Симеон Донев: Дигитализираме ежедневието на хората и бизнеса чрез иновативни решения и услуги

19.06.2023 16:09
Симеон Денков - старши директор "Маркенинг" и член на лидерския екип на “А1 България” СНИМКА: ЛИЛИЯ ЙОТОВА
Благодарение на своите професионални дейта центрове в България А1 предоставя сигурни и надеждни Infrastructure as a Service решения и облачни ICT услуги.

Ръстът на приходите от ICT услуги е над 100% за една година

 - Господин Донев, какво е според вас нивото на дигитализация на българските компании и в каква посока се развива процесът?

- От години сме посветили дейността си на това да ускоряваме нивото на дигитализация в България – както за хората, така и за бизнеса, чрез много и разнообразни възможности за дигиталния начин на живот и работа. Стратегията ни както в България, така и на ниво A1 Group, поставя силен фокус върху развитието на дигиталната трансформация на бизнеса и обществото.

Подкрепяме компаниите и публичните институции с решения на най-належащите предизвикателства на съвремието ни. Ние не само предоставяме модерни технологични решения на нашите клиенти, но даваме възможност за изява и на иноваторите в страната, които внедряват свои IT решения или в партньорство с други компании като съорганизатор за втора поредна година на конкурса Digtalk&A1 Awards.

Второто издание надмина дори и амбициозните цели, които си бяхме поставили, с над 60 участници от различни индустрии и мащаб. Кандидатстващите проекти бяха ярък пример за това, че в България все повече компании разчитат на иновативното прилагане на технологични решения за подобряване на резултатите си.

Ние приемаме за своя мисия да подкрепяме бизнес общността, която изгражда култура на иновации и повишава дигитализацията на цялата икономика. Вече получаваме признание не само от участниците в двете издания на Digitalk&A1 Awards дотук, но и комуникационната кампания за второто издание беше отличена като най-успешен B2B Комуникационен проект в конкурса на БДВО “ПР Приз 2023”.

С обратната връзка от клиентите ни на ICT и IoT услуги виждаме ясни сигнали, че

темповете на развитие ще продължават да нарастват

Същевременно виждаме и посоки, в които дигиталната трансформация има сериозни възможности тепърва да се разгърне в мащаб. Например само около 20 процента от компаниите в страната използват ERP решения според данните на НСИ.

Като дългогодишен партньор на SAP България с опит във внедряване и използване на SAP ERP за вътрешни бизнес процеси познаваме добре нуждите на корпоративните ни клиенти и сме наясно с огромната бизнес полза от внедряването на такива.

Предлагаме както специално адаптирано за нуждите на малките и средните компании решение SAP Business One, така и къстъмизирана към специфичните бизнес процеси на големите корпорации SAP S/HANA с все по-голяма ефективност.

- Как оценявате постигнатото до момента в стратегическата трансформация на А1 от Telco в Techco?

- Напредъкът ни дотук е значителен, но хоризонтът на амбициите ни е все по-висок и имаме всички предпоставки да продължаваме да се развиваме с все по-голям успех.

През 2022 г. станахме най-голямата ICT компания в страната според класацията Digitalk 101. Приходите ни от ICT решения за корпоративни клиенти продължават да нарастват, като през миналата година темпът беше над 100% спрямо предходната година.

Горди сме с факта, че стратегическите ни усилия дават добри резултати и стават все по-съществена част от общите ни финансови показатели.

Вярвам, че скоро ще достигнем до следващата ни ключова цел да се утвърдим като лидер в предоставянето на ICT и IoT решения за корпоративните клиенти и най-големия системен интегратор в страната заедно с колегите от СТЕМО.

Продължаваме да надграждаме иновативните технологични решения и да подобряваме експертността на екипите, да усъвършенстваме процесите, така че клиентите ни да получават още по-бързо и по-качествено обслужване.

Развитието ни като ICT компания има и по-висша цел, а именно да сме все по-полезен технологичен партньор на бизнеса, защото така се повишава нивото на дигитализация на икономиката в страната и носи преки и индиректни ползи за цялото общество.

- Какви са следващите ви цели по отношение на ICT в краткосрочен и средносрочен план?

