Вече ще учат да правят кетъринг, монтират коли на ток и програмират робот
- Диплома за асистент на зъболекаря плюс отличен английски ще отвори врати на бъдещите абитуриенти за работа в чужбина
- “Ербъс” си поиска авиотехници и ги получава в Пловдив
За организатор на кетъринг, майстори на декори и сценично осветление, асистенти на зъболекари и за авиотехници ще могат да се обучават вече гимназистите, след като средните училища откриха специализирани паралелки.
Около 60 000 деца, завършващи 7-и клас, очакват резултатите си от външните оценявания, както и окончателното формиране на успеха за годината. И вече правят планове кои паралелки да посочат в документите си с надежда да попаднат в най-желаната още на първото класиране. А системата от тази година предлага много нови и модерни специалности.
За следващата учебна в София например се появяват театрални специалности. Софийската професионална гимназия “Княгиня Евдокия” обявява прием в “Театрален, кино и телевизионен декор” и “Художествено осветление за театър, кино и телевизия”. За първи път в Софийската професионална гимназия по електроника “Джон Атанасов” и Професионалната гимназия по електротехника и автоматика
предлагат “Програмиране на роботи”
Професионалната гимназия по електротехника и автоматика обявява прием за “Електрически машини и апарати”. Гимназията по текстилни и кожени изделия ще приема вече и деца, които искат да учат за козметици. В 132-о училище се обявява прием за “Пространствен дизайн”.
Една от новите специалности след 7-и клас в Пловдив пък е “Асистент на лекаря по дентална медицина” и ще бъде разкрита в СУ “Цар Симеон Велики”. “Има интерес, защото това е професия, при това е призната в ЕС и човек, като завърши и знае английски, може да започне работа в много страни. Затова и поне 7-8 деца от двете ни паралелки със седмокласници се отказаха да кандидатстват в други училища и остават при нас”, обясни директорът на училището Руси Баташки.
Училището оборудва стоматологични кабинети,
в които децата ще усвояват на практика тънкостите на професията. Подобни паралелки има още само в 3 области - Благоевград, Бургас и Враца. В Пловдив има най-много зъболекари на глава от населението по данни на НСИ - 18,8 на 10 000 души при средно за страната 11 за същия брой хора. Стоматолозите са сред най-засегнатите от липсата на медицински сестри, затова и се очаква да има работа за завършващите.
Професионалната гимназия по механотехника възобновява приема в “Ремонт на летателни апарати”, закрита преди години. Сега се възражда по искане на Френско-българската търговска и индустриална камара, заявила нужда от кадри за компания, която се намира в Индустриална зона “Марица” и единствена у нас
произвежда части за “Ербъс”
Директорът на РУО - Варна, Ирена Радева съобщи, че в Професионална гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи ще учат специалност “Компютърна графика”. В ПГ по строителство, архитектура и геодезия откриват “Пътно-строителна техника”, а в СУ “Н. Бозвели” - специалност “Застрахователно и осигурително дело”, професия финансист. Екскурзоводи ще обучават в СУ “Вапцаров” в Суворово.
Две нови професии ще се изучават в Кърджали, ако наберат достатъчно ученици, съобщи шефът на местното управление Ангелина Костова. В Професионалната гимназия по строителство ще обучават
брокери на недвижими имоти
Новата специалност ще бъде половин паралелка във вече съществуваща. Останалите ученици в нея ще бъдат подготвяни за строителни техници. Бизнес администрация и офис мениджмънт е новата професия, за която ще бъдат подготвяни ученици в Професионалната гимназия по икономика в Кърджали. За целта в училището ще бъде разкрита нова паралелка.
Програмист на роботи и техници на възобновяваеми енергийни източниции на хибридни и електрически коли са сред най-атрактивните професии на бъдещето за гимназистите във Великотърновско. За новата учебна година в 38 училища в региона ще има 20 паралелки с дефицитни и защитени специалности, а 8 от специалностите се въвеждат по настояване на местния бизнес.
И седмокласници в Горна Оряховица ще се учат да програмират роботи - в Гимназията по електротехника и електроника “Ломоносов”. Там е и втората нова специалност - “Техник на енергийни съоръжения и инсталации”, възобновяеми енергийни източници в дуална форма. Настъпването на хибридните и електрическите автомобили е мотив за Професионалната техническа гимназия в Горна Оряховица да разкрие паралелка за техник по транспортна техника. Професионалната гимназия по хранителни технологии в Горна Оряховица ще подготвя хлебари и сладкари. Ново за региона е и предложението на търновското СУ “Владимир Комаров” - сътрудници в социални дейности. Гимназията по транспорт в Стражица ще дава квалификация на ученици по професията техник-механизатор. За първи път от СУ “Максим Райкович” в Лясковец заявяват обучение по “Производство и обслужване в заведенията за хранене и развлечение”.
В Професионалната гимназия по облекло и хранене “Райна Княгиня” в Стара Загора предлагат новата специалност “Модист, облекла по поръчка”. Ще се изучава задочно. Създадена е по искане на работодателите от града и в нея може да кандидатства всеки, който има основно образование, без възрастови ограничения.
