Кратките жп маршрути са икономични и романтични, но до Варна при голяма жега са 9 часа ад
През последните години състоянието на БДЖ се подобрява, а пътуването с влак освен че е икономично, носи и определена доза романтика. Това са само част от мненията на редовно пътуващите с “Български държавни железници”, които “24 часа” попита.
Избрахме маршрута София - Кюстендил, а поводът е емблематичният ден на черешата в югозападния град. Много столичани решават да се възползват от почивния си ден през уикенда, за да посетят града. Срещу скромната сума от 11,90 лв. за втора класа отиване и връщане тази възможност е повече от достъпна.
Точно в 8,30 ч сутринта от Централна гара в София потегля директният влак за Кюстендил. Макар още в началото да изглежда претъпкан и да има правостоящи, някои от пътниците се възползват от маршрута, за да стигнат до Горна баня, Владая или Перник. Във влака се качват както семейства с деца, така и ученически групи, двойки, а и самотни пътуващи - с което
рухва митът, че само социално слабите ползват услугите на БДЖ
Напротив - някои от пътниците се възползват от шанса да се насладят на природата, както и да пътуват с любимите си хора, казва възрастна двойка. Според тях условията за пътниците в БДЖ видимо се подобряват през последните години.
Друг пътник обясни, че ако човек иска да пътува сам, то най-икономично е с влак. Освен това е и удобно, защото няма опасност от задръствания, може да се разхождаш и да ползваш тоалетна - нещо, което не всички автобуси предлагат.
Влакът пристига в Кюстендил в 11,15 ч, след малко над 2 часа и половина пътуване по релсите. Същият път с кола се взема за около час и половина (по магистрала “Струма” до Дупница). Подобна е ситуацията и с пътуването с влак до Пловдив, което отнема между 2 ч и 20 минути и 3 ч, а с автомобил - час и половина. Но това е само ако няма тапи по магистралите заради ремонт или увеличен пътникопоток за морето, независимо дали е за Гърция, или за родното Черноморие.
Именно през лятото главоломно нараства трафикът за плажовете по южната ни съседка, което
почти винаги води до километрични опашки по границата
при ГКПП Кулата - Промахон. Не са малко случаите, в които намеренията за бързо пътуване с кола се осуетяват именно от тапите на пътя заради ремонти.
Не е такава обаче картината при пътуването до българското море с влак. Например до Варна може да се стигне най-бързо за 7,5 часа, а до Бургас - с час и половина по-малко.И това е само ако няма ремонтни дейности по трасето или ако метеорологичните условия го позволяват. При опасно високи температури практиката е да се въвеждат ограничения за скоростта на движение на влаковете - и така закъснението може да набъбне и до над 120 минути.
Ситуацията се променя, ако става дума за влаковете със спални вагони, които обслужват линиите от София до Варна и Бургас. Цените са съответно 43 лева (отиване и връщане във втора класа) за морската столица и 54 в първа класа. За Бургас е с около 10 лв. по-евтино. При спалните вагони обзавеждането е съвсем прилично - съвременните обикновено разполагат с климатик, мивка, шкафове и други
удобства, които правят пътуването приятно, дори уютно
А за инвестицията е необходимо да се доплатят между 10,15 лв. за втора класа, 12,20 лв. за първа и 18,30 лв. за бизнес класата, т.е. сам в кабината. Неслучайно още в началото на лятото е трудно да си запазиш такъв билет, защото в повечето случаи са изкупени за дълго време напред.