- Наред с амбицията ни да се утвърдим като най-големия системен интегратор в България и проектите, които провеждаме за внедряване на SAP ERP системи за значими по своя размер и сложност на бизнес процесите клиенти,

обръщаме сериозно внимание и на компаниите от малкия и средния бизнес

Радваме се на все по-голям интерес към внедряването на технологични решения от страна на по-малките компании и развиваме услуги, съобразени с техните специфични нужди. Не бива мащабът да е спирачка пред ефективността и развитието, затова услугите ни се предлагат на организации от различни индустрии, вертикали и размер.

Основните направления са софтуер като услуга, инфраструктура като услуга, за което огромна важност имат професионалните центрове за данни на А1 в България.

Дигитализацията води и до ръст на негативни тенденции в световен мащаб като кибератаките. Част от работата ни в тази сфера е и повишаване на информираността на бизнеса от необходимостта от 360-градусов подход към киберсигурността.

Продължаваме да инвестираме и в развитието на решения от Интернет на нещата, част от Индустрия 4.0, за която бизнес средата в България се отваря и прави стъпки в тази посока.

Продължаваме да обогатяваме партньорствата си със световни технологични компании и мисля, че сме на прав път в затвърждаване на лидерската си позиция на ICT пазара на бизнес решения в страната.

Имаме и една важна образователна роля – учим бизнеса, че високотехнологичните решения не са запазена територия за големите корпорации, а има ICT предложения за всеки, независимо от индустрията и мащаба.

- Какво прави компанията по отношение на частните си клиенти? Фокусът върху развитието на ICT услугите за бизнеса за сметка на новости за частните клиенти ли е?

- Категорично не! Познанията и опитът ни в тази област показват, че нуждите, желанията и изискванията на потребителите не са константа. Те се променят според много и комплексни фактори.

Това, което днес нараства като важност за цялото общество, е съдържанието. Затова развиваме всички предложения с тази идея – да добавяме нови услуги към мобилните ни тарифи. Иновативните ни мобилни планове дават достъп до 5G ULTRA мрежата на А1, която беше високо оценена от множество международни класации като Opensignal и Ookla, както и награди в национален план като “Компания на годината”. Наред с възможността от неограничени мегабитови и гигабитови скорости те предлагат също и достъп до редица дигитални услуги към основния си пакет: добавяне на различни дигитални абонаменти на медийни издания, Deezer, HBOMAX, а отскоро и на световноизвестната платформа Storytel.

Грижим се за многообразието от възможности и при телевизионната ни услуга. Ключова посока за развитие е интеграцията на световни платформи и хитово локално съдържание.

Знаем, че дигиталните развлечения за дома и свободното време са от изключително значение за голяма част от потребителите. Чрез Xplore TV предлагаме висококачествено съдържание за всички вкусове и интереси: спорт, новини и предавания, филми и сериали.

Това беше и част от причините да инвестираме в ново, високотехно– логично студио за четирите ни канала MAX Sport,

за да предлагаме още по-интерактивно и завладяващо спортно съдържание. Непрекъснато добавяме нови филми и сериали във видеотеката на Xplore TV, като вече имаме много хитови нови заглавия от съвременното българско кино. Тв каналите за нашите абонати достигат над 200 и част от тях вече са и любимите на деца и възрастни Disney и Disney Junior.

Отлични резултати отбелязваме и при безкабелната телевизия чрез приложението Xplore TV за смарттелевизор. Тя се използва вече на над 100 000 устройства на наши потребители.

Продължаваме да разширяваме и обогатяваме избора на устройства в онлайн магазина на A1.bg и търговската мрежа както при смартфони, аксесоари, смартчасовници, телевизори и други, с които да предоставим one-stop-shop възможност на клиентите ни по отношение на дигиталните потребности за ежедневието им.

Целта ни е потребителите да имат все по-бърз, лесен и интуитивен достъп до информация и съвети за услугите ни, като развиваме разнообразни дигитални канали за самообслужване.

Горди сме със старта на чатбота АВА, който наскоро навърши първата си година и вече общува с клиентите свободно с над 15 000 думи на български език, като отговаря мигновено на въпроси за наши услуги.

Усъвършенстваме мобилното приложение “Моят А1”, с което клиентите управляват самостоятелно услугите си в удобно за тях време, чрез обновен и още по-интерактивен и лесен за използване дизайн и интерфейс.