Пет са новите специалности след 7-и клас във Врачанско - паралелка в ПЕГ във Враца дизайнер, рекламна графика, половин паралелка в СУ “Христо Ботев” - сътрудник социални дейности, социална работа с деца и семейства в риск, ПГ “Васил Левски” в Мездра ще има половин паралелка организатор по експлоатация на железопътната инфраструктура, ръководител движение и в СУ “Христо Ботев” в Оряхово две паралелки - техник на прецизна техника и измервателна и организационна техника.
В Бургаска област новите паралелки са 12. И там ще учат за асистент на лекар по дентална медицина - в СУ “Иван Вазов”. Сред новите специалности са още “Интериорен дизайн” в СУ “Петко Росен”, “Спедиция, транспортна и складова логистика” в СУ “Константин Петканов” и “Технология на хомеопатичните и фитопродукти” в ПГХТ “Акад. Н. Д. Зелински”.
За предстоящата учебна година в училищата в Смолянска област ще има прием в специалности, част от които са съществували, но е имало прекъсване заради липса на интерес, съобщи началникът на РУО Никола Запрянов. Гимназиите от областта предлагат прием за електротехници, програмисти, изучаване на компютърна графика, приложно програмиране. Нова специалност се разкрива в Мадан за специалисти по хидрология и геотехника и за минни техници. В Неделино ще има
прием по парково строителство и озеленяване
Догодина ще има прием за специалността “Maшини и cиcтeми c цифрово програмно управление” в Професионалната гимназия по техника и технологии в Смолян по инициатива на местна компания от областта на инженерната пластмаса и инструменталното производство за проектиране и изработване на инструментална екипировка. Компанията се ангажира и да пoдпoмoгнe виcшeтo oбpaзoвaниe нa жeлaeщитe yчeници, кaтo щe зaплaщa тexнитe тaкcи пpeз цялoтo oбyчeниe.
В Благоевградско за следващата учебна година ще има обучение по 3 нови специалности от професии “Ресторантьор”, “Дизайнер” и “Техник-технолог в дървообработването”. За първи път ще се приемат ученици по нова специалност “Възобновяеми енергийни източници” от професия “Техник на енергийни съоръжения и инсталации” в Професионалната гимназия в гр. Бобов дол.
Интересни предложения има и в Пазарджик. В Професионалната гимназия по селско стопанство “Царица Йоанна” например ще обучават в специалността “Говедовъдство”.
Ваня Кастрева, началник на Регионалното управление на образованието в София - град: Ако седмокласниците са с бал под 450, изключително неразумно е да запишат на първо място СМГ
ЯРОСЛАВА ПРОХАЗКОВА
- Г-жо Кастрева, какво е най-важното, което трябва да предприемат седмокласниците, след като минаха изпитите?
- Надявам се, че в училище са ги запознали с предстоящите дейности по приема. Предстои важен избор, в който родителите са водещи, затова съветите ми са към тях - отчетете интересите и потенциала на децата си. Вижте техните силни страни и предложете избор на гимназия, който да ги мотивира и вдъхновява.
Държавният план-прием е изключително богат като възможности. Съобразен е с броя на учениците - този випуск е по-голям. Оттам се предопределя и по-големият брой паралелки - 440.
В тази голяма бройка родителят трябва да намери най-подходящата паралелка за своето дете. Те трябва да са няколко, но трябва да се започне с направлението. Дали ще изберат професия, или профил - това са важни аспекти.
Важно е също какъв чужд език ще изберат, интензивно или разширено ще бъде изучаван. Ако до 7-и клас детето е учило един чужд език достатъчно интензивно и го владее на добро ниво, моят съвет е родителите да изберат паралелка с различен чужд език.
- Най-големият куриоз в практиката ви?
- Дете, класирано в Немската гимназия, не беше записано. През септември родителите попитаха защо не е в списъка на приетите. Но класиране и записване са две различни действия.
- Как трябва да подредят желанията?
- Приемът е обвързан с бала на детето. Те трябва да проследят коя паралелка по какъв начин формира бала си, така ще са наясно коя е подходяща, отчитайки чисто статистически приема от предишни години. Трябва да се прецени дали най-желаните паралелки, за които се изисква най-висок бал, са достъпни за децата. Дали е разумно да ги напишат на първо място и как по-нататък да подредят желанията.
Подредбата е функция на бала. Ако имат достатъчно висок бал, трябва да се върви от най-високия бал към по-ниския, отчитайки сферата, в която децата ще се чувстват добре от гледна точка на професионално или профилирано обучение. Ако балът е под 450, да запишат на първо място паралелките на Софийската математическа гимназия, е изключително неразумно. Разбира се, трябва да посочат и достатъчен брой паралелки, така че да са спокойни, че детето им ще бъде прието на първо или второ класиране. Подаването на заявленията е през личния акаунт на ученика в Единната информационна система за изпити и прием на МОН.
- Какви грешки могат да допуснат?
