Учителят по световна и българска география Димитър Желев: Предизвикателство е да преподавам на едни от най-умните деца в страната

14.08.2022 13:04

Тайната на успеха на IzziScienceforKids и новата гимназия SMARTScience е в хармоничното прилагане на пет успоредни стълба на образованието.

- Г-н Желев, с какво ви вдъхновява учителската професия?

- Вдъхновението да си учител идва от начина, по който възприемаш работата си, не като професия, а като призвание. Учителят е професионалист с призвание да вдъхновява,  да бъде модел за подражание, да мотивира, да споделя знания и да сее семената на успешното бъдеще за децата.

- Учениците Ви наричат „мистър Митко“. Как спечелихте доверието на децата в IzziScienceforKids и как запазвате интереса им към географията?

- Когато създавахме нашето училище, обмислихме внимателно по какъв начин ще бъде най-удачно учениците да се обръщат към нас. Решихме да комбинираме официалното и уважително английско „Mister“ с първото име на учителя, за да постигнем психологически ефект върху децата. Чрез това обръщение те ни възприемат и уважават едновременно като авторитети и достъпни личности, настроени доброжелателно към тях. И сега мога да кажа със сигурност, че този подход работи чудесно.

Децата в IzziScience не са по-различни от всички любознателни деца по света, различен е само подходът на учителите, нагласите и разбиранията ни за качествено образование. Изграждането на доверие е ключов елемент за успешната ни работа, а интересът към науките е естествен резултат от изграденото доверие. Много са инструментите, които учителят може да използва, за да изгради доверие, но безспорно неговата компетентност е най-важна. Когато децата видят срещу себе си знаещ и способен учител, те го възприемат като безспорен авторитет. И тогава идва вече майсторството в преподаването – тактики, стратегии, приоми, които правят децата щастливи, насърчават ги да трупат знания. Най-голямото ни богатството е човешкият капитал, добрите учители. В крайна сметка децата не могат да научат всичко, но са способни да разграничат ясно как се чувстват в час.

- Не преподавате само чрез учебници, ползвате и мултимедия, изработване на проекти, срещи с популярни личности. Планирате ли предварително допълнителни интересни занимания във Вашите часове?

- Всъщност не планирам допълнителни занимания, защото основните дейности са достатъчно интересни, увлекателни и най-важното –целесъобразни спрямо образователните потребности на децата и мисията на училището. Това е нашата визитка, нашата същност – учебното време да бъде увлекателно, успешно и смислено.

Стремя се моите часове да бъдат съчетание от дейности, които развиват различен тип компетентност. Важно е да се инвестира едновременно във функционалната грамотност (чрез анализиране на текстове и графики); в трениране на логическото мислене (чрез търсене на причинно-следствени връзки между процесите и явленията); изграждане на пространствени образи на отделните части на света и България (чрез гледане на образователни видеа и фотографии от различни части на света) и разширяване на теоретичните, и фактологични знания. Може би звучи сложно, но това е един хармоничен процес, към който децата са привикнали и приемат за нещо естествено.

- Вие пътувате из целия свят, кои преживявания споделяте с учениците? Смятате ли, че личният Ви опит може да бъде част от устойчив подход на обучение?

- Всяко пътуване обогатява духовно и познавателно и, ако си учител по география, пътуването е шанс да разшириш познанията си за света. Както казах по-рано, учителят трябва да бъде модел за поведение, затова няма как натрупаният личен опит и впечатления да не допринасят за по-добро обучение. Самият учебен процес по география изисква използването на примери, за да се усвоят основните идеи и концепции. Винаги споделям лични истории и наблюдения от света, когато са тематично свързани с учебното съдържание.

- Наскоро се проведе пролетният турнир „Наука за деца“, организиран от IzziScience. Какви знания и умения се изискват от учениците?

- Пролетният турнир „Наука за деца“ е олицетворение на духа, които стои зад IzziScience. Радвам се, че за трета поредна година успяваме да го превърнем в празник на познанието не само за децата в нашето училище, но и за ученици от цяла София. Признавам, че благородно завиждам на възпитаниците на IzziScience за възможностите, които имат за учене и за изява. Например в турнира могат да премерят сили и познания в сферата на математиката, географията, астрономията, физиката, химията и биологията. С този наш оригинален формат наистина успяваме комплексно да предизвикаме знанията, съобразителността и мисленето на децата. И най-важното – това не е състезание в смисъла на конкуренция, а празник на науката, който ученици, учители и родители честваме заедно.

- Преподавате ли и в други учебни заведения, с какво бихте отличили IzziScienceforKids и гимназия SMARTScience?

