Спират тировете в жегите, но засега само в Кърджали

23.07.2023 20:01 Христо Николов
Поредна катастрофа с тир на “Тракия” се случи насред горещото време в неделя. Камионът се вряза в мантинелата, навлезе в насрещното и се претърколи през другата мантинела. За щастие, няма жертви. СНИМКА: “24 ЧАСА

По останалите пътища асфалтът не се разтапял

След 7 години пауза тежкотоварните камиони отново ще бъдат спирани от движение при температури на въздуха над 35 градуса през деня. В петък пътната агенция пусна съобщение, че това ще важи само за област Кърджали.

И то не за всички пътища, а за този от Кърджали до Маказа, между Крумовград и Ивайловград, от самия град Кърджали до моста и между Кърджали и село Подкова. При това забраната не се отнася за камиони, превозващи бързо развалящи се храни, на температурен режим и такива, които превозват опасни товари. От движение между 13 и 21 часа

ще се спират само тирове с над 20 тона товароносимост

До юли 2017 г. тази забрана се въвеждаше всяко лято в България. Причината тогава беше, че при високите температури асфалтът се размеква и гумите на тежките камиони правят бразди по пътищата. През есента и зимата, когато има валежи, замръзналата вода се разширява и напуква асфалта още повече.

Транспортните фирми редовно негодуваха срещу ограниченията и тъй като по пътищата ни няма достатъчно паркинги, на които водачите на тировете да изчакват, успяха през 2017 г. да издействат забраната да не се въвежда.

На въпрос на “24 часа” защо сега мерките се отнасят само за Кърджали, от АПИ обясниха, че пътищата в областта били едни от малкото, при които има опасност да се деформират от тежките гуми в горещините.

По останалите пътища от години при строеж и ремонти се влагат полимерни добавки в битума, от който се приготвя асфалтът, и той не позволява покритието да се размеква при екстремни жеги.

Полимермодифицираният битум действително се използва в България от години, а през 2012 г. стана задължителен и при изграждането на нови пътища, и при преасфалтирането на старите. Той е една от причините пътното строителство у нас да се оскъпи, тъй като вдига цената на асфалтовото покритие с между 12 и 25%. Но бе въведен, защото удължава с до 150% живота на повърхностния слой на пътищата и от 5 години преди това срокът за ремонт скочи на 12 г.

Проблемът е, че далеч не всички пътища в страната са ремонтирани,

има отсечки, които не са преасфалтирани по 20 и дори 30 години. Многото ремонти по магистралите и първокласните пътища често водят до затварянето на тези участъци и трафикът се пуска по междуселски пътища, които не са виждали ремонт от десетилетия.

Те се разрушават много бързо, защото през последните години

се правят тежки камиони с много повече оси и с по-голяма товароподемност

Например магистрала “Тракия” в по-голямата си част е оразмерена да издържа до 20-тонни камиони, при които тежестта е разпределена между 8 оси. Но напоследък се произвеждат и внасят камиони с по 12, 14 и дори 16 оси, които разрушават много лесно и бързо асфалтовите покрития.

Преди няколко дни туристическият бранш

поиска да се въведе и забрана за пътуване на тежки камиони по магистралите през уикенда,

защото пречат на хората с леки коли да пътуват за почивка, а и създават множество затруднения с трафика. Желанието на бранша е това да важи поне за уикендите до края на август.

Спиранията на движението на камиони над 12 тона по магистрали и първокласни пътища всеки петък между 18 и 20 часа и всяка неделя между 16 и 20 часа се правеше у нас до началото на пандемията. Тогава със създаването на т.нар. зелени коридори за тировете ЕК препоръча навсякъде тази практика да се преразгледа, за да не затруднява търговията през границите допълнително.

Други от От страната и света

Работата (не) е всичко. Но къде е в Аз-концепцията ви

Като осъзнаете мястото й в личните си ценности, ще сте по-успешни и по-удовлетворени от живота си "Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата

6-и съдия се отведе по делото за убийството на Любо Полицая, близки на Къро се отричат от показанията си

Разстреляният и друг довереник на Къро - Филип Стоянов, се скарали жестоко заради жена Пореден отвод на съдия стана причина за отлагане на делото за убийството на Любомир Иванов-Любо Полицая в

Гергов дава ЦУМ под аренда за 20 години, затварят го за ремонт

Бившият министър на образованието проф. Сергей Игнатов е научен консултант на проекта - в сградата ще има египетски музей Египетският бизнесмен Ахмед Насър, който наскоро обяви

Погребват загиналия летец Дункин ден след деня, в който трябваше да се ожени

Пилотите Димитров и Дункин не са имали шанс да оцелеят Черната кутия все още не е изпратена в Чехия Проверяват и годна ли е военната авиация за шоута Погребение на старши лейтенант Венцислав Дункин

Софийската организация на БСП номинира доц. Наталия Киселова и Евгени Минчев за депутати

Софийската организация на БСП номинира конституционалиста доц. Наталия Киселова и пиар експерта Евгени Минчев за депутати като представители на гражданската квота, съобщи Епицентър.бг. Доц

>