Заплатите на учителите да се поддържат на 125% от средните

03.07.2023 20:56 Красимир Вълчев

Няма магическа формула от само три неща, но има три основни групи политики и реформи, които трябва да се следват идните години:

1. Силни базови знания, по-малко фактология, формиране на широк спектър от умения, повече възпитание чрез формиране на ценности и отношения. Това е философията, на която да се съставят учебните програми (които определят какво се учи). Необходимо е в тях да се направят по-смели промени така, че: да се изчистят от излишна фактология; да се акцентира върху функционалност на знанията (осмисляне, свързване, анализиране, прилагане); да се вплете по-силно придобиването на повече меки умения и да се засили възпитателният елемент (формирането на отношения/нагласи).

Да се насърчава преподаването, насочено към мотивация за учене и изграждане на умения за учене. Да се утвърждава културата на образователни иновации.

Да продължи по-решително реформата в оценяването - от изпитване за знания към мерене на умения. Оценяването формира културата на учене. Ако изпитваме за фактология, това ще преподават учителите, а учениците ще наизустяват, и обратно. Българските ученици се справят доста добре на международните тестове, които оценяват знания, и лошо на PISA, която мери функционалност на знания (умения и функционална интелигентност). Основната причина за това е системата ни за оценяване.

2. По-добри учители, разполагащи с повече време за работа с децата, и натоварени с по-малко административни задължения.

Да знаем и да вярваме, че основният фактор за качествено образование са добрите, мотивирани и подкрепени учители. Да поддържаме техните заплати на ниво 125% от средното за страната. Това е необходимо не заради самите учители, а заради децата.

С промяната в учебните програми да се освободи време на учителите и учениците за повече упражнения, затвърждаване, формиране на умения и възпитание.

С промяна в нормативната уредба да се премахне контролът и оценката на учителите за свършената от тях работа на база документ. Това ще премахне административната тежест и ще освободи време за работа с децата.

3. Подкрепа за всяко дете, съчетано с дисциплина. Повече дейности по интереси, спорт, изкуства и образователни пътувания. Повече специалисти за ресурсна, психологическа и логопедична подкрепа в училищата и детските градини. Повече кариерни консултанти и образователни медиатори. По-лесно налагане на санкции. Увеличени средства за спортни площадки, физкултурни салони, достъпна среда, модерни кабинети, кътове за учене и библиотеки. По-интензивно строителство на сгради на училища, детски градини и ясли за преминаване към едносменен режим в училищата и обхващане на всички деца в предучилищна възраст. Задължително ранно обхващане в предучилищната възраст на децата от семейства, в които майчиният език не е български. Ежедневни, последователни и координирани усилия на всички институции за ефективно включване на всяко едно дете в образователната система и предотвратяване на преждевременно отпадане. Осигуряване на достъп до обучение по български език на всички български деца извън България чрез разширяване на мрежата от неделни училища по света и подкрепата от бюджета за нея.

* Красимир Вълчев е депутат от ГЕРБ-СДС и бивш министър на образованието и науката

 

Други от Просветни

Цоков: Националният музей на образованието вече половин век е мост между миналото и бъдещето

Националният музей на образованието вече половин век е мост между миналото и бъдещето. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на тържеството за 50-годишния юбилей

Министър Цоков: Над 4000 ученици придобиват умения чрез проект на МОН

Над 4 000 ученици придобиват умения чрез практики в рамките на проект на МОН за модернизиране на професионалното обучение. Това съобщи министърът на образованието и науката проф

Българска ученичка е световeн шампион на олимпиада по английски език

Шестокласничката Мира Косева спечели титлата „Глобален победител" на международната олимпиада по английски език Kangaroo Global Linguistics 2024 г. Тя спечели първо място в ниво A1 и завоюва

Цоков: В над 370 училища се строят нови спортни площадки

В 205 училища ще бъдат създадени изцяло нови спортни площадки на открито, а в други 171 образователни институции тези пространства ще бъдат изцяло обновени. Инвестират са над 50 млн

520 студенти от българската общност в Украйна са приети тази година

Общо 520 студенти от българската общност в Украйна са приети като първокурсници във висши училища в България през тази академична година. Други 34 наши сънародници от Украйна са записани да учат

>