Симеон Донев: Дигитализираме ежедневието на хората и бизнеса чрез иновативни решения и услуги
Ръстът на приходите от ICT услуги е над 100% за една година
- Господин Донев, какво е според вас нивото на дигитализация на българските компании и в каква посока се развива процесът?
- От години сме посветили дейността си на това да ускоряваме нивото на дигитализация в България – както за хората, така и за бизнеса, чрез много и разнообразни възможности за дигиталния начин на живот и работа. Стратегията ни както в България, така и на ниво A1 Group, поставя силен фокус върху развитието на дигиталната трансформация на бизнеса и обществото.
Подкрепяме компаниите и публичните институции с решения на най-належащите предизвикателства на съвремието ни. Ние не само предоставяме модерни технологични решения на нашите клиенти, но даваме възможност за изява и на иноваторите в страната, които внедряват свои IT решения или в партньорство с други компании като съорганизатор за втора поредна година на конкурса Digtalk&A1 Awards.
Второто издание надмина дори и амбициозните цели, които си бяхме поставили, с над 60 участници от различни индустрии и мащаб. Кандидатстващите проекти бяха ярък пример за това, че в България все повече компании разчитат на иновативното прилагане на технологични решения за подобряване на резултатите си.
Ние приемаме за своя мисия да подкрепяме бизнес общността, която изгражда култура на иновации и повишава дигитализацията на цялата икономика. Вече получаваме признание не само от участниците в двете издания на Digitalk&A1 Awards дотук, но и комуникационната кампания за второто издание беше отличена като най-успешен B2B Комуникационен проект в конкурса на БДВО “ПР Приз 2023”.
С обратната връзка от клиентите ни на ICT и IoT услуги виждаме ясни сигнали, че
темповете на развитие ще продължават да нарастват
Същевременно виждаме и посоки, в които дигиталната трансформация има сериозни възможности тепърва да се разгърне в мащаб. Например само около 20 процента от компаниите в страната използват ERP решения според данните на НСИ.
Като дългогодишен партньор на SAP България с опит във внедряване и използване на SAP ERP за вътрешни бизнес процеси познаваме добре нуждите на корпоративните ни клиенти и сме наясно с огромната бизнес полза от внедряването на такива.
Предлагаме както специално адаптирано за нуждите на малките и средните компании решение SAP Business One, така и къстъмизирана към специфичните бизнес процеси на големите корпорации SAP S/HANA с все по-голяма ефективност.
- Как оценявате постигнатото до момента в стратегическата трансформация на А1 от Telco в Techco?
- Напредъкът ни дотук е значителен, но хоризонтът на амбициите ни е все по-висок и имаме всички предпоставки да продължаваме да се развиваме с все по-голям успех.
През 2022 г. станахме най-голямата ICT компания в страната според класацията Digitalk 101. Приходите ни от ICT решения за корпоративни клиенти продължават да нарастват, като през миналата година темпът беше над 100% спрямо предходната година.
Горди сме с факта, че стратегическите ни усилия дават добри резултати и стават все по-съществена част от общите ни финансови показатели.
Вярвам, че скоро ще достигнем до следващата ни ключова цел да се утвърдим като лидер в предоставянето на ICT и IoT решения за корпоративните клиенти и най-големия системен интегратор в страната заедно с колегите от СТЕМО.
Продължаваме да надграждаме иновативните технологични решения и да подобряваме експертността на екипите, да усъвършенстваме процесите, така че клиентите ни да получават още по-бързо и по-качествено обслужване.
Развитието ни като ICT компания има и по-висша цел, а именно да сме все по-полезен технологичен партньор на бизнеса, защото така се повишава нивото на дигитализация на икономиката в страната и носи преки и индиректни ползи за цялото общество.
- Какви са следващите ви цели по отношение на ICT в краткосрочен и средносрочен план?
