Пътуването с влак на дълги разстояния в Европа е 30 пъти по-скъпо от летенето (Обзор)
“Грийнпийс” иска да има целоевропейски билет, валиден за всички средства за обществен транспорт
Цената на пътуването с влак на дълги разстояния в Европа е 30 пъти по-висока от тази със самолет, което допълнително допринася за ускоряващата се климатична криза, показва нов доклад на екологичната организация “Грийнпийс”.
Промените в климата се влошават с бързи темпове, заради което много пътници поглеждат към влаковете, а не към замърсяващите самолети. Но тези, които искат да направят пътуването си по-съобразено с въглеродните емисии, се сблъскват със солидни сметки. Придвижването с влак по някои от анализираните маршрути остава със 71% по-скъпо от пътуването със самолет, твърдят от “Грийнпийс”.
Докладът сравнява цените на полетите и влаковете по 112 европейски маршрута за 9 различни дати и установява, че само в 23 случая пътуването с железница е по-евтино от полет. В резултат на това, въпреки че летенето произвежда повече парникови газове, хората често го избират,
притиснати от сериозната инфлация,
която влошава качеството на живот на европейците, откакто започна войната в Украйна през февруари 2022 г.
Анализът на “Грийнпийс” сочи, че билетите за влак са били средно двойно по-скъпи от разходите за полет. Пътуванията с жп превоз от Обединеното кралство до Европа, които често включват “Евростар”, между британската столица и Париж, преминаваща през тунела под Ламанша, били 4 пъти по-високи от средната цена за полет. Същото важи и за Испания, която има високоскоростна жп мрежа.
При изготвянето на доклада е имало и шокиращи скокове в цените при покупка на билети в последния момент. Придвижването през май от Лондон до Барселона, при резервация два дни преди тръгване, е струвало 384 евро. За сравнение в същия момент нискотарифна авиокомпания е предлагала полет за 12,99 евро. Това прави влака 29,6 пъти по-скъп.
Лондон-Барселона е третият най-популярен въздушен маршрут на къси разстояния в Европа. 3,36 млн. души са минали по него през 2019 г. От “Грийнпийс” добавят, че пренасочването на този трафик към жп транспорт би
спестило 461 хил. тона парникови газове
– еквивалентно на годишните емисии на над 300 хил. автомобила.
Страните с най-скъпи билети за влак в сравнение със самолетните са Великобритания, Испания, Белгия, Франция и Италия.
Докладът отбелязва, че влаковете често са по-евтини от полетите в Централна и Източна Европа, но времето за пътуване, връзките, честотата и стандартът на услугите са по-лоши от тези в Западна Европа.
Някои жп компании в Европа не продават билети повече от два или три месеца предварително, което е още едно предимство за авиокомпаниите.
Разбира се, стандартната тарифа не е пълната картина. При нискотарифните авиокомпании винаги има допълнителни разходи освен закупуването на самия билет. Те начисляват такси за избрани места, чекиран багаж и дори ръчен в някои случаи. Летенето води и до разходи за придвижване до конкретно летище, което обикновено е извън града. “Гражданите заслужават да имат достъп до чиста, ефективна и достъпна транспортна система, която не вреди на климата”, заявяват екоанализаторите. Те обръщат внимание, че авиокомпаниите предлагат толкова ниски цени заради субсидиите, които получават. Неслучайно 80% от маршрутите на проучването се обслужват от нискотарифни авиокомпании.
Пътуването през Европа с влак също е по-сложно, тъй като пътниците трябва предварително да резервират билети от различни оператори в отделните страни.
За да направи пътуването по-благоприятно за климата и достъпно, “Грийнпийс” настоява за “целоевропейски билет, валиден за всички средства за обществен транспорт”.