Ще хващат във всяка страна от ЕС шофьори на камиони, които заобикалят толсистемата
Връзват българската с другите в Европа, ще обменят информация
Превозвачи, които нарушават изискванията на толсистемата, независимо дали у нас, или в друга държава от ЕС, вече няма да се разминават без глоба. Това е смисълът на промени на Закона за пътищата, които депутатите от регионалната комисия в парламента гласуваха на първо четене в сряда, но със забележката, че текстовете трябва да се прецизират заедно с транспортния бранш.
Проектът е внесен от служебния кабинет на Гълъб Донев, но от дебатите стана ясно, че текстовете повтарят проект, който е обсъждан от парламента още по времето на редовния кабинет на Кирил Петков през май м.г. Той е стигнал до гласуване на второ четене в пленарната зала, но заради оставката на кабинета финалното гласуване не се състоя. По същество новите текстове вкарват в закона европейска директива от 2021 г.
Ако промените минат, ще се осигури оперативна съвместимост между толсистемата в България и аналогичните в останалите страни от ЕС. Това означава, че
при нарушение в една от
държавите санкцията
може да се плати в друга
Присъстващите на заседанието представители на браншовите организации обаче опонираха, че промените им вменяват отговорност за техническото състояние на бордовите устройства, с които се изчисляват толтаксите, без те да са тяхна собственост и без да има как шофьорът да влияе върху софтуера и хардуера им.
Според шефа на националното толуправление Георги Темелков обаче средно на ден в България водачите на камиони и автобуси правят по 200 нарушения, като 80% от тях се дължат на неработещи бордови устройства. По принцип те са снабдени с батерии, които биха могли да се изтощят, но могата да работя, като се включат в поставката за запалката.
Шефът на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев заяви, че
шофьор няма да изключи нарочно бордовото устройство, когато има компенсаторно плащане от 750 лева,
докато най-високата толтакса е 120 лв. Други браншовици отбелязаха, че най-честите нарушения се получават заради загуба на сигнала от системата в отделни сегменти от пътя, а това е нещо, което водачите няма как да знаят - научават го чак когато им връчат наказателното постановление.