Опашките от тирове на ГКПП-Кардам вече стигнаха до селото
Километрична опашка от тежкотоварни камиони, чакащи да излязат от България, основни украински, заема вече около година едното платно на пътя към граничния контролно-пропускателен пункт „Йовково“ край село Кардам. Шофьорите казват, че стоят дни наред, нямат никакви битови условия, дори тоалетна.За другите автомобили, както и камиони, които влизат и излизат от Румъния, остава едното платно, а участъкът не е прав, има завои.
В Добричка област започва жътвата и се очаква да минават и селскостопански машини с големи габарити. "Дължината на опашката обикновено е около 3 км, понякога достига до 4-6 км и тировете навлизат в близкото село Кардам. Шофьорите търсят вода по къщите, повечето хора са възрастни и се притесняват“, предупреди на парламентарен контрол в Народното събрание депутатът от Добричка област Мая Димитрова. Тя попита регионалния министър Андрей Цеков: "Предвижда ли се изграждането на буферни зони или разширение на пътя, които да осигурят престоя на камионите?"
"Напълно споделям притесненията около ГКПП-Кардам. Една от причините за образуването на колони е войната в Украйна, както и допълнителният контрол върху миграцията, въведен от румънските власти. Те проверяват със сканиращи устройства има ли мигранти във вътрешността на камионите", обясни регионалният министър.
"Поисках нарочна информация от агенция „Пътна инфраструктура“ разработвана ли е изобщо стратегия за буферни паркове в страната, базирана на трафиканализ и на потенциалните тесни места. Отговорът беше, че няма. От 2022г. няма изработена нова стратегия, тъй като срокът на старата е изтекъл. Към настоящия момент изграждането на буферен паркинг наГКПП-Кардам е невъзможно, защото за това са нужни устройствени процедури, специално проектиране, възлагане на строителство. Всички тези дейности не могат да бъдат извършени в рамките на няколкото месеца, които ни делят Шенген, дано да са толкова. Приемането на страната ни може да разреши проблема на тази граница. Това не означава, че в рамките на бъдеща стратегия няма да залегне изграждането на буферни паркинги, където са необходими“, заяви министърът. Той добави, че и разширяването на пътя не става веднага, дейностите ще отнемат поне 8-9 месеца.
"На места в страната общини изграждат такива паркинги, има и частна инициатива, това е по-бързото решение", каза още Андрей Цеков.
В края на април бяха направени ремонт на пътен участък от около 400 метра и ново отклонение от около 100 м, които да облекчават трафика на ГКПП-Кардам
"Отклонението ще облекчи трафика на влизане в България от Румъния. Със съдействието на регионална дирекция "Митници" - Варна, е осигурен още един кантар за обработка на камионите. На денонощие на пункта се обработват около 140-150 камиона", каза тогава областният управител Здравко Здравков. Отклонението, което трябваше "бъде в действие" до десетина дни и да е по-лесен вход за България, обаче още не работи. "Има две траверси, за чието преместване няма подходящ кран. Разбрах, че от агенция "Митници", че вече са намерили нужната техника“,уточни Здравков
По данни на агенция "Пътна инфраструктура" през ГКПП „Йовково” годишно минават над 100 000 моторни превозни средства, повечето от които камиони и тирове. Последният ремонт в района е правен през 2004 г.
"Всеки камион минава през проверка на румънските служби на границата, които имат собствени изисквания. От това се получава бавенето и опашките по границата. Този проблем е отнесен за решаване към Министерството на външните работи”, добави областният управител.