Пишат нов Закон за движение по пътищата, дотогава - ограничения за младите шофьори
Пише се изцяло нов закон за движение по пътищата и съвсем скоро концепцията за него ще бъде представена публично. Това съобщи шефката на Държавна агенция “Безопасност на движение по пътищата” Малина Крумова по време на заседание на парламентарната транспортна комисия, която
гласува на първо четене четири законопроекта за поправки на сегашния закон.
Проектите бяха внесени наскоро след протестите, които последваха жестоката катастрофа на столичния булевард “Сливница”, при която млад водач уби на пътя двама свои връстници.
Част от предложените промени затягат мерките именно за младите водачи. Според проекта на Настимир Ананаиев от ПП-ДБ например на водачи, които са взели книжка преди 12 месеца им се забранява да шофират между 22 и 6 часа, долният праг за алкохол в кръвта е не 0,5, а 0,1 промила и те няма да имат право да шофират кола с над 90 киловата мощност, т.е. повече от 120 конски сили.
Освен това те няма да имат 39 контролни точки в талона, а само 19, т.е. възможността да изгубят книжката за тях ще настъпва по-рано и при по-малко на брой нарушения. Повишава се и стойността на ред глоби.
Проектът на ГЕРБ набляга повече на въоръжаване с технически средства за заснемане по пътищата и отчисляване на 80% от събраните глоби за общините, които да имат повече контролни правомощия.
Част от дискусията се съсредоточи около предложението, внесено от Божидар Божанов от ПП-ДБ, който предлага КАТ да има право при повече от 5 невръчени фишове за нарушения да спира водача на пътя и да му ги връчва.
Другото му предложение, което обаче срещна отпор от страна на представителите на МВР, КАТ и автомобилната администрация на транспортното министерство, е да се премахнат всякакви стикери от предното стъкло на автомобила - за минат технически преглед и за застраховка.
Четвъртият проект - на Димитър Найденов от ПП-ДБ, има само два текста. Те предвиждат драстично вдигане на глобите за неправилно пресичане на жп прелез.
Според Диана Русинова от Европейския център по транспортни политики никой от проектите не трябва да се приема, а да се пише нов закон. Причината е, че сегашният, приет през 1999 г., е предвиждал нов правилник за прилагането му, но вече 24 години никой не го прави и актуалният правилник е от 1968 г.