Филип Феранте: Компаниите да не отлагат. Трансформацията към устойчиво развитие се случва сега
С натрупаната дългосрочна експертиза в КВС Груп помагаме на нашите клиенти в различните сектори по отношение на ESG, за да “предадем” на следващите поколения планетата в по-добър вид, казва генералният мениджър корпоративно устойчиво развитие в КВС Груп
"24 часа" и Обединена българска банка стартират съвместна информационна кампания под името "24 часа" и ОББ за устойчиво бъдеще". В изпълнение на ангажимента на КВС Груп в България, като водеща банково-застрахователна група у нас да подпомогне напредъка по процеса на прехода към по-устойчиво общество и икономика с ниски въглеродни емисии, по темата групата работи с различни заинтересовани страни. Съвместната кампания, посветена на ESG и устойчивите бизнес модели, наред с поредица от секторни дебати с участието на топмениджъри от големи български компании, има за цел да улесни компаниите в извършването на техния собствен преход. Партньор на кампанията е Стопанският факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски".
- Г-н Феранте, ЕSG е термин, който се употребява все по-често. Какво всъщност се крие зад него - модерна дума или реална цялостна промяна в поведението на компаниите?
- ЕSG е екологично и социално управление, а взети заедно, представляват гръбнакът на това, което наричаме устойчиво развитие. Има много определения за това какво се крие зад термина ЕSG, но моето съдържа в себе си ключа към крайната цел - да запазим това, което имаме, и да “предадем” планетата на следващите поколения в по-добър вид.
- Устойчивото управление отваря ли нови възможности пред бизнеса, включително и във финансовия сектор?
- Много зависи от това каква е компанията, нашата
корпоративна стратегия в КВС Груп е да действаме отговорно към клиентите ни,
като им предоставим навреме информация за ESG стратегията ни и очакванията за промени в икономиката и рисковете по отношение на този преход.
- А какви са рисковете, свързани с устойчивото развитие пред компаниите или финансовите институции?
- Има рискове и те са свързани както със самия преход, така и чисто физически - например увеличеният риск от наводнения или засушаване. Риск е също компаниите да вървят прекалено бавно в процеса или пък дори прекалено бързо. Аз не се страхувам, защото по своята същност работата на финансовите институции е да управляват рискове, така че и в този случай ние ще се справим с тази задача. Устойчивото развитие е процес, но нас в КВС това, че има рискове, няма да ни спре. Да, ще има промени, но ще има и много нови възможности за бизнес. При това много по-устойчив бизнес. Различните финансови институции може би ще имат различен подход, някои вероятно ще обърнат по-голямо внимание на риска, други ще се концентрират в бизнеса - ние определено ще сме от тези с фокус към бизнеса.
- Как в КВС Груп успявате да измервате отражението на ESG при кредитирането?
- Преди 3 години започнахме да изграждаме знание за това какви са различните сектори в портфейла ни, но също и кои са важните сектори по отношение на климата. Вече създадохме политики и стратегии как да се работи в тях. В повечето индустрии има разбиране, че няма от какво да се страхуват, защото нашата роля е да помогнем на различните компании да осъществят устойчивото си развитие. В повечето случаи ние подпомагаме стратегията им за преминаване към устойчиво развитие и това е посланието, което отправяме - компаниите трябва да започнат своята трансформация сега, а не да чакат 2030 или 2050 г.
- Може ли всъщност една банка да е част от зеления преход на бизнеса?
- Мисля, че банката не просто може, тя трябва да бъде част от този преход. Предизвикателството е голямо, затова всички - и потребителите, и компаниите, и правителствата, и регулаторите, и банките трябва да работим заедно, за да достигнем неутралност до 2050 г.
- Освен, че трансформацията трябва да започне още сега, какво друго компаниите и клиентите трябва да знаят и планират в близко бъдеще?
- За да могат да планират в бъдеще, е хубаво да изграждат компетенция и експертиза например по отношение на въглеродния отпечатък на дадената компания. Ако става въпрос за енергетика - какви енергийни ресурси се използват при производството на енергия. Ако става въпрос за транспорт - да разберат в мобилния сектор как да измерват своето въздействие и какви са ограниченията или възможностите от него. При ритейл клиентите е важно да ги насочим към подобрения на домовете им и инвестиции в повишаване на тяхната енергийна ефективност. С покачващите се цени на енергийните ресурси те сами достигат до извода, че през зимата ще плащат повече за отопление, ако не реновират сградите си и не ги преустроят така, че да реализират спестявания в бъдеще.
- С кой сектор работите най-ефективно?
- Работим с всички сектори, но например със земеделския към момента сътрудничеството ни е най-ефективно. Съвместно с Института за аграрна икономика
ОББ разработи в България през миналата година иновативен земеделски калкулатор,
който позволява на земеделците първо да разберат какъв е въглеродният отпечатък на стопанството им, и второ - кои са факторите, които му влияят. Инструментът е много лесен за ползване и нашите клиенти го оценяват. След това вече може да водим разговори за това как те да го подобрят и какви мерки биха били най-ефективни за тях. В партньорство със специализирани консултанти - външни компании с различна експертиза, с които имаме споразумения, подпомагаме и съпровождаме клиентите ни в тези инвестиции и преход. Целта е да получат съвет реално как могат да преобразуват своето стопанство. Инструментът е много лесен за ползване и нашите клиенти го оценяват.
