Как Аня Пенчева помогна на руски режисьор, избягал от войната на Путин, за представление тук

22.06.2023 12:00 Виктория Костова
Аня Пенчева и Влади Въргала репетират с режисьора Олег Степанов. Личен архив на Аня Пенчева
Петя Дикова, Свежен Младенов, Христо Чешмеджиев, Владислав Карамфилов, по-известен като Влади Въргала, и Аня Пенчева Снимка: Личен архив на Аня Пенчева
Руският режисьор Олег Степанов. СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Творчески мир: в спектакъла на Степанов играе Влади Въргала (с украински произход)

След 10 години отсъствие от театралната сцена журналистката и водеща на “Тази неделя” по Би Ти Ви Петя Дикова отново ще играе в спектакъл. В постановката “Внимание, любов” ще си партнира с майка си - актрисата Аня Пенчева. Събира ги продуцентът Кирил Кирилов, чиято е идеята майка и дъщеря отново да играят заедно. Участват още Владислав Карамфилов, по-известен като Влади Въргала, Христо Чешмеджиев и Свежен Младенов.

“Зрителите ще видят, че единствено дъщеря ми може да ме детронира, каквото и да значи това. Много си приличаме двете с нея, особено на сцената, не само по гласовете”, разказва Аня Пенчева. Дебютът на Петя Дикова в театъра е в представлението в Народния театър “Рейс”. Там тя също играе на една сцена с майка си. Но след като започва работа в Би Ти Ви, прекъсва участието си в театъра.

Режисьор на спектакъла “Внимание, любов” е Олег Степанов, който поставя за първи път у нас. “Основната тема е за кризата за любовта, която може да се случи на всички. Размишления за това как да съхраниш любовта. Много топла, наивна, светла пиеса”, разказа Олег Степанов пред “24 часа”. Жанрът е комедийна мелодрама, като в главните роли влизат Аня Пенчева и Влади Въргала, които ще изиграят двойка. 

“Пиесата е на общочовешка тема, няма значение възрастта, националността. Темите за любовта, семейството, старостта, предателството и приятелството вълнуват всеки”, разказва Аня Пенчева.

Руският режисьор идва в България след началото на войната в Русия. Той гледа представление в Народния театър “Иван Вазов” и зам.-директорката Василка Бумбарова го запознава с Аня Пенчева. “Като му видях бездънно сините очи и като разбрах как е дошъл в България, си казах, че това е човек, на когото трябва да се помогне”, разказва Аня Пенчева, която го запознава с директори и продуценти, за да може да започне да поставя своите спектакли и у нас. 

Тя го среща с директора на Сатиричния театър Калин Сърменов, както и с Мирослав Пашов, който ръководи театър “Българска армия”. Но политиката на театрите е да имат уточнен репертоар една година напред. Затова предлагат на Олег Степанов да поставя през следващия театрален сезон. “И двамата директори бяха много впечатлени от Олег. Той беше отишъл напълно подготвен за разговорите с тях. Разказа им какви са режисьорските му мечти, какво е правил, какво може да постави, какво е проучил, че не е правено в България. Директорите бяха впечатлени от професионализма, от добротата му, от смелостта му да се премести със семейството си в непозната държава. На мен ми стана мъчно, защото и двамата му обещаха работа, но през другия театрален сезон. А той дотогава какво ще прави?”, разказва Аня Пенчева.

Затова актрисата не се отказва и го запознава с продуцента Кирил Кирилов. На срещата с него руският режисьор предлага много пиеси и показва колко много идеи има. Впечатлението, че е “професионалист, дошъл с идеите си, с желанието си за работа”, се забелязва веднага и затова първият му спектакъл съвсем скоро ще има своята премиера. “Внимание, любов” ще се играе на 7 юли в Открита сцена “Сълза и смях”.

“Той е добър човек, а в днешното лошо, болно време имаме нужда не само от добри професионалисти, а и от добри хора. Нашата професия е като на психотерапевтите”, казва Аня Пенчева.

