Резултатите по математика не се дължат само на решаване на задачи, но и на специфични умения към тяхното разбиране

14.09.2020 16:45

Разговор с Михаил Коцев за мета-уменията, които помагат на учениците на Izzi Science for Kids

Един съвременен и интересен подход в обучението на ученици, съобразен със спецификите на всяка възраст, е усвояването на т.нар. „мета-умения“. В живота се сблъскваме с хора и случки, които генерират опит в нашето развитие, и често дори не си даваме сметка каква част от мета-уменията сме овладели и приложили сами, по неволя или с насърчаване. Много от нас не умеят да дефинират мета-умения като такива, заради това училищна среда е подходящото място за тяхното развитие по пътя към личностното израстване.

Основните мета-умения са: саморегулация, рефлексия, планиране и стратегия за учене, аналитично мислене, комуникация и сътрудничество. Те могат да се прилагат по време на всички часове, но като пример ще дадем математика на английски език в Izzi Science for Kids. Учителят, Михаил Коцев, е един от преподавателите, които работят по програмата на Cambridge International – именно тя насърчава учениците да усвояват и „тренират“ тези мета-умения в училище и извън него.

За усвояването на задачите по математика не е достатъчно учениците да прилагат формулите и теоремите и да решават стотици задачи. Това е основната стъпка, за да имат повече практика. Но те трябва да умеят да разпознават общото и различното между наученото и новото уравнение, да оценяват сами до каква степен вникват в материала и да могат да приложат уменията си, да планират и организират сами развитието си, да работят в екип, да изказват мнение и да го защитават.

Михаил Коцев

Мета-уменията се вписват в учебните процеси и в училищния живот, когато между учителите и учениците съществува високо ниво на доверие и сърдечна комуникация. Ето кои основни характеристики в изграждането на личността могат да бъдат отнесени към мета-уменията:

Управление на времето и висока мотивация: благодарение на мета-умението за „саморегулация“, ученикът може да планира своето време и задачи, да си поставя високи цели и да прилага стратегии за учене в рамките на определен срок. Също така той умее да използва стратегии за преодоляване на препятствия и да оценява реалистично постигнатото.

Самооценка: благодарение на мета-умението „рефлексия“, ученикът е способен да преосмисли и оцени решенията си, за да извлече поуки.

Организиране: благодарение на мета-умението „планиране и стратегии за учене“, ученикът се научава да използва различни методи за постигане на резултати: търсене на информация, създаване на учебни планове, използване на помощни материали.

Критично четене: благодарение на мета-умението „аналитично мислене“, ученикът разбира, анализира и оценява информацията критично и логично, както и умее да се аргументира и да води спор.

Работа в екип: благодарение на мета-умението „комуникация“, ученикът добива опит в ефективното общуване в екип, в презентирането на своите идеи, като същевременно се научава да изслушва и да подхожда с разбиране, да задава въпроси и да взаимодейства с останалите членове на екипа.

„Учебните материали в програмата на Cambridge International по математика включват упражнения и реални примери, като специално внимание се обръща върху развиването на математическата комуникация и обяснението на решенията, в разрешаването на проблеми. Задачите и упражненията са структурирани така, че да развиват логическото мислене и аналитичните умения. Учителят насърчава младите математици да обосновават своите отговори и да представят математическите процеси и решения. Стараем се да бъдем реалисти в очакванията си към постиженията на децата, да ги подкрепяме в неизбежните моменти на затруднение.“

Михаил Коцев

Родителите могат да подпомагат процесите в усвояването на мета-уменията, като прилагат някои от подходите, с които децата вече имат опит от работата им с учителите. Нека не забравяме, че те учат не само в училище, но и в средата извън него, като наблюдават хората около тях и си съставят изводи. Например, родителите могат да коментират с децата книги, новини, събития, планирана почивка, случки от ежедневието, взаимодействия с трети лица, като се вслушват един в друг, споделят мнение, търсят евентуални грешки и вземат общо решение. Чрез въпроси като: "Какво научихме от този ден?" или: "Как можем да подобрим решението си?", в семейството възниква възможност за прилагане на мета-уменията, усвоени в училище.

Мета-умения се пренасят и прилагат в различни области от основното към гимназиалното образование и оказват важна роля за успеха на учениците, за тяхното развитие като самостоятелни и интелигентни млади хора. По отношение на математиката, мета-уменията допринасят за усвояването на абстрактно мислене и способността на учениците да разбират и моделират сложни идеи.

„Често ми прави впечатление една остра реакция на съпротива у учениците, когато трябва да се въведе изцяло ново понятие или тип задачи. Обичайно това е типично за възрастните, които се тревожат от промени и предварително се отказват. Мисля, че тези моменти са най-критичните в обучението по математика и именно тогава трябва да покажем на децата, че трябва да вярват в знанията си. Така във времето мета-уменията ще се превърнат в начин на живот и ще бъдат неизменна част от формирането на ежедневието на един млад човек. Той ще живее освободено, ще мисли аналитично, ще направи качествена самооценка на отправната си точка, ще открие необходимите ресурси, ще състави план за действие и т.н. Хубавото на мета-уменията е, че те се пренасят от една област в друга и че приложението им не се свежда само до решаване на задачи по математика.“

Михаил Коцев

Мета-уменията са от съществено значение за личното и професионално израстване на младите хора в динамичността на ежедневието. В сферата на образованието има нужда от поставяне на съвременни параметри, които да предоставят на учениците не само материал от факти, но и теми за размисъл и личностно развитие. Учителите могат да бъдат онези вдъхновяващи личности, които да увлекат детския ум по начин, който да излезе извън учебния материал и да превърне целия свят в едно голямо училище без класни стаи, норми и ограничения. Усвояването на мета-умения е един чудесен пример за това как още от детска възраст младото поколение може да получи шанса да живее по-добре, да допринася за общността и средата чрез личното си израстване.

Други от Просветни

МОН спечели международен проект за дигиталното благополучие в училище

Министерството на образованието и науката ще е координатор на проект, свързан с дигиталното благополучие, който ще бъде финансиран по програма Еразъм+ с над 783 000 евро

Четвъртокласниците ни добри по математика и природни науки в международно изследване

Българските четвъртокласници са се представили добре на международното изследване TIMSS. Това обяви министърът на образованието Галин Цоков.  Проучването е с фокус математика и природни науки

Румен Радев: За образованите хора свободата е най-висша ценност

За образованите хора свободата е най-висша ценност и те могат да бъдат манипулирани много трудно. Те негодуват срещу недъзите на обществото, не се примиряват с тях

Галин Цоков ще представи резултатите от международното изследване TIMSS

Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков ще представи резултатите на четвъртокласниците ни според международното изследване TIMSS. Събитието ще се състои от 14:00 ч

Галин Цоков обяви 3 януари за неучебен ден в цялата страна

Със заповед на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков 3 януари 2025 г. е обявен за неучебен за всички училища в България, съобщиха от пресцентъра на министерството на образованието

>