- Наред с амбицията ни да се утвърдим като най-големия системен интегратор в България и проектите, които провеждаме за внедряване на SAP ERP системи за значими по своя размер и сложност на бизнес процесите клиенти,
обръщаме сериозно внимание и на компаниите от малкия и средния бизнес
Радваме се на все по-голям интерес към внедряването на технологични решения от страна на по-малките компании и развиваме услуги, съобразени с техните специфични нужди. Не бива мащабът да е спирачка пред ефективността и развитието, затова услугите ни се предлагат на организации от различни индустрии, вертикали и размер.
Основните направления са софтуер като услуга, инфраструктура като услуга, за което огромна важност имат професионалните центрове за данни на А1 в България.
Дигитализацията води и до ръст на негативни тенденции в световен мащаб като кибератаките. Част от работата ни в тази сфера е и повишаване на информираността на бизнеса от необходимостта от 360-градусов подход към киберсигурността.
Продължаваме да инвестираме и в развитието на решения от Интернет на нещата, част от Индустрия 4.0, за която бизнес средата в България се отваря и прави стъпки в тази посока.
Продължаваме да обогатяваме партньорствата си със световни технологични компании и мисля, че сме на прав път в затвърждаване на лидерската си позиция на ICT пазара на бизнес решения в страната.
Имаме и една важна образователна роля – учим бизнеса, че високотехнологичните решения не са запазена територия за големите корпорации, а има ICT предложения за всеки, независимо от индустрията и мащаба.
- Какво прави компанията по отношение на частните си клиенти? Фокусът върху развитието на ICT услугите за бизнеса за сметка на новости за частните клиенти ли е?
- Категорично не! Познанията и опитът ни в тази област показват, че нуждите, желанията и изискванията на потребителите не са константа. Те се променят според много и комплексни фактори.
Това, което днес нараства като важност за цялото общество, е съдържанието. Затова развиваме всички предложения с тази идея – да добавяме нови услуги към мобилните ни тарифи. Иновативните ни мобилни планове дават достъп до 5G ULTRA мрежата на А1, която беше високо оценена от множество международни класации като Opensignal и Ookla, както и награди в национален план като “Компания на годината”. Наред с възможността от неограничени мегабитови и гигабитови скорости те предлагат също и достъп до редица дигитални услуги към основния си пакет: добавяне на различни дигитални абонаменти на медийни издания, Deezer, HBOMAX, а отскоро и на световноизвестната платформа Storytel.
Грижим се за многообразието от възможности и при телевизионната ни услуга. Ключова посока за развитие е интеграцията на световни платформи и хитово локално съдържание.
Знаем, че дигиталните развлечения за дома и свободното време са от изключително значение за голяма част от потребителите. Чрез Xplore TV предлагаме висококачествено съдържание за всички вкусове и интереси: спорт, новини и предавания, филми и сериали.
Това беше и част от причините да инвестираме в ново, високотехно– логично студио за четирите ни канала MAX Sport,
за да предлагаме още по-интерактивно и завладяващо спортно съдържание. Непрекъснато добавяме нови филми и сериали във видеотеката на Xplore TV, като вече имаме много хитови нови заглавия от съвременното българско кино. Тв каналите за нашите абонати достигат над 200 и част от тях вече са и любимите на деца и възрастни Disney и Disney Junior.
Отлични резултати отбелязваме и при безкабелната телевизия чрез приложението Xplore TV за смарттелевизор. Тя се използва вече на над 100 000 устройства на наши потребители.
Продължаваме да разширяваме и обогатяваме избора на устройства в онлайн магазина на A1.bg и търговската мрежа както при смартфони, аксесоари, смартчасовници, телевизори и други, с които да предоставим one-stop-shop възможност на клиентите ни по отношение на дигиталните потребности за ежедневието им.
Целта ни е потребителите да имат все по-бърз, лесен и интуитивен достъп до информация и съвети за услугите ни, като развиваме разнообразни дигитални канали за самообслужване.
