Въвеждат зони с до 30 км/ч като в Европа, сега някъде има знаци, но не и закон
Промените предлага МВР след анализ, че в населените места има повече пътни инциденти, отколкото извън тях
Ако кола блъсне човек или друг автомобил с 30 км/ч, вероятността от фатален изход е в пъти по-малка, отколкото, ако се движи с 50 км/ч. В първия случай спирачният път е 18, а при втория - 40 метра.
С тези и още мотиви МВР променя Закона за движение по пътищата, за да бъде въведена и у нас “Зона 30”. Проектът мина обществено обсъждане и се нанасят бележките от него, преди да бъде внесен в парламента. Зоната ще важи в градовете, където жертвите и катастрофите са повече, отколкото са извън населените места. А анализите на МВР са категорични - тенденцията е точно такава.
Доказват го безспорно и данните -
за цялата 2022 г. в населени места има 4184 тежки катастрофи, а извън тях - 2425, или близо 2 пъти повече
От началото на 2023 г. до април в градовете и селата са станали 1152 тежки пътни произшествия (65% от всички) и при тях са загинали 43 души и са ранени 1353 (58% от всички 2344 ранени) участници в движението по пътищата.
За “Зона 30”, каквато има в Европа, у нас се говори още от 2012 г. Досега не е въведена, защото няма нормативна уредба и стандарти за изграждането ѝ. Още в националната стратегия за безопасност на движението 2011 - 2020 г. бяха заложени разработването на нормативна уредба, стратегически документи и инвестиционни планове за изграждане на зони с успокоен трафик, както и на училищни, пешеходни и жилищни зони.
В София вече е изградена една
- между булевардите “Прага”, “Пенчо Славейков”, Витошка” и “Скобелев”. Там скоростта е ограничена със знак, а той важи до следващото кръстовище в карето от жилищния район.
Там има правоъгълен знак “Зона 30” на входа и същия, но задраскан в края. В карето има и инфраструктура, която не позволява движението с по-висока скорост, но проверка на “24 часа” показа, че шофьорите рядко дават предимство на пешеходци и велосипедисти, каквато е идеята.
“Зоната вече е разширена в целия идеален център и няма сериозни нарушения в нея”, казва инж. Димитър Петров, директор на “Управление и анализ на трафика” в Столичната община. Вече има и квартали, които искат и техните улици в жилищните райони да попаднат в зоната с “успокоен трафик”. Според Петров и сега има законова възможност общините да въвеждат такива участъци.
“Има разлика между административното обозначаване и проектантското. Това са различни неща, но има неразбиране, че е едно и също. Може да не въведеш административно “Зона 30”, но да има елементи, които да влияят на поведението на участниците в движението и да имат ефект. Административната страна е как го маркираш и как е записано в закона. В нашия закон още няма такова понятие като “Зона 30”. Имаме само ограничение на скоростта”, казва инж. Цветан Колев, който от години работи по инфраструктурни проекти.
В предлаганата промяна обаче има минималните елементи, които да регламентират такива зони.
Текстовете предвиждат в населените места да се обособява “Зона 30”, предназначена за всички участници в движението. Входовете и изходите от нея се обозначават с пътни знаци и се оборудват в съответствие с наредба на Министерството на регионалното развитие и благоустройството с цел да се отдели от териториите с други режими на движение. Това обикновено са жилищни квартали или части от тях, а не булеварди и скоростни пътища в рамките на градовете.
Ефектите от успокоеното движение обаче не са само в намаляване на жертвите при катастрофи -
има по-малко шум и вредни
емисии, придвижването на възрастни и инвалиди е по-бързо и безопасно. Качеството на живот се подобрява.
В “Зона 30” действат няколко специфични правила.
Основното - максимално разрешената скорост на движение за всички пътни превозни средства е 30 км/ч.
Пешеходците се ползват винаги с предимство пред останалите участници в движението като автомобили, камиони, велосипедисти и хора на тротинетки.
Паркирането е разрешено само на специално обозначените места.
При излизане от “Зона 30” на друг път шофьорите са длъжни да пропуснат тези, които се движат по другия път след края на обособената територия.
С наредбата на МРРБ ще бъдат определени и останалите параметри на “Зона 30”, ако законопроектът мине през парламента.
В Европа тези зони са хиляди
В тях се влиза и излиза през ясно означен вход като врата. Пътищата и териториите се проектират така, че да не може да се шофира с повече от 30 км/ч. Отделя се голяма територия за пешеходци и велосипедисти. Предимството за преминаване се определя по правилото на десния. Използват се различен тип пътни покрития, за да се открояват местата за движение на различните участници в движението.