- Доцент съм по природна география и ландшафтна екология в Геолого-географския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Ангажиментът ми във висшето образование има два основни аспекта: преподавателска дейност и научно-изследователска. Смятам, че успявам и двата да обвържа в работата си в училището.

Тъй като преподавам основно на студенти, които ще бъдат учители по география, биология, история и английски език, текущият ми опит с работата с деца ме държи „близо до земята“ и съм наясно какви знания и умения е най-важно да развиват студентите, които в бъдеще ще преподават. Същевременно обстоятелството, че се занимавам наистина с наука е повод често да коментираме в часовете в училище актуални научни теми като глобалното затопляне, замърсяването на околната среда, проблемите на селищата и т.н. Децата много се радват и добре възприемат важна научна информация, разбира се, ако тя им се поднася по подходящия начин.

Например, във връзка с работата ми в изследователски екип на СУ, изследващ замърсяването на въздуха в София, успях да покажа изображения, направени от специализирани дронове и сателити. Направихме им анализ в клас и си обяснихме как природата и обществото имат принос за този проблем. 

Честно казано за мен лично като професионалист работата в училище и в университет е от ключово значение. Това помага за ежедневното подобряване на уменията ми за комуникация, тъй като едни и същи теми изискват различен подход, когато работя с второкласници, гимназисти, студенти, колеги учени и изследователи. Няма трудна материя за преподаване и обясняване, ако наистина я разбираш.

- Необходима ли е специална подготовка за прием на бъдещите гимназисти?

- В нашата гимназия търсим деца с трайно изграден интерес към познанието, с етично академично поведение и най-важното – да имат мечти, които ги вдъхновяват. За да бъдат наши ученици, не е необходимо да преминават през допълнителни курсове. Това са излишни разходи за родителите и стрес за цялото семейство.

Създаването на гимназия не е случайна приумица. Това е закономерен етап, за който се готвим от няколко години – още когато започнахме да получаваме страхотната обратна връзка от родители и ученици за работата ни в основното училище. Предвид интереса, на който се радваме досега, със сигурност знаем, че по-голямата част от нашите ученици в 5, 6 и 7 клас ще продължат да учат и в гимназията. От една страна вече сме изградили доверие в нашата общност, а от друга сме убедени, че нашите деца са със страхотен потенциал. SMART Science е мястото, където ще го развият пълноценно без стрес и без опасения.

В гимназията ще приемем и ученици, които са нови за голямото семейство на IzziScience. Ще ги оценим според техните академични умения по основните учебни предмети. Имаме и програма за пълни и частични стипендии като част от нашата социална отговорност. Със сигурност в гимназията, подобно и на основното училище, няма да правим компромиси с качеството на образователния процес, както и с дисциплината и академичната етика.

- По какво се различава педагогическия Ви подход към децата в основното училище и към юношите в гимназията?

- Както казах, за всяка възрастова група има специфичен подход към поднасянето на информация. В гимназията се използват дидактически подходи, които са трудно приложими при малките ученици. И обратно – дидактически подходи, които са приложими при малките ученици, не биха вършили пълноценна работа при големите. Дори часовете се организират по различен начин – при малките има една динамика на работа, при големите – съвсем друга. Академичният ни екип, който ще работи в гимназията, има сериозен опит с гимназисти и нямам съмнения в качеството на учебния процес.

- От представянето на SMARTScience научаваме, че съчетава най-добрите практики от българската и британската образователни системи в безопасна и стимулираща среда. Бихте ли описали аспекти от училищния живот?

- Много харесвам израза „училищен живот“, защото подсказва, че училището е едновременно пространство, в което децата израстват, трупат спомени, знания и умения, чувстват, създават приятелства, изграждат ценностна система. И когато правим концепция за учебния процес, имаме предвид на какво е необходимо да заложим, за да бъдат учениците ни успешни както в рамките на българската образователна система и стандартите, утвърдени в нашето общество, така и в контекста на международното англоезично образование, което също предлагаме.

Анализирайки тайните на успеха на нашето училище, не мога да не отбележа хармоничното развитие на пет успоредни стълба на образованието. Първият стълб е задължителните учебни програми на МОН, които при наличието на добри учители са много пълноценни от образователна гледна точка.

Вторият е международната ни акредитация по програмите на CambridgeInternational, чрез която постигаме двуезично обучение. Тази програма дава възможност учениците ни наистина да са на световно ниво с международно признато образование.

