Общото събрание на блока и онлайн, ще се отлага с час, после решава без мнозинство
Провеждането на общо събрание на блока може да се осъществява и чрез онлайн платформите за видеоконференции. Когато няма кворум, ще се отлага само с час, а след това решенията ще се вземат и без мнозинство. Това са част от поправките в Закона за управление на етажната собственост, които минаха на първо четене в парламента.
Ще се дава възможност взетите решения да бъдат подписани от неприсъствалите - чрез декларация, подадена до управителя до 7 дни след събранието или изпратена по имейл и подписана с електронен подпис. В нея собственикът на жилището трябва да напише как гласува.
Законопроектът е един от важните, които трябва да бъдат приети,
за да могат да се отпушат парите по второто плащане от плана за възстановяване и да се облекчи санирането
За да стане това обаче, трябва да се вземат бързо решения от общите събрания. А честата липса на собствениците, наличието на необитаеми жилища или такива, които са дадени под наем, бавят решенията. Поради това се предлага да се вземат с 51% от гласовете в общото събрание, а не с 67, както е сега.
Засега обаче това не среща голяма подкрепа сред депутатите, защото можело да се окаже, че с гласовете на хората от един апартамент ще се вземат решения за останалите например 20 в блока.
Поради това преди второ четене Кристиан Вигенин и Мая Димитрова от БСП предлагат в случаите, когато едно физическо или юридическо лице има повече от 51 на сто идеални части, общото събрание да взема решения най-малко стс 75 на сто от имащите право на глас. Изключения се правят за случаите на необходим и неотложен ремонт - тогава решения могат да се вземат и с обикновено мнозинство.
В промените в закона е предвидено още, че изискване за мнозинство от над половината от собствениците ще важи и за решения за основно обновяване, ремонт и за усвояване на средствата от фондовете на ЕС, от държавния или общинския бюджет, както и други източници на финансиране.
Въвежда се и електронен вариант на книгата на блока, която се води от домоуправителя. Предвидено е и
разходите да се записват отделно
- такива за управление и за поддържане. Ако до 15 дни от покупката на жилище в блока собственикът не се впише в домовата книга, ще се глобява от 50 до 250 лв., ако е физическо лице, и между 100 и 500 лв., ако е юридическо. Същото важи и за пускане на наематели в апартамента - те трябва да бъдат записани. Притежателите на домашни любимци, които биват извеждани на обществени места, също трябва да се впишат в домовата книга, а собствениците на кучета трябва да добавят и номера на ветеринарномедицинския паспорт на животното.
Всички, които са пребивавали в блока повече от 30 дни в годината, ще трябва да платят такси за общите части. Тук са включени вече и собствениците на необитаемите апартаменти. В мотивите е записано, че ако те бъдат освободени от плащане, се създават предпоставки за несправедливо разпределение на разходите и това би довело до напрежение между съседите. Запазва се принципът единствено децата до 6-годишна възраст да бъдат освободени от сметките за входа.
Откриването на банкова сметка става задължително
за всяка етажна собственост, независимо дали ще кандидатства за саниране, или не. Там ще е събират приходите от различните такси във входа. Отчетността за състоянието на сметката ще бъде задължение на домоуправителя. Веднъж месечно той трябва да съобщава на съседите си наличностите и движенията. Предвидено е възнаграждение за управителя, без значение дали е собственик на жилище, или е фирма.
Собствениците на жилища ще са длъжни да изберат и контролен съвет, който да следи за бюджета на блока. Ако живеещите в сградата не могат да си изберат домоуправител и контрольор, кметът на общината или района организира общо събрание, на което да се изберат служебни до момента, в който не се насрочи ново събрание за избирането на постоянни. Поканата от кмета, който ще свиква събранието, трябва да бъде поставена на видно и общодостъпно място на входа и да се публикува на електронната страница на общината или района. Ако няма необходимия кворум в 14-дневен срок, ще бъдат избрани такива от списъка на собствениците или наемателите на входа.
Въвежда се изискване лицата, които професионално се занимават с управление на етажната собственост, да бъдат регистрирани като търговци.
Създава се публичен регистър на фирмите
в регионалното министерство, след като докажат, че отговарят на ред изисквания, сред които и застраховка “Професионална отговорност”.
Изискванията, които трябва да покриват ръководителите на фирмите, са следните - завършено висше образование, професионален опит минимум 3 години, не трябва да са осъждани, да не са били в управата на дружество или съдружници във фалирала фирма и да са останали неудовлетворени кредитори през последните 2 г. Също така не трябва да са лишени от право да заемат отговорна длъжност, да не са включени в списъка по Закона за мерките срещу финансиране на тероризма.
В професионалните фирми за управление трябва да има наети на договор поне двама служители, единият от които да е с юридическо или икономическо образование, а другият - с техническо. Тези изисквания се мотивират с това, че се повишава контролът над управителите и се повишава качеството на работа.
Ако фирма предлага управление на етажната собственост, без да е вписана регистъра, ще се глобя от 500 до 1000 лв., а при повторно нарушение - от 1500 до 2000 лв.
Всеки ще може да си сложи зарядна станция
Собствениците на електрически автомобили ще могат да монтират собствена зарядна станция на общ паркинг на блок, в междублоково пространство или дори прилепена до самото жилище. Това става със съгласието на 51% от съседите, а не както е сега - да се иска от всички.
Според вносителите монтирането на лична точка за зареждане ще допринесе за по-голяма енергийна самостоятелност и би насърчило използването на електрически автомобили.
Ивайло Мирчев, който е един от вносителите на промените в закона, обяснява, че навлизането на тези коли нараства, а станциите, където могат да бъдат зареждани, не са достатъчно. Освен това процедурата, през която трябва да мине всеки притежател на електрически автомобил, е дълга и тромава. Разрешението за строеж, както и техническият инвестиционен проект трябва да бъдат съгласувани с всеки от собствениците на общия гараж. Отнема време и средства изготвянето на становища от електроразпределителното дружество, както и от РИОСВ за издаване на разрешения за изграждане на табло, кабелна мрежа, скица и т.н.
Затова с промените зарядните станции ще са на отделен електромер и партида за ползващия ги.