Решението за “Росенец” прокарано, може да се забрани и руският нефт на “Лукойл”

21.07.2023 21:25
От “Възраждане” отново войнствено се скупчиха край трибуната, когато Хамид Хамид предложи двете четения на поправката да минат в едно заседание.
Мирослав Иванов, Никола Минчев и Кирил Петков от ПП обсъждат текстовете с шефката на депутатите от ГЕРБ Десислава Атанасова. СНИМКИ: РУМЯНА ТОНЕВА
Ивайло Мирчев и Мартин Димитров от ДБ се шегуват, че досега не се бе чувало БСП да отказва одържавяване.
Делян Добрев смята да предложи и прекратяване на дерогацията за руското гориво на “Лукойл”.

35-годишният договор на държавата с компанията за ползване на нефтеното пристанище ще се прекрати

След голяма жега в пленарната зала 1-ото и 2-ото четене на промяната в закона минаха в едно заседание, “Възраждане” плаши с КС и протести

За първи път БСП да се противи нещо да стане държавно, шегуват се от ДБ

Почти светкавично - само три дни след като предложението бе внесено в парламента, депутатите приеха окончателно законовата промяна, която ще доведе до прекратяване на концесията на “Лукойл” върху нефтения терминал и пристанище “Росенец”.

Двете четения на проекта минаха наведнъж в петъчното заседание, когато жегата отвън бе сравнима с тази в пленарната зала - опозицията оказа яростна съпротива още от рано сутринта, опитвайки се да разбърка дневния ред на Народното събрание.

Поправката бе приета със 134 гласа - на ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС. “Има такъв народ” не участваха във вота, “Възраждане” и БСП бяха против.

Промяната е в Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна. Решение за прекратяване на концесията на руската компания формално бе взето от предишното Народно събрание през януари като част от мерките на ЕС срещу Русия. Но решение на първия кабинет на Гълъб Донев от октомври 2022 г. даваше изключение за “Росенец”. С вчерашната поправка

на практика се отменя дерогацията, въведена от служебното

правителство миналата година.

Това позволява на държавата да развали концесионния договор, сключен през 2011 г. за срок от 35 години.

Самата компания вече обяви, че е против разваляне на договора и ще търси правата си в съда.

Точката за промяната на закона бе внесена допълнително в дневния ред заедно с още 8 други. Самата поправка бе гласувана набързо и без разисквания на първо четене въпреки протестите на “Възраждане” и БСП.

Когато пък по предложение на Хамид Хамид от ДПС, шеф на икономическата комисия, се реши текстовете веднага да се гласуват и на второ, идеята на “Възраждане” да внесе поправки увисна.

“Искате да загробите и елиминирате действаща рафинерия без анализ и без цифри”, обвини мнозинството зам.-председателят Цончо Ганев. Колегата му Борис Аладжов предупреди, че държавата може да не успее да оперира пристанището “Росенец” и то ще трябва да прекрати своята дейност. Така ще се затрудни работата на бургаската рафинерия и можело да има нова криза с цената на горивата. Освен това България може да бъде осъдена на милиони левове “по съдилища и арбитражи”, заяви Аладжов.

“Наясно ли сте каква ще бъде сумата, която ще се наложи да платим, ако заведат дела срещу нас?”, попита и Борислав Гуцанов от БСП. Колегата му Драгомир Стойнев също бе категоричен, че подобно действие “не е целесъобразно за българската икономика”.

За първи път БСП се противи нещо да бъде върнато на държавата, коментира Ивайло Мирчев от ПП-ДБ. Затова обяви деня за паметен. “Може би защото частната компания е руска и защото

някои партии са получавали финансиране от тази компания”, подметна Мирчев.

От “Възраждане” отново войнствено се скупчиха край трибуната, когато Хамид Хамид предложи двете четения на поправката да минат в едно заседание.

Основният аргумент на опозицията бе, че с прекратяването на концесията може да спрат доставките на нефт за България по море.

“Държавите, които нямат излаз на море, имат тръба, от която получават нефт. Ние имаме пристанище. На това пристанище не само може, а пристига петрол от целия свят”, контрира бившият енергиен министър и настоящ шеф на ресорната комисия Делян Добрев от ГЕРБ.

Когато нефтеният терминал стане отново държавен, ще може да се установи произходът на горивото, което е внасяла “Лукойл”.

Нещо повече- Добрев обяви, че ще внесе проект на решение да бъде отнета дерогацията на “Лукойл” за руския петрол, защото по никакъв начин не оказала положителен ефект върху българските граждани.

“От началото на годината “Лукойл” трябваше да внасят 70% от разликата между руския петрол и “Брент” във фонд. Няма внесена нито стотинка

Няма ги и онези обещани на служебното правителство 700 млн. лв. данък върху свръхпечалбата. При положение че от дерогацията печелят само “Лукойл” и “Литаско”, не виждам защо трябва да съществува”, разясни Добрев пред “24 часа”.

В момента рафинерията ползва право на изключение от санкциите срещу Москва до края на 2024 г. и може да внася и преработва руски нефт, тъй като технологично не може да мине на арабския, а и с кораби през Босфора доставката ще се оскъпи неимоверно. Бургас е единственото пристанище с право на дерогация в ЕС.

“За пореден път правилникът беше брутално изнасилен, управляващата тройна коалиция го чете както дяволът евангелието”, заяви Костадин Костадинов и заплаши с протести, “когато управляващите най-малко очакват”. “Възраждане” се закани да даде поправката на Конституционния съд заради приемането ѝ на две четения наведнъж.

“За 10 часа продадоха България няколко пъти”, обвини пък Корнелия Нинова, визирайки “Росенец” и решението за БТР-ите.

Други от От страната и света

По 3 години затвор за близнаците, укрили пребития до смърт Митко в Цалапица

Майката Атанаска: Присъдата е подигравка След година обиколки по съдебните зали близнаците Борислав и Валентин Динкови получиха по 3 години ефективни присъди за участие в укриването на тялото на

Международния валутен фонд: Нужен е единен пазар, за да не изостава възстановяването в Европа

Инфлацията в Европа достигна по-рано от очакваното целевото равнище, но подобрението остава неравномерно в страните от Централна, Източна и Югоизточна Европа

2,25 млрд. лв. заделени за ремонт и поддръжка на пътища за 4 години (Обзор)

2,25 млрд. лв. ще похарчи пътната агенция в следващите 4 години за поддръжка и ремонт на пътища. Това става ясно от обявена обществена поръчка. С избраните фирми ще се сключат рамкови договори

Държавата купува и оръдия срещу градушките

Ще впръскват сребърен йодид в облаците там, където не могат да се пускат ракети и самолети заради забрана за ползване на въздушното пространство Държавата купува т.нар

Ремонтът в ПАВЕЦ "Чаира" върви по график

Възстановяването на ПАВЕЦ "Чаира" напредва в съответствие с предварително заложения график, съобщават от Министерството на енергетиката. В ход са интензивни ремонтни работи за връщането в

>