Горди сме със старта на чатбота АВА, който наскоро навърши първата си година и вече общува с клиентите свободно с над 15 000 думи на български език, като отговаря мигновено на въпроси за наши услуги.
Усъвършенстваме мобилното приложение “Моят А1”, с което клиентите управляват самостоятелно услугите си в удобно за тях време, чрез обновен и още по-интерактивен и лесен за използване дизайн и интерфейс.
- Все повече бизнесът в световен мащаб въвежда политики с оглед устойчиво развитие, щадящо околната среда и с грижа за обществото. Как тази тенденция се отразява на А1?
- А1 е сред големите инвеститори в Европа и България и спазва най-добрите практики по отношение на опазването на околната среда, подкрепата за обществото и етичното и отговорно управление на бизнеса от години. На стратегическо ниво сме определили основните ESG посоки за A1 Group в дългосрочен план до 2030 г. Тук адаптираме конкретните дейности и създаваме инициативи в духа на тази стратегия според местните и регионални специфики и потребности.
Сред целите ни като група са да бъдем въглеродно неутрални до края на десетилетието и да увеличим енергийната си ефективност с 80% спрямо нивото през 2019 година. В тази връзка в А1 България сме си поставили амбициозната цел близо 30% от собствените обекти на мобилната ни мрежа да бъдат оборудвани със соларни панели, които да произвеждат енергията, необходима за нашето потребление – целта е това да започне да се случва след само около година.
Освен това непрестанно се стремим да увеличаваме инсталираните литиеви батерии в мобилната ни мрежа и да ползваме техния потенциал на устройства за съхранение на енергия. В часовете на свръхпродукция от соларните мощности през деня можем да съхраняваме в батериите произведената, но неизконсумирана енергия.
Това на практика означава, че те ще преминават в режим заряд и разряд и така ще балансират кривите на производство и потребление, което от своя страна
ще увеличи ефективността на системата в някои случаи с до 50%
Вече сме реализирали успешно такива обекти и продължаваме да работим в тази посока.
Сред целите ни на групово ниво е да насърчаваме кръговата икономика, като амбицията ни е да рециклираме поне 20% от устройствата, които се дистрибутират в нашата мрежа. В “А1 България” допринасяме значително за изпълнението на тази цел благодарение на нашия екип от 20 професионалисти, които рециклират крайни клиентски устройства не само за пазара в България, но и за други държави, където A1 е позиционирана.
Управляваме дейността си етично и отговорно на всички нива, и сме много близо до постигане на целта за разнообразие на работното място и увеличаване на представителството на жените в компанията до минимум 40% до 2025 г.
Поддържаме най-високите стандарти за управление на бизнес процесите чрез сертифицирана система на групово ниво, с която гарантираме политика на прозрачност и отговорност при избора на доставчици.
В подкрепа на обществото сме насочили усилията си да даваме увереност за работа с технологиите и да гарантираме дигиталната грамотност на 500 000 души в рамките на A1 Group - възрастни, деца и младежи.
Традиционно подкрепяме каузата за приемна грижа, образованието и спорта.
Инициатива, която е изцяло местна, но е повод за силно удовлетворение за нас, е коледната кампания в подкрепа на каузата на проект “Светулка” на фондация “За доброто”. В резултат на дарението на А1 в кампанията “Закръгляме в полза на доброто” педиатричното отделение в МБАЛ - Карнобат ще бъде обновено с грижа за емоционалното и физическо благополучие на децата-пациенти.
CV
Симеон Донев започва своята кариера в телекомуникациите преди близо 20 години. През това време е заемал различни постове в областта на търговията, маркетинга и разработката на нови продукти. През октомври 2015 година поема ръководството на дирекция “Продукти и услуги” в “A1 България”, а през юни 2016 година става старши директор “Маркетинг”. Член е на Управителния съвет и на лидерския екип на “А1 България”. Той е завършил специалност “Компютърни системи и технологии” в Техническия университет в София.