6 неща, които правителството може, но няма да свърши
Реформите изискват висок професионализъм, а вижте как бе отделено следствието от прокуратурата
През 2022 г. благодарение на “приноса” на всички политически сили инвестиционните разходи не бяха реализирани. И това е причината бюджетният дефицит да излезе под 3%. Резултатът е пътища в ужасно състояние, водещи до множество загинали; в пъти по-малко построени магистрали в сравнение със съседните страни; изливане на отпадните води в реки и дерета из цялата страна и даже около София – например около Панчарево, Драгалевци и т.н. За съжаление, това вероятно ще се повтори в бюджета и тази година.
Ето още неща, които новото правителство би трябвало да направи, но едва ли ще предприеме тези ходове.
Администрацията
Нямам съмнение, че този кабинет е