Общото събрание на блока и онлайн, ще се отлага с час, после решава без мнозинство

26.06.2023 17:22 Деляна Къркеланова

Провеждането на общо събрание на блока може да се осъществява и чрез онлайн платформите за видеоконференции. Когато няма кворум, ще се отлага само с час, а след това решенията ще се вземат и без мнозинство.  Това са част от поправките в Закона за управление на етажната собственост, които минаха на първо четене в парламента.   

Ще се дава възможност взетите решения да бъдат подписани от неприсъствалите - чрез декларация, подадена до управителя до 7 дни след събранието или изпратена по имейл и подписана с електронен подпис. В нея собственикът на жилището трябва да напише как гласува. 

Законопроектът е един от важните, които трябва да бъдат приети,

за да могат да се отпушат парите по второто плащане от плана за възстановяване и да се облекчи санирането

За да стане това обаче, трябва да се вземат бързо решения от общите събрания. А честата липса на собствениците, наличието на необитаеми жилища или такива, които са дадени под наем, бавят решенията. Поради това се предлага да се вземат с 51% от гласовете в общото събрание, а не с 67, както е сега.

Засега обаче това не среща голяма подкрепа сред депутатите, защото можело да се окаже, че с гласовете на хората от един апартамент ще се вземат решения за останалите например 20 в блока. 

Поради това преди второ четене Кристиан Вигенин и Мая Димитрова от БСП предлагат в случаите, когато едно физическо или юридическо лице има повече от 51 на сто идеални части, общото събрание да взема решения най-малко стс 75 на сто от имащите право на глас. Изключения се правят за случаите на необходим и неотложен ремонт - тогава решения могат да се вземат и с обикновено мнозинство.

В промените в закона е предвидено още, че изискване за мнозинство от над половината от собствениците ще важи и за решения за основно обновяване, ремонт и за усвояване на средствата от фондовете на ЕС, от държавния или общинския бюджет, както и други източници на финансиране. 

Въвежда се и електронен вариант на книгата на блока, която се води от домоуправителя. Предвидено е и

разходите да се записват отделно

- такива за управление и за поддържане. Ако до 15 дни от покупката на жилище в блока собственикът не се впише в домовата книга, ще се глобява от 50 до 250 лв., ако е физическо лице, и между 100 и 500 лв., ако е юридическо. Същото важи и за пускане на наематели в апартамента - те трябва да бъдат записани. Притежателите на домашни любимци, които биват извеждани на обществени места, също трябва да се впишат в домовата книга, а собствениците на кучета трябва да добавят и номера на ветеринарномедицинския паспорт на животното.

Всички, които са пребивавали в блока повече от 30 дни в годината, ще трябва да платят такси за общите части. Тук са включени вече и собствениците на необитаемите апартаменти. В мотивите е записано, че ако те бъдат освободени от плащане, се създават предпоставки за несправедливо разпределение на разходите и това би довело до напрежение между съседите. Запазва се принципът единствено децата до 6-годишна възраст да бъдат освободени от сметките за входа. 

Откриването на банкова сметка става задължително

за всяка етажна собственост, независимо дали ще кандидатства за саниране, или не. Там ще е събират приходите от различните такси във входа. Отчетността за състоянието на сметката ще бъде задължение на домоуправителя. Веднъж месечно той трябва да съобщава на съседите си наличностите и движенията. Предвидено е възнаграждение за управителя, без значение дали е собственик на жилище, или е фирма.

Собствениците на жилища ще са длъжни да изберат и контролен съвет, който да следи за бюджета на блока. Ако живеещите в сградата не могат да си изберат домоуправител и контрольор, кметът на общината или района организира общо събрание, на което да се изберат служебни до момента, в който не се насрочи ново събрание за избирането на постоянни. Поканата от кмета, който ще свиква събранието, трябва да бъде поставена на видно и общодостъпно място на входа и да се публикува на електронната страница на общината или района. Ако няма необходимия кворум в 14-дневен срок, ще бъдат избрани такива от списъка на собствениците или наемателите на входа. 

Въвежда се изискване лицата, които професионално се занимават с управление на етажната собственост, да бъдат регистрирани като търговци.

Създава се публичен регистър на фирмите

в регионалното министерство, след като докажат, че отговарят на ред изисквания, сред които и застраховка “Професионална отговорност”.

Изискванията, които трябва да покриват ръководителите на фирмите, са следните - завършено висше образование, професионален опит минимум 3 години, не трябва да са осъждани, да не са били в управата на дружество или съдружници във фалирала фирма и да са останали неудовлетворени кредитори през последните 2 г. Също така не трябва да са лишени от право да заемат отговорна длъжност, да не са включени в списъка по Закона за мерките срещу финансиране на тероризма. 

В професионалните фирми за управление трябва да има наети на договор поне двама служители, единият от които да е с юридическо или икономическо образование, а другият - с техническо. Тези изисквания се мотивират с това, че се повишава контролът над управителите и се повишава качеството на работа. 

Ако фирма предлага управление на етажната собственост, без да е вписана регистъра, ще се глобя от 500 до 1000 лв., а при повторно нарушение - от 1500 до 2000 лв.

Всеки ще може да си сложи зарядна станция

Собствениците на електрически автомобили ще могат да монтират собствена зарядна станция на общ паркинг на блок, в междублоково пространство или дори прилепена до самото жилище. Това става със съгласието на 51% от съседите, а не както е сега - да се иска от всички.

Според вносителите монтирането на лична точка за зареждане ще допринесе за по-голяма енергийна самостоятелност и би насърчило използването на електрически автомобили.

Ивайло Мирчев, който е един от вносителите на промените в закона, обяснява, че навлизането на тези коли нараства, а станциите, където могат да бъдат зареждани, не са достатъчно. Освен това процедурата, през която трябва да мине всеки притежател на електрически автомобил, е дълга и тромава. Разрешението за строеж, както и техническият инвестиционен проект трябва да бъдат съгласувани с всеки от собствениците на общия гараж. Отнема време и средства изготвянето на становища от електроразпределителното дружество, както и от РИОСВ за издаване на разрешения за изграждане на табло,  кабелна мрежа, скица и т.н. 

Затова с промените зарядните станции ще са на отделен електромер и партида за ползващия ги.

Други от От страната и света

Избраха Цветан Цирков за член на Надзорния съвет на "Лукойл Нефтохим Бургас"

Цветан Цирков е новият член на Надзорния съвет на "Лукойл Нефтохим Бургас", се разбра след проведено днес Общо събрание на компанията, съобщиха от Министерството на енергетиката

Откриха метамфетамини, скрити в специално изграден тайник в стената на изба в Поморие (Снимки)

Бяло кристалообразно вещество, реагирало при направения полеви наркотест на метамфетамин, укрито в специално изграден тайник в тухлена стена в избата на бл. 16 в кв

С 9 млн. лв. Несебър чисти въздуха си, премахвайки печките на дърва

Несебър ще чисти въздуха си от фини прахови частици поетапно в продължение на 4 години. Това съобщиха от общината при представянето на проекта „Несебър е за по-чист въздух"

Овцевъдите и козевъдите получиха над 19 млн. лева преходна национална помощ

Държавен фонд "Земеделие" (ДФЗ) преведе общо 19 785 636 лева на 4615 животновъди, заявили подкрепа по интервенцията "Преходна национална помощ за овце-майки и кози-майки" обвързана с производството“

Индексите на Уолстрийт се повишиха

Водещите индекси на Уолстрийт се повишиха в ранната търговия след, след като данните за продажби на едро в САЩ отговориха на очакванията на инвеститорите

>