Репетициите на спектакъла са започнали през април. Тогава Олег Степанов не знае нито дума на български, затова и актьорите му помагат, като му говорят съвсем умишлено само на родния си език. Затова и месеци откакто е у нас, Олег Степанов вече свободно може да разговаря и да ги разбира.

“Влади Въргала е с украински произход, а Олег е от Русия. Когато двата народа воюват в буквалния смисъл, ние правим творчески мир. Хората на изкуството не бива да разделят, те са призвани да обединяват. Актьорът си е актьор във всяка страна, той е опозиция, няма значение къде е”, казва Аня Пенчева. И въпреки че Олег Степанов е изключителен творец, войната го принуждава да избяга и да потърси убежище в България. 

Олег Степанов: В България са

най-работоспособните актьори

В България са най-хубавите актьори, много работоспособни. Тук действително има силна актьорска школа. Казвам го напълно сериозно, защото вече съм обиколил други театри, видял съм различни спектакли. Тук има нещо важно за актьорската професия - това е енергията. Много добра творческа и човешка енергия.

Такива са впечатленията на руския режисьор Олег Степанов от българските актьори. Той живее в София от една година. Семейството му - неговата съпруга и дъщеря му идват у нас веднага след започването на войната в Украйна. Степанов успява половин година по-късно също да избяга от войната и да заживее у нас.

44-годишният режисьор е от Камчатка. Там през 2006 година завършва театрална академия. После става директор и художествен ръководител на театъра в Камчатка. Като режисьор е пътувал до различни градове в Русия, където представял спектаклите си и печелил много награди по фестивали.

Когато идва за първи път у нас, не знае абсолютно нищо за България. “Първия ден, когато дойдох тук, нищо не разбирах. Не знаех какво правя, не можех да си купя билет за метрото например. След това по цял ден учех български и малко по малко започнах да разбирам”, разказва Степанов.

На първата репетиция за спектакъла, който поставя у нас, е изпаднал в депресия. Той разказва, че не е разбирал какво си говорят актьорите помежду си и затова не знаел как ще продължи да работи. “Прибрах се, легнах, закрих очите си и си помислих, че е невъзможно, ако не направя нищо. Но след това се взех в ръце, ходих на следващата репетиция и започнах да уча български”, разказва Степанов.

“Внимание, любов” е експеримент за мен. Ние имаме различни езици, манталитет, културни, творчески посоки, начин на работа”, казва още режисьорът.

Други от Възход и падение

Българи показват кукерски маски на биенале за занаяти във Венеция

Изложена е и чаша със скъпоценни камъни за пиене на саке Кукерски маски и изящна чаша, изработени от българи, са изложени на новаторското биенале за съвременно занаятчийско изкуство “Хомо Фабер”

Алмодовар с бижу на българска дизайнерка във Венеция

Уникална брошка на търновската дизайнерка Биляна Борисова е носил режисьорът Педро Алмодовар на фестивала във Венеция, съобщи търновският вестник "Борба"

Заедно от студенти, “хамалите” Тончо и Камен - вече зрели мъже, в нова роля по БНТ

Воденичаров "се връща вкъщи" с "Последният печели", Токмакчиев - пак в "телевизията майка" с "Вечерното шоу" Толкова сме свикнали с хамалите Тончо и Камен

Никол Кидман разбра, че майката й е починала, докато е на фестивала във Венеция

Звездата не успя да вземе наградата си за най-добра актриса Майката на актрисата Никол Кидман е починала внезапно, а кинозвездата научи за смъртта ѝ малко

Филмът "Съседната стая" на Педро Алмодовар спечели наградата "Златен лъв" на кинофестивала във Венеция

Филмът "Съседната стая" на испанския режисьор Педро Алмодовар спечели наградата "Златен лъв" на кинофестивала във Венеция. Церемонията се излъчва на живо в сайта на форума

>