- Освен калкулатора какви други услуги и продукти предлагате, свързани с устойчиво развитие?
- Има голямо разнообразие, в банкирането например работим усилено по финансиране на изграждането на фотоволтаични централи, защото знаем, че тези нужди ще продължат да растат. Дори при ипотечните кредити, когато се ипотекира една къща, която е по-енергийно ефективна, това влияе върху цената на ипотеката и дава по-добри условия. В ДЗИ и “ОББ Интерлийз” сме разработили специални продукти при закупуване на лизинг на електрически автомобили, които се предлагат на преференциални спрямо стандартните продукти на двете дружества цени.
Лизинговият продукт дава възможност за финансиране без първоначална вноска и ползване на заместващ конвенционален автомобил, а т.нар. “синьо каско” за електрическите автомобили позволява безплатен заместващ електрически автомобил в случай на застрахователно събитие и безплатна пътна помощ в случай на липса на заряд.
По отношение на управлението на активи първи въведохме продукт, свързан с устойчивото развитие - още преди 30 години в КВС, а наскоро и в България. За първите месеци на 2023 г. над 16% от нашите продажби са в инвестиции в отговорни фондове.
- Какви са наблюденията ви - има ли засилен интерес към такива продукти у нас?
- Виждаме, че и професионални инвеститори, и физически лица имат интерес да влагат средства в продукти, свързани с устойчивото развитие.
Щастливи сме, че в България се увеличава интересът към ESG, защото то е
глобално усилие Не е достатъчно само една страна да се ангажира с него, а друга да го игнорира. И затова е много важно, че всички компании на КВС Груп, във всички страни тръгнаха по пътя на ESG и той вече става част от обикновения бизнес, а не е нещо отделно, което правим.
- Имате ли ваша собствена устойчива ESG стратегия във финансовата група?
- В КВС имаме една обща и много проста стратегия, която е да лимитираме и намалим негативните ефекти, да увеличим позитивните и всичко това да бъде на базата на едно отговорно поведение към нашите 42 хил. служители. На групово ниво имаме ESG стратегия, в която ангажираме главните изпълнителни директори във всяка една от страните, в които оперираме. Затова и г-н Питър Рубен, главният изпълнителен директор в България, е ангажиран с формулирането на стратегията ни тук.
Смятаме, че това не трябва да се прави само от централата, а да се разпространи в цялата организация, защото на групово ниво имаме 15 човека, които се занимават с темата, но пък всички 42 хил. служители следва да са част от този процес.
- Какво ще е отражението върху всички нас - потребители, бизнес, финансов сектор, на законодателството и регулациите, подготвяни от ЕК за ESG?
- Регулациите определено ще имат въздействие, но те ще се случват постепенно. Обикновено регулацията започва от това каква е крайната цел, а тя е през 2050 г. да сме въглеродно неутрални по отношение на климата.
Много малко компании обаче ще могат да кажат: “Да, сега сме кафяви, но утре ще станем зелени”
Това е процес, към който ние сме ангажирани като финансова институция и се надяваме, че и регулаторите ще разберат, че като процес той трябва да се случва постепенно, най-малкото защото е свързан със сериозни инвестиции. Но също и клиентите ни - компании и физически лица, следва да започнат да мислят в посока да бъдат енергийно по- ефективни, нещо, което изисква усилия на този етап.
- Къде са финансовите институции в България по пътя към прехода към ESG?
- Надграждаме секторната ни експертиза, като целта ни е да можем да помагаме на нашите клиенти в различните сектори с подход, специфичен конкретно за него. Затова планираме съвместно с “24 часа” като наш партньор секторни инициативи. Така ще споделим нашите знания, натрупани през годините на интензивна работа по отношение на устойчивостта и ESG и от първа ръка бизнесът ще разкаже за нуждите си. Що се отнася до нашите локални цели - има път пред нас, който да извървим. Сериозно инвестираме първо в “спечелването за каузата” на всички служители от банката, защото, ако те не са на наша страна, със сигурност няма да успеем да убедим и клиентите ни. Имаме ESG академия и редица обучения в зависимост от потребностите на служителите в различните звена и според професионалните им задължения. Следващото - партньорският ни хъб от експертни компании. Всяка индустрия, всеки сектор има различни нужди, за да бъде трансформиран. Затова имаме консултанти, които могат да помогнат на земеделските производители, имаме такива, които са в сектор “Енергетика”, ВиК, европейски програми с грантове, които биха подпомогнали другите сектори. Много е важно да бъдем изключително фокусирани и насочени. Важното е, че
това е промяна, която дори регулацията първо адресира към най-големите компании,
защото те имат най-голямото влияние за резултатите, към които сме се насочили. Те са и финансово най-стабилни, могат да си заделят ресурс, с който да посрещнат необходимите промени. Следващата стъпка е да се концентрираме и във веригата на доставки, където нашите клиенти в сегмент “Малки и средни предприятия” трябва да са подготвени, за да не изпуснат възможността да работят с големите си контрагенти.
- Нуждата от този преход разбира ли се от българските компании?
- Все повече го разбират, може би допреди година не беше в техните основни приоритети и на дневен ред, но виждам, че подготвеността им се повиши изключително бързо, в което вярвам, че ние като финансова институция имаме сериозен принос.
Чакаме и институциите да поемат своята роля, защото те също имат влияние в процеса, особено по линия на осигуряването на данните за финансовите и нефинансовите отчети.