Още седмица учене преди матурата в 7-и клас – местят я след изпита на 10-класниците

18.07.2023 20:50 Ярослава Прохазкова
Министър проф. Галин Цоков, шефката на кабинета му Наталия Михалевска и шефът на дирекция “Връзки с обществеността” Милан Мартинов

Проверяващите трябва бързо да извадят оценките за кандидатстване

Мислят варианти за изпита 2 в 1 след 7-и клас, ще има и резервна дата

Повече ваканции от тази есен

Правят карта на иновациите

Датите за външно оценяване на седмокласниците през следващата учебна година се изместват с една седмица по-късно, за да имат повече време за подготовка. Така те вече няма да са в един ден с изпитите на 10-класниците. Оценителите трябва да проверят работите след 7-и клас с приоритет, за да получат децата бързо резултатите си и да започне класирането за гимназиите.

Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. Той представи промените в организацията на учебния процес от новата учебна година. (Датите на изпитите и на ваканциите виж в таблицата.)

Заради трудните условия, при които се проведоха изпитите в 7-и клас в някои области след наводненията тази година, от министерството обмислят да се даде шанс за

втора дата на изпита при форсмажорни обстоятелства

В графика за изпитите догодина ще бъде предвидена такава възможност при събития, свързани с природни катаклизми или спиране на ток, когато няма как да се размножат изпитните материали. Всичко ще стане при пълна обективност и съизмеримост на резултатите, увери проф. Цоков. Той даде пример, че и в момента деца държат изпита в самостоятелни стаи, ако това се налага по медицински причини.

Новата организация щяла да е на регионален принцип.

“Изпитът след 7-и клас комбинира две неща в едно - външно оценяване за завършване на степен на обучение, но е и приемен изпит в рамките на средното училище. Ще мислим различни варианти, защото и в практиката има варианти на разделяне на изпита на различни модули и ориентиране на конкретен модул от изпита. Дискутираме по този въпрос през последните седмици. Има такива запитвания и от обмудсмана, ще говорим, така че

всяко дете да бъде спокойно, че няма само от един изпит да му се реши животът

завинаги”, коментира още министърът.

С минаването на изпитите на 10-класниците в различни дни от тези на седмокласниците ще се облекчи организацията, няма да се губи и учебно време. След тази промяна квесторите на големите вече ще са от самото училище и щом тестът приключи, преподавателите ще могат да продължат работата си.

Според министъра важна промяна е

намаляването на минималния брой на текущите изпитвания

по модулите (от 2 на 1) и по предмети, изучавани 4 и повече часа седмично (от 4 на 3).

Това ще стане с изменение на наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците. Предвижда се също да се даде възможност за

ангажиране на учениците с изследователска проектна дейност,

която може да отнеме и по-продължителен период.

“Приключи обобщаването на карта на иновациите в иновативните училища. Описва се характерът на иновацията. Предстои визуално да се представи, за да може всеки учител с едно кликване да види характера на иновацията, която се реализира в съответното училище”, каза още Цоков. Така иновациите ще бъдат видими и анализирани, а и мултиплицирани от други училища.

Ще се създадат 5 училищни лаборатории за иновации

в 5 отделни училища. В тях ще се привлекат преподаватели и от други училища, за да видят как се случват иновациите.

Основните направления на лабораториите ще са предприемачество и финансова грамотност, екология и зелена енергия, проектно базирано обучение и интегрирано знание, позитивно образование и личностно развитие, образователна интеграция и гражданско образование.

“За първия месец, в който екипът ни работи, успяхме да набележим тези промени, които могат да започнат да действат още от идващата учебна година. Заедно с това продължава работата и по стратегическите изменения, които да започнат по-сериозна реформа”, обясни проф. Галин Цоков.

До края на седмицата ще бъдат публикувани за обществено обсъждане и промени в учебните програми.

Наистина ли оценителят търси ключови думи и реже точки, ако ученикът е излязъл от клишето?

Двама проверители оценяват изпитните работи на абитуриентите, а при по-голяма разлика в оценките им се отива при арбитър. Това обясни министър Галин Цоков, след като абитуриенти се обявиха против начина на оценяване.

“За да има обективност в оценяването на отворените въпроси на зрелостните изпити, много важна е различната гледна точка на оценителите. Двамата, които проверяват теста, поставят своите оценки. Ако единият приема някакви ключови думи или клишета в изпитната работа, другият може да обърне внимание на това и тогава се стига до арбитър. Създадени са всички условия да се намали субективизмът”, изясни министърът.

“Критериите трябва да бъдат много ясни и точни. Проверката да е стриктна и прецизна.

Не роптая срещу оценителите, а срещу принципите

на оценяване, които трябва да са много точни”, коментира за “24 часа” Силвия Костова, учител по литература в столичното 73-о средно училище “Владислав Граматик”.

Абитуриенти именно от 73-о написаха писмо до институциите за проблеми с оценяването и апел за промяна. Те разказват, че ако ученикът не употреби определени клишета, работата му се оценява ниско, т.е. биват наказвани тези, които проявят въображение.

Според учителката им се отнемат точки за дреболии и така се ощетяват “интелигентни деца, които пишат на такъв стил, на който не пишат и много колеги”. Въпросите с отворени отговори трябвало сериозно да се прецизират, а тестовете да се пробират - да се отиграят предварително в реална среда.

“По какъвто начин са оценени нашите деца, по същия начин са оценени и всички останали в България. Това дали има нужда от промяна или от

допълнителен курс

за самите оценители, ако там е проблемът, всичко това е абсолютно решимо. Аз съм физик, човек на точните науки. Когато говорим за проверка на олимпиади - понеже съм част от националната комисия, уж точна наука, а винаги има разлика между оценяването между двамата проверители”, коментира и директорът на училището Иван Петков.

Като специалист в областта на педагогическите науки министър Цоков също признава, че всяко оценяване има определена доза субективизъм. Амбицията ни за следващата година е той да намалее, но не може тотално да изчезне, каза професорът. Подчерта, че няма негативно отношение към работата на оценителите, а изпитва голямо уважение към всеки български учител, особено към оценителите, тъй като това “са едни от най-добрите учители и експерти в съответната област”. Според него

оценяването на отворените отговори е дори по-обективно

При затворените при дадени 3 възможни отговора вероятността да се налучка е 33%, а при 5 - около 20-25%. Самата тестология като наука казва, че не може да се разчита само на задачи със затворен отговор. Трябва да има баланс и тестовете да са свързани с живота и с учебното съдържание, обобщи министърът.

Други от Просветни

Цоков: В над 370 училища се строят нови спортни площадки

В 205 училища ще бъдат създадени изцяло нови спортни площадки на открито, а в други 171 образователни институции тези пространства ще бъдат изцяло обновени. Инвестират са над 50 млн

520 студенти от българската общност в Украйна са приети тази година

Общо 520 студенти от българската общност в Украйна са приети като първокурсници във висши училища в България през тази академична година. Други 34 наши сънародници от Украйна са записани да учат

28 октомври ще е неучебен ден

28 октомври (понеделник) ще бъде неучебен за учениците от училищата в страната, в които има разположени избирателни секции. Това е разписано в заповед на министъра на образованието и науката проф

10 хил. деветокласници с нова дата за теста ала PISA, не им тръгна платформата (Обзор)

Имат право и да не ходят, оценката не е задължителна. Останалите 45 хил. минаха първото у нас изцяло електронно изпитване във формат, който да ги подготви за международния

Галин Цоков обсъди образователните връзки и отношения с посланика на Испания у нас

Испания е страната с най-много български неделни училища. Техният брой е 53, като много от тях получават подкрепа от местните власти. Това стана ясно по време на среща на служебния министър на

>