Германия е първата страна в Европа, която я въвежда още през 1980 г. Само там има над 17 000 такива територии в градовете. В Нидерландия например специфичните зони в жилищните райони са над 30 000 км. След въвеждането им пътният травматизъм там намалява с 25%. Първият град, който изцяло въвежда успокоена зона с изключение на основните булеварди, е Грац в Австрия. Това се случва още през 1992 г.
Как е устроена “Зона 30” в Европа?
Тротоарите са изнесени в зоните на кръстовищата. По-широките тротоари за сметка на пътното платно увеличават видимостта на всички участници в движението, не дават възможност да се паркира на кръстовището или на пешеходните пътеки, улеснява пешеходците.
Кръстовищата са повдигнати до нивото на тротоарите, за да се намалява още скоростта. Това дава достъп и на хората с колички.
Изградени са пешеходни острови и разширения на тротоарите за повече публично пространство.
Паркирането е на различни страни на улиците. Така шофьорите са принудени да криволичат по улицата и нямат възможност да увеличават скоростта.
Бургас първи свали скоростта още през 2018 г.
В Бургас първата “Зона 30” е въведена през 2018 г. в кв. “Братя Миладинови”, точно до най-голямото основно училище в града. Година по-късно зони за движението на автомобили до 30 км/ч бяха въведени в по-отдалечените квартали “Сарафово” и “Крайморие”. После такива навлязоха и в най-големия кв. “Меден рудник”.
С до 30 км/ч се движат и всички превозни средства в Логистичния парк и в районите около повечето училища и детски градини, казва Иван Гюлев, началник на отдел “Безопасност на движението” в община Бургас. Според него наблюдението на тези участъци показвало, че след въвеждане на ограниченията произшествията намалели.
Ограничението на скоростта до 30 км/ч обаче изнервя голяма част от шофьорите. Много бургазлии са на мнение, че на някои места те повече пречат на трафика, отколкото помагат.
В Пловдив подобни ограничения има по пътните артерии, по които има много паркоместа, разположени в джобове встрани от платното. Целта на общината е по този начин да бъде осигурена безопасността на шофьорите и пътниците.
“Ако ограничението е 50 км/ч, когато коли влизат или излизат от паркоместата, е много трудно да се реагира. Затова е хубаво да се движат по-бавно”, обясни пред “24 часа” кметът на район “Централен” Георги Стаменов. Шофьорите често не се съобразяват с това изискване и според него най-добрият начин да се гарантира спазването е да има повече подвижни камери за скорост.
“Два пъти предлагам общината да купи от т.нар. триноги и всеки ден те да са разположени на различни места. Това драстично би намалило скоростта”, каза Стаменов. По булевардите в града няма стационарни камери, които постоянно да следят за спазване на ограниченията.
Шефът на сектор “Пътна полиция” в Пловдив, главен инспектор Йордан Милушев, обясни, че в целия град няма зона, където ограничението да е 30 км/ч. Според него обособяването на район с по-ниска скорост е сериозно решение, което трябва да бъде базирано на подробен анализ.
Във Велико Търново “Зона 30” все още няма, но по новия генерален план за организация на движението 30 км/ч максимална скорост се предвижда по вътрешнокварталните улици. Те се определят като III клас улична мрежа. Новите мерки се очаква да влязат в сила догодина след приключване на всички ремонти и изграждане на кръгови кръстовища до Летния театър и под КАТ. На доста места в кварталите се въвежда и еднопосочно движение по малките улички, за да има повече места за паркиране.
И във Варна все още няма “Зона 30”, но има предложение, по което се работи. Общината трябва да изготви проект, който да бъде обсъден.
Ползите от обособяването на участък с ограничение на скоростта до 30 км/ч са много - намаляване на броя на загиналите и тежко ранените при катастрофи, понижаване на шума и вредните емисии, както и улеснено пресичане на улиците, коментира арх. Максим Недков - един от инициаторите на кампанията “С 30 км/ч в града”.
Пътни знаци за шофиране с 30 км/ч има на няколко възлови места в Пазарджик. Те пазят пешеходците от високите скорости. Прави добро впечатление, че водачите спазват табелите. Идвайки от кръговото на моста на река Марица и наближавайки парка, шофьорите намаляват скоростта, като стигнат до пешеходната пътека.
Зона за шофиране с 30 км има и в района на ОУ “Христо Смирненски”, както и край други училища в града. Засега няма данни за по-сериозни нарушения в тези участъци.