- Първата е свързана с графика на дейностите. Пропускането на какъвто и да е срок лишава децата от възможността да участват в класирането. Сроковете отдавна са оповестени и на сайта на МОН, и на сайтовете на РУО. Подаването на документи за участие по наредбата е от 5 до 7 юли. След първото класиране желанията не се пренареждат, във втория етап участват със същата подредба. В третия етап на класиране участват ученици, които не са записани в нито едно училище на местата от държавния план-прием, и тези, които не са кандидатствали до момента. Такива са условията за участие и в четвъртия етап. Ще подсещаме родителите, за да няма пропуски по дейностите.
За първи път има четвърто класиране, което е централизирано. Подаването на документите за него е на 7 и 8 август, а обявяването на резултатите е до 10 август. До 16 август стават ясни свободните места. След това говорим за децентрализиране - нещата се случват в конкретното училище, но не по-късно от 10 септември.
- Кои са най-търсените професии и профили в последните години?
- Най-търсени са не училищата, за които е необходим най-висок бал, а училищата, в които най-много кандидат-гимназисти са пожелали да учат. Миналата година най-желана бе специалността “Електронна търговия” с интензивно изучаване на английски език в Националната търговско-банкова гимназия (НТБГ). След нея беше “Икономика и мениджмънт” с английски език в Националната финансово-стопанска гимназия. На трето място бе “Компютърна графика” с изучаване на английски език на 51-о СУ “Ел. Багряна”. Следваше “Бизнес администрация” на НТБГ и “Системно програмиране” на Софийската професионална гимназия по електроника “Джон Атанасов”. Става дума за изключително актуални специалности.
Планирани са и 232 паралелки в STEM профили и професии, които ще обхванат 53% от учениците. Нека изчакаме формирането на бала - с оценките от свидетелството на основно образование и резултатите от външните оценявания.
Няма водопроводчици, вземат скъпо, но и на малко места ги учат
Водопроводчици се намират трудно, всеки от опит знае. Намерят ли се, не вземат малко. А да се запише ученик да учи занаята, се оказва мисия невъзможна. Иначе тук-там се учи за монтажник на водоснабдителни и канализационни мрежи.
В Софийската гимназия по строителство, архитектура и геодезия има специалност “Водно строителство”, а професията е “Строителен техник”. Водопроводчик е с втора степен на квалификация, а ние ги обучаваме за по-високата трета степен. Това обясни заместник-директорката на елитното училище Наташа Грунева. В практиката възпитаниците на гимназията проектират водопроводи на сгради или населени места. Учат хидротехнически съоръжения, но не ги обучаваме за водопроводчик, допълни Грунева.
И в Пловдив няма нито една паралелка, която да обучава водопроводчици. За последно с такава професия са излизали децата от някогашното строително СПТУ “Пеньо Пенев”, обединено преди 4 години с познатото като Автото средно училище. Обединеното учебно заведение сега се казва Професионална гимназия по транспорт и строителни технологии “Гоце Делчев”, но обучението по ВиК е отпаднало от предлаганите специалности. “Наложи се да закрием тази паралелка, нямаше интерес”, обясни за “24 часа” шефката на Регионалното управление на образованието Антоанета Пакова.
Ще освобождават от излишни факти учебните програми
Учебното съдържание трябва да бъде променено в две основни посоки. Първата е намаляването на фактологическото съдържание. Другият по-дългосрочен процес са дискусии учебните програми да бъдат структурирани по-рамково и компетентностно ориентирани.
Това обяви пред депутатите от просветната комисия новият министър на образованието проф. Галин Цоков. Пред тях той представи приоритетите в работата на екипа си.
Промяната в учебното съдържание изисква и промяна в оценяването. Тя също трябва да е насочена за оценка не толкова на възпроизвеждане на знания, а по-скоро на умения и компетентности. Трябва да обмислим как да променим формата на външното оценяване и на зрелостните изпити, каза още министърът.
Според него трябва да се разработи добър стандарт за качество на образованието. Без такъв нямало как да се правят оценки и измервания, свързани с развитието на учениците.
Проф. Цоков постави акцент върху съвместната работа на институциите по обхвата на децата в задължителна възраст, осигуряване на допълнителни средства за приобщаващо образование.
Предвиждаме да се изгради цялостна концепция за дигитализацията на училищното образование с акцент за използване на платформата “Дигитална раница” в посока на учебното съдържание. То ще е изготвено от и за учители, ще е за учениците и ще е насочено към възможности за персонализиране на работата на учителите и на учениците, което е важен елемент от съвременното постковид образование, допълни министърът.
Голяма част от дейността на Министерството на образованието и науката щяла да е свързана със строеж и изграждане на училища и детски градини с физкултурни салони и спортни площадки.
Във висшето образование били важни изменения в закона, свързани с въвеждане при възможност и желание от страна на университетите на обучение, което е по посока на тригодишни бакалавърски програми и на двегодишни магистърски, с определянето на статута на различните университети. Ще бъде продължена политиката за финансиране според оценката за качество. Ще се работи също за повишаване на заплатите на академичните длъжности.
В науката и научните изследвания имаме също много сериозно предизвикателство, свързано с допълнително обсъждане на Закона за научните изследвания и иновациите, каза още министърът на образованието и науката.