Третият стълб е забележителната ни програма за извънкласни дейности в сферите на науката, спорта, танците, изкуствата, занаятите и интелектуалните игри. Чрез нея развиваме съзнателно таланти, създаваме устойчиви умения и правим децата щастливи. Нима това не е най-значимото – да имаме здрави, щастливи и способни деца?

Четвъртият ни стълб е индивидуалният подход. Всяко дете има силни страни и слабости, които учителите откриваме в учебния процес и дори когато общуваме неформално с него. Ето защо в дневната програма има възможност за целенасочена индивидуална работа с конкретни преподаватели, за да може да се развива даден талант или пък да се навакса някой недостатък в знанията.

Петият стълб е образователно ноу-хау, което със сигурност ни отличава от другите училища. Учениците ни имат уникален шанс чрез целенасочена програма за срещи с успели личности и професионалисти в различни сфери да се запознаят от близо с историята на успеха им. Те вземат положителния пример, вдъхновят се, мечтаят още по-смело за своето бъдеще. Гостували са ни творци, предприемачи, пилоти, бизнесмени, лекари, архитекти. Дълъг е списъкът - Георги Господинов, Йолина Чолакова, проф. Пламен Митев, Юлия Спиридонова, Стефан Вълдобрев, Мария Касимова - Моасе, Марио Бакалов, Мария Пеева (Мама Нинджа) и т.н.

Започнахме да каним гости по време на пандемиятапрез 2020 г. Когатообразователната система се „луташе“, нашиятекип много бързоосъзна, че онлайн образованиетодавапредимства. Едно от тях бяха онлайн срещитесизвестни и успели българи от целия свят. Почти всеки ден организирахметакива онлайн събития, коитосе възприеха отлично от родители и ученици. Постепенно въплътихме тази практика като успешен модел при завръщането ни в класните стаи. От обратнатавръзка с родителите знаем, че тезисрещисанаистинаполезни и мотивиращи за учениците ни.

- Какви са очакванията и стремежите Ви като учител в гимназия SMARTScience?

Когато се заемам с нещо, имам определени очаквания и стремежи. На първо място се концентрирам в дейности, които добавят стойност за мен или за обществото, т.е. съдържат кауза и смисъл. В работата си в IzziScienceоткривам и добавената стойност, и каузата за мен и за обществото. Професионалното предизвикателство е да преподавам на едни от най-умните деца в страната и да бъда в час с актуалните тенденции в образованието, да развивам потенциала си на комуникатор на науката, да интегрирам преподавателски подходи от различните степени на образованието.

„Всеки, който отвори училищна врата, затваря затвор“ - любима моя мисъл на Виктор Юго, коятоможе да бъдеинтерпретирана в съвременния контекст, че инвестиранетов доброто и смисленото образование на децата е повече от бизнес начинание. Това е мисия.

В този ред на мисли, базирайки се на наблюденията ми над частните училища в София, появата на нашето училище има чудесен ефект върху цялата „екосистема“ от частни училища в София. С риск да прозвуча малко самохвално, истината е, че за 4 години успяхме да наложим стандарти, към които все повече училища започват да се стремят, защото виждат добрия опит и осъзнават потенциала им. Пример за това са образователните ни подходи, комуникацията с родители, маркетинг. Абсолютно съм убеден, че ще бъде така и с гимназията ни. Когато има смислена кауза, утвърден професионализъм и нова енергия, успехът е гарантиран.

Гимназия SMARTScience все още няма славно минало, но ѝ предстои успешно бъдеще.

Други от Просветни

МОН спечели международен проект за дигиталното благополучие в училище

Министерството на образованието и науката ще е координатор на проект, свързан с дигиталното благополучие, който ще бъде финансиран по програма Еразъм+ с над 783 000 евро

Четвъртокласниците ни добри по математика и природни науки в международно изследване

Българските четвъртокласници са се представили добре на международното изследване TIMSS. Това обяви министърът на образованието Галин Цоков.  Проучването е с фокус математика и природни науки

Румен Радев: За образованите хора свободата е най-висша ценност

За образованите хора свободата е най-висша ценност и те могат да бъдат манипулирани много трудно. Те негодуват срещу недъзите на обществото, не се примиряват с тях

Галин Цоков ще представи резултатите от международното изследване TIMSS

Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков ще представи резултатите на четвъртокласниците ни според международното изследване TIMSS. Събитието ще се състои от 14:00 ч

Галин Цоков обяви 3 януари за неучебен ден в цялата страна

Със заповед на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков 3 януари 2025 г. е обявен за неучебен за всички училища в България, съобщиха от пресцентъра на министерството на образованието

>