Как да познаем, че батерията е опасна

27.06.2023 20:43 Александра Тренкова
Инж. Йовко Раканов

Влагата е най-опасна, следете за подуване на акумулатора

Четири жертви остави преди дни пожар в Ню Йорк, предизвикан от дали на късо батерии на електрически тротинетки.

Месец по-рано пожар в батерия на тротинетка доведе до взрив, който откърти външната изолация на апартамента на китариста от “Ку-ку бенд” Цветан Недялков. Като този път пожарът се случи при първото зареждане на чисто нова електрическа тротинетка, която музикантът бе купил за сина си.

Както и повечето съвременни устройства, електрическите тротинетки са оборудвани с литиево-йонна батерия, която може да се презарежда. Такава батерия реално има в джоба си всеки съвременен човек, защото такива се слагат на смартфоните, има и по още няколко вкъщи и на работа в лаптопа. И те не са по-безопасни от батериите на електрическите тротинетки, още повече че често пъти се ползват от деца.

Основната причина да се палят и взривяват литиево-йонните батерии е лошото и неправилно отношение на хората към тях, категоричен е преподавателят по електротехника инж. Йовко Раканов.

Какво представлява литиево-йонната батерия?

Както при всяка батерия, и тук имаме положителен полюс - катод, който съдържа литий в структурата си, и отрицателен - анод, който обикновено е изграден от въглероден материал. В зависимост от това дали батерията се зарежда, или разрежда, литият във вид на йон се движи от единия полюс към другия. Този енергиен поток се контролира от софтуер, инсталиран на съответното устройство. Ако настройките на този софтуер са зададени погрешно, батерията може да прегрее и да се запали. По-вероятно обаче е пожар да възникне вследствие на производствена грешка.

В какви устройства се слагат?

Литиево-йонна батерия има в мобилните ни телефони, фотоапаратите, лаптопите, таблетите, безжичните ни слушалки. Понякога с такива батерии работят и дистанционните на телевизорите. Част от домашните телефони също са с такива. Точно с такава батерия е била и тротинетката, взривила партамента на музиканта от “Ку-ку бенд” Цветан Недялков. 

Водата е най-опасна

Литиево-йонните батерии представляват огромен риск от пожар, тъй като елементът се загрява, когато е изложен на вода. В действителност те са причината за голямата въздушна катастрофа в Дубай през 2010 г., както и за огромните пожари в повече от десет големи завода за рециклиране в Европа през последните години. Затова има строги правила за транспортирането им. Пратките с такива батерии са забранени от всички самолетни и куриерски компании.

Има обаче признаци, по които да познаем опасната батерия,

разказва инж. Йовко Раканов.

При мобилния телефон като че ли е най-лесно. Ако батерията е издута, трябва светкавично да я изхвърлим. Подуването означава, че е дефектирала и всеки момент може да гръмне. Да, взривът няма да е като този в дома на музиканта Цветан Недялков, но със сигурност ще ни стресне. А е и доста вероятно да нарани ръцете ни, ако в конкретния момент държим телефона. 

Малко по-сложни са литиево-йонните батерии в лаптопите

В тях има платка, чиято цел е да осигури еднакъв заряд за всички клетки. Ако някоя получи по-висок заряд, може да прегрее. Прегряването предизвиква верижна реакция, чийто финален резултат е взрив. Освен това в платката има елемент, който служи за отчитане на температурата. Ако температурата надвиши определени граници, платката ще сработи и цялата батерия ще се изключи. Това ни гарантира, че до “умиране” на преносимия ни компютър няма да се стигне. За да удължите живота на батерията за лаптоп,

не я оставяйте да се разрежда до 0%

Това може да доведе до износване и загуба в капацитета. Ако не я използвате за по-дълго време и я оставите без заряд, рискувате да не можете да я заредите отново, защото напрежението пада до много ниски нива. Дори да успеете да я заредите след продължителен престой с нулев заряд, батерията е влошила характеристиките си. Съхранявайте батерията си на сухо място, на стайна температура и далече от пряка слънчева светлина. Високите температури могат да доведат до подуване. А то води точно до същия ефект като в примера с мобилния телефон.

