Пътуването с влак на дълги разстояния в Европа е 30 пъти по-скъпо от летенето (Обзор)

22.07.2023 01:00
При определени маршрути пътуването с влак е по-скъпо със 71% от това със самолет. СНИМКИ: РОЙТЕРС

“Грийнпийс” иска да има целоевропейски билет, валиден за всички средства за обществен транспорт

Цената на пътуването с влак на дълги разстояния в Европа е 30 пъти по-висока от тази със самолет, което допълнително допринася за ускоряващата се климатична криза, показва нов доклад на екологичната организация “Грийнпийс”.

Промените в климата се влошават с бързи темпове, заради което много пътници поглеждат към влаковете, а не към замърсяващите самолети. Но тези, които искат да направят пътуването си по-съобразено с въглеродните емисии, се сблъскват със солидни сметки. Придвижването с влак по някои от анализираните маршрути остава със 71% по-скъпо от пътуването със самолет, твърдят от “Грийнпийс”.

Докладът сравнява цените на полетите и влаковете по 112 европейски маршрута за 9 различни дати и установява, че само в 23 случая пътуването с железница е по-евтино от полет. В резултат на това, въпреки че летенето произвежда повече парникови газове, хората често го избират,

притиснати от сериозната инфлация,

която влошава качеството на живот на европейците, откакто започна войната в Украйна през февруари 2022 г.

Анализът на “Грийнпийс” сочи, че билетите за влак са били средно двойно по-скъпи от разходите за полет. Пътуванията с жп превоз от Обединеното кралство до Европа, които често включват “Евростар”, между британската столица и Париж, преминаваща през тунела под Ламанша, били 4 пъти по-високи от средната цена за полет. Същото важи и за Испания, която има високоскоростна жп мрежа.

При изготвянето на доклада е имало и шокиращи скокове в цените при покупка на билети в последния момент. Придвижването през май от Лондон до Барселона, при резервация два дни преди тръгване, е струвало 384 евро. За сравнение в същия момент нискотарифна авиокомпания е предлагала полет за 12,99 евро. Това прави влака 29,6 пъти по-скъп.

Лондон-Барселона е третият най-популярен въздушен маршрут на къси разстояния в Европа. 3,36 млн. души са минали по него през 2019 г. От “Грийнпийс” добавят, че пренасочването на този трафик към жп транспорт би

спестило 461 хил. тона парникови газове

– еквивалентно на годишните емисии на над 300 хил. автомобила.

Страните с най-скъпи билети за влак в сравнение със самолетните са Великобритания, Испания, Белгия, Франция и Италия.

Докладът отбелязва, че влаковете често са по-евтини от полетите в Централна и Източна Европа, но времето за пътуване, връзките, честотата и стандартът на услугите са по-лоши от тези в Западна Европа.

Някои жп компании в Европа не продават билети повече от два или три месеца предварително, което е още едно предимство за авиокомпаниите.

Разбира се, стандартната тарифа не е пълната картина. При нискотарифните авиокомпании винаги има допълнителни разходи освен закупуването на самия билет. Те начисляват такси за избрани места, чекиран багаж и дори ръчен в някои случаи. Летенето води и до разходи за придвижване до конкретно летище, което обикновено е извън града. “Гражданите заслужават да имат достъп до чиста, ефективна и достъпна транспортна система, която не вреди на климата”, заявяват екоанализаторите. Те обръщат внимание, че авиокомпаниите предлагат толкова ниски цени заради субсидиите, които получават. Неслучайно 80% от маршрутите на проучването се обслужват от нискотарифни авиокомпании.

Пътуването през Европа с влак също е по-сложно, тъй като пътниците трябва предварително да резервират билети от различни оператори в отделните страни.

За да направи пътуването по-благоприятно за климата и достъпно, “Грийнпийс” настоява за “целоевропейски билет, валиден за всички средства за обществен транспорт”.

Други от От страната и света

Главчев: България няма отношение към производството и преминаването на гърмящите пейджъри

България няма никакво отношение към производството и преминаването на пейджърите, взривени в Ливан и Сирия. Това каза служебният премиер Димитър Главчев

Ямбол взема 324 хил. лв. заем за проектиране на нов социален комплекс

Поемане на кратосрочен общински дълг от 324 хил. лева одобриха единодушно общинските съветници в Болярово на заседанието си днес. Кредитът ще бъде използван за проектиране на нов социален комплекс в

Мартин Димитров: МФ и Агенция "Митници" пряко се договарят за митническо оборудване, вместо с обществена поръчка

МФ и Агенция "Митници" пряко се договарят за митническо оборудване, вместо с обществена поръчка. Това може да причини отлагане на приемането ни по суша в Шенген

Производствените цени в Германия спадат, но по-малко от очакваното през август

В Германия цените, на които производителите предлагат своята продукция, са се понижили през август с 0,8 на сто на годишна база, което е по-бавно от очакваното

Европейските борси откриха със спад на индексите

Европейските фондови борси откриха днешната си търговска сесия със спад на индексите, като инвеститорите осмислят решенията на няколко големи централни банки по света по отношение на лихвените

>