка. Пак опираме до учебни програми, но вече на ниво училище. Разширената подготовка е с учебна програма, която разработват конкретният учител и училището. Факултативната подготовка също е изключителен инструмент за мотивация, надграждане и усъвършенстване. Много е важно предварително учителите да са запознали учениците с изпитните програми, да са апробирали изпитните програми от зрелостните изпити. Защото всеки успех е като в спорта. Тези, които усилено тренират, имат и добри постижения.
- Директори твърдят, че резултатите в 4-и клас са прекрасни, а в 5-и клас нещата отиват в друга посока. Желанието да ходят на училище тотално се променя при малките ученици, какво се случва между 4-и и 5-и клас и образованието пропада?
- В много от училищата е така. За моя радост в София, както са добри постиженията на националните външни оценявания в 4-и клас, така са добри и в 7-и клас. Преминаването обаче от начален в прогимназиален етап е психологическа бариера. В рамките на 4 г. ученикът е бил обгрижван от своя начален учител, който е най-близък до семейството. Наскоро попитаха и министъра кой е учителят, когото помни. Той започна с началния си учител. Повечето от нас помним началните си учители. След това вече рядко помним всички учители от прогимназията и гимназията. Началният учител има особена роля. Той е човекът, който отваря вратата на институцията училище пред детето. Той е този, който държи ръката му за първите буквички. Той е човекът, който разлиства буквара заедно с детето. Този човек върви с детето четири години. Много често началният учител е много по-близо до детето, отколкото семейството и авторитетът му не може да бъде сравнен с никой друг. Много често
децата казват: Госпожата каза,
значи това е много важно. В един момент обаче ученикът влиза в нова среда. От един-двама изведнъж пред него застават десет учители. Всеки със своя индивидуален стил и изисквания. Започват да изучават учебно съдържание за друга възрастова група. Затова е тежък преходът. Децата трябва да се адаптират към нови подходи. В този миг децата се нуждаят от много подкрепа.
- Безсмислени ли са външните оценявания след 4-и и 10-и клас?
- Не мисля. Националното външно оценяване в 7-и клас като резултати е не само анализ на това как учебните програми и учебните планове работят, но е и вход за гимназия. В 4-и клас външното оценяване има значение, когато говорим за държавен план-прием в 5-и в математическите и природо-математическите гимназии. Много е важно да има външни оценявания, даже по-чести. Когато поставим учениците в една среда, при еднакви условия, през резултатите може да правим задълбочени анализи за пропуски в учебната програма.
Може да се направи анализ за работата на конкретния учител в конкретната паралелка. Така ще видим къде са дефицитите - дали проблемът е в учебната програма, или в преподаването и оценяването от страна на конкретния учител. Затова външното оценяване е важен инструмент за анализ. За всички заинтересовани страни е важно да има национални външни оценявания. Всеки добър директор трябва да използва този инструмент, за да може да анализира работата на своите учители. Ако оценяването се неглижира, не говори добре за нашата общност. Трябва да го обясним на родителите, защото те понякога го приемат като допълнително натоварване на децата им. Вместо да помогнат на децата да се чувстват спокойни и свободни, допълнително ги натоварват. Всички сме чували: О, детето ми има матура. По-скоро може да говорим за малки матури в 7-и клас и за истински матури в 12-и клас. Всичко останало е просто едно състезание.
Видеото можете да гледате тук.