- Все повече бизнесът в световен мащаб въвежда политики с оглед устойчиво развитие, щадящо околната среда и с грижа за обществото. Как тази тенденция се отразява на А1?

- А1 е сред големите инвеститори в Европа и България и спазва най-добрите практики по отношение на опазването на околната среда, подкрепата за обществото и етичното и отговорно управление на бизнеса от години. На стратегическо ниво сме определили основните ESG посоки за A1 Group в дългосрочен план до 2030 г. Тук адаптираме конкретните дейности и създаваме инициативи в духа на тази стратегия според местните и регионални специфики и потребности.

Сред целите ни като група са да бъдем въглеродно неутрални до края на десетилетието и да увеличим енергийната си ефективност с 80% спрямо нивото през 2019 година. В тази връзка в А1 България сме си поставили амбициозната цел близо 30% от собствените обекти на мобилната ни мрежа да бъдат оборудвани със соларни панели, които да произвеждат енергията, необходима за нашето потребление – целта е това да започне да се случва след само около година.

Освен това непрестанно се стремим да увеличаваме инсталираните литиеви батерии в мобилната ни мрежа и да ползваме техния потенциал на устройства за съхранение на енергия. В часовете на свръхпродукция от соларните мощности през деня можем да съхраняваме в батериите произведената, но неизконсумирана енергия. 

Това на практика означава, че те ще преминават в режим заряд и разряд и така ще балансират кривите на производство и потребление, което от своя страна

ще увеличи ефективността на системата в някои случаи с до 50%

Вече сме реализирали успешно такива обекти и продължаваме да работим в тази посока.

Сред целите ни на групово ниво е да насърчаваме кръговата икономика, като амбицията ни е да рециклираме поне 20% от устройствата, които се дистрибутират в нашата мрежа. В “А1 България” допринасяме значително за изпълнението на тази цел благодарение на нашия екип от 20 професионалисти, които рециклират крайни клиентски устройства не само за пазара в България, но и за други държави, където A1 е позиционирана.

Управляваме дейността си етично и отговорно на всички нива, и сме много близо до постигане на целта за разнообразие на работното място и увеличаване на представителството на жените в компанията до минимум 40% до 2025 г.

Поддържаме най-високите стандарти за управление на бизнес процесите чрез сертифицирана система на групово ниво, с която гарантираме политика на прозрачност и отговорност при избора на доставчици.

В подкрепа на обществото сме насочили усилията си да даваме увереност за работа с технологиите и да гарантираме дигиталната грамотност на 500 000 души в рамките на A1 Group - възрастни, деца и младежи.

Традиционно подкрепяме каузата за приемна грижа, образованието и спорта.

Инициатива, която е изцяло местна, но е повод за силно удовлетворение за нас, е коледната кампания в подкрепа на каузата на проект “Светулка” на фондация “За доброто”. В резултат на дарението на А1 в кампанията “Закръгляме в полза на доброто” педиатричното отделение в МБАЛ - Карнобат ще бъде обновено с грижа за емоционалното и физическо благополучие на децата-пациенти.

CV

Симеон Донев започва своята кариера в телекомуникациите преди близо 20 години. През това време е заемал различни постове в областта на търговията, маркетинга и разработката на нови продукти. През октомври 2015 година поема ръководството на дирекция “Продукти и услуги” в “A1 България”, а през юни 2016 година става старши директор “Маркетинг”. Член е на Управителния съвет и на лидерския екип на “А1 България”. Той е завършил специалност “Компютърни системи и технологии” в Техническия университет в София.

Други от Интервюта

Д-р Цветеслава Гълъбова: До 5 години няма да има психиатри, от 520 по списък много са в чужбина

От 30-те души, постоянно настанени при нас, поне 15 са жертва на имотни измами. Схема, в която участват нотариуси, полиция, общински служители, твърди директорът на психиатричната болница в Курило -

Рая Пеева и Красимира Демирова: Повече се обичаме, отколкото спорим

Дъщерята: Много ми е хубаво да съм с нея, но понякога ме ядосва Майката: Рая е характер – нямаш ли го, отиваш на кино - Г-жо Демирова, г-жо Пеева, с какво ви спечели предаването “Кажи честно” по Би

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

>