Община Пловдив с нов опит да модернизира градския транспорт
Рязко подобрение в качеството на предлаганата от градския транспорт в Пловдив услуга очаква градската управа с надграждането на електронно-билетната система. Това заяви зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов при подробното представяне на проекта съвместно с избраната след обществена поръчка фирма изпълнител „Тикси“.
В обхвата на проекта влиза осигуряването на нови канали и носители за заплащане на билети за градския транспорт, изграждането на уеб портал за онлайн заявяване и заплащане на превозни документи. Внедрената система ще позволи развитие към възможности за интегрирането на мобилни приложения за пътуване и паркиране, както и осигуряването на опция за пътуване чрез безконтактни банкови карти.
Същевременно – тъй като не всички пътници са на „ти“ с дигиталните технологии – в града ще бъдат разкрити 10 пункта за закупуване на различни превозни документи. Предвидена е и опцията за купуване на билет директно от шофьора на автобуса, макар и на по-висока цена.
„С надграждане на системата за автоматично определяне на местоположението на превозните средства (AVL) във всеки един момент ще сме наясно дали автобусът е спрял на всяка спирка по маршрута си или я е подминал, оставяйки чакащи пътници – ситуация, за която към момента получаваме много сигнали. Паралелно надграждаме и системата за платено паркиране, така че да създадем предпоставките за устойчива градска мобилност“, подчерта Чонов.
„Задачите пред нас са много. Въпреки че договорът е за срок от 5 години, първите 12 месеца ще са най-интензивни, защото надградената система трябва да е достъпна за пловдивчани в този времеви интервал. Има редица предизвикателства, които стоят пред толкова комплексен проект, но нашият опит и експертиза, натрупани в годините, ни дават пълната увереност, че след една година градската мобилност на Пловдив ще бъде на европейското ниво. След приключване на първия етап от проекта ще осигуряваме пълна и цялостна поддръжка на системата за срок от още 4 години“, коментира изпълнителният директор на „Тикси“ Николай Недялков.
Кметът Здравко Димитров беше категоричен, че след провала на възложеното по транспортния проект електронно таксуване, за което на испанската фирма „Индра“ през 2016 г. са били заплатени около 20 млн. лв., пловдивчани най-после ще получат качествена транспортна услуга.
Общата стойност на сегашния договор е близо 12 млн. лв., като в нея е включено и необходимото оборудване на всички превозни средства и търговски обекти за продажба на билети и карти.
По данни на „Тикси“ при въвеждане на съвременни технологии и стимулиране използването на модерен градски транспорт се отчита до 30% намаляване на трафика, времето за придвижване на шофьорите между дома и офиса се съкращава с до 20 минути на ден, приблизително 45% по-малко време отнема намирането на свободно паркомясто.