И накрая, но не на последно място, стигаме до батерията на електрическата тротинетка. Тези, които напоследък се взривяват и вземат жертви. С такива тротинентки вече се разминаваме постоянно. При това не само в големите градове. Безспорно са удобни за бързо придвижване в натоварения трафик. Възможността да си ги наемем от улицата освен комфортно е и доста по-евтино от таксиметровия превоз например. В специализираните магазини дават информация, че напоследък този тип тротинетки са сред най-продаваните им артикули. Избират ги за подаръци по различни поводи. А в това време на годината - поводи много. От завършването на учебната година, през добрата оценка в дипломата, и т.н. Батерията на тези тротинетки

трябва да е в здрав алуминиев корпус

Самата батерия е доста по-малка и доста по-лека, обяснява инж. Раканов. До взрив може да се стигне при наличието на производствен дефект. Това е най-честият случай. Затова, съветва инженерът, при първо зареждане нека го правим на максимално отделечено място. 

До взрив може да се стигне и при променени параметри на батерията. Това се случва по време на циклите на разреждане и зареждане, когато литият се свива и разширява. Тогава може да настъпи механична повреда, която да доведе до късо съединение вътре в самите слоеве на батерията. Оттам започва интензивно освобождаване на потенциалната енергия, заложена в батерията. Когато енергията се освобождава много бързо, батерията се взривява. 

Взривът е резултат от високото налягане, на което са подложени газовете в батерията. Те са силно компресирани в опаковката на батерията. Когато започнат да се освобождават, го правят с голямо налягане. Именно затова най-опасно е, когато се зарежда батерията.

Защото точно в този период е възможно тя да дефектира. Другата опция е при механича повреда, каквато едва ли би останала незабелязана от собственика на тротинетката.

Инженерът съветва, когато се зареждат такива батерии, да не е на пожароопасно място. Препоръката е това да се случва в коридор или мазе например. И подчертава: “Трябва много да се внимава, защото в тези батерии се съхранява доста енергия и когато тя се освободи неконтролируемо, в най-добрия случай става пожар. Но може да се стигне и до експлозия”. В самите литиево-йонни батерии има изключително запалими материали. 

Инженерът обяснява, че до опасно дефектиране може да се стигне и при презареждане на батерията. Тези случаи са изключително редки, но ако имаме лошия късмет да ни се “падне” на нас, ще сме свидетели или потърпевши от интензивен огън в батерията или на експлозия. 

Въпреки че случаите на запалили се батерии са стряскащи, те са резултат от безопасна технология. Производителите взимат много предпазни мерки, за да предотвратят повредата им.

Други от Техно

Измамата „Черен петък" - 60% горчиво съжаляват за лудите си покупки

Истината: 98% от намаленията са много по-малки от тези в други периоди на годината, само 2 на сто са на най-ниска цена 70,9 млрд. долара са глобалните продажби само през миналогодишния „Черен петък"

Модерен сателит ще изследва как облаците влияят на климата

Европейската космическа агенция описва проекта като най-сложното досега наблюдение на Земята Модерен сателит, разработен от “Еърбъс”, е изстрелян в Космоса

Защо хора като Мъск успяват, а други провалят живота си - подсъзнанието държи ключа

Премиерата на книгата "Хиперсъзнание" ще е в София на 25 април, четвъртък, от 18 ч в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий". Защо човек продължава да пуши, дори когато разбира

Защо автоматичната кафемашина е незаменим помощник в офиса?

В динамичния ритъм на работния ден, автоматичната кафемашина се превръща в незаменим помощник в офиса. Тя не само спестява време на служителите, но и повишава ефективността

Слънчевото затъмнение идва с мощни слънчеви бури

Пълното слънчево затъмнение на 8 април, при което Луната ще закрие нашата звезда, ще съвпадне с пика на слънчева активност, характеризиращ се с мощни експлозии с изхвърляне на маса от горния му слой

>