София затвори паркове и тротоари за летящи тротинетки, пуска ги по велоалеи и най-вдясно на пътя (Обзор)
Георги Георгиев: Подкрепяме този екологичен и удобен за гражданите транспорт, но заради зачестилите инциденти въвеждаме правила, които се спазват в цяла Европа
София затвори паркове, тротоари, площади и всички пешеходни зони за летящи тротинетки. Така 10-те хиляди екологични превозни средства в столицата, от които 2000 се дават под наем, ще се движат само по велоалеите и най-вдясно на пътя. А там, където вървят пешеходци и деца, ще трябва собственикът или този, който я е наел, да слезе от тротинетката и да я бута.
Това реши в четвъртък Столичният общински съвет с промени в наредбата за организация на движението.
Не обявяваме война на електрическите тротинетки - те са екологичен и удобен за гражданите транспорт, но без ясни правила водят до инциденти и застрашават безопасността на пешеходците. Искаме да въведем правила, каквито има в цяла Европа. Зачестяват случаите на инциденти с тях в парковете. Ударът от тротинетка се равнява на такъв от професионален боксьор, обясни мотивите за този ход председателят на Столичния общинския съвет Георги Георгиев.
За да се гарантира спазването на правилата, тротинетките автоматично ще бъдат ограничени софтуерно от компаниите собственици - за движение: скорост до 5 км/ч в паркове, градини и площади. Причината за въвеждането на тази скорост е, че така реално се спира движението им, но ще позволи на водачите по-лесно да ги бутат, а не да ги носят. За целта ще се използва GPS локацията на превозните средства.
Във всички останали зони, където ще се движат, скоростта на електрическите превозни средства е ограничена по закон до 25 км/ч, като вече и това ограничение ще се налага чрез софтуера.
Забранява се и паркиране по широки градски пространства като: паркове, градини, детски и спортни площадки, зелени площи, пешеходни пространства, спирки на градския транспорт, входове към метростанции, входове на сгради и рампи за хора с увреждания.
Безразборното им захвърляне ще се ограничи, като паркирането им ще е разрешено само в специални места за това. Те ще се обособят на площадите и в пешеходните пространства и ако тротинетката е оставена извън тях, ще продължава да се начислява такса за ползването ѝ. Тези места за паркиране ще са готови до един месец, допълни Георги Георгиев.
В момента в София са обособени около 200 места за паркирането на двуколесни превозни средства.
Фирмите, които отдават тротинетки под наем, ще трябва да премахнат неправилно паркирани електрически тротинетки не по-късно от 4 часа в работни дни и 6 часа в почивни. Предвижда се в приложенията за наем и ползване на електрически тротинетки да има и възможност за подаване на сигнал в случай на неправилно паркирала тротинетка.
Ако човек захвърли тротинетката си в парка, фирмата ще продължи да го таксува.
Санкциите за нарушителите ще са парични - при първо нарушение 50 лева за физически лица и от 500 до 1000 лева за фирмите. При повторно - двойно повече. Глобите ще се налагат от полицията, а правомощия за това има и Общинска полиция. През последните 2 г. са регистрирани 1604 нарушения с тях.
Водачите под 18 г. трябва да са задължително с каска. Това и сега е така, но почти никой не спазва и това правило.
От “Демократична България” и “Спаси София” настояха за повече велоалеи в столицата, преди да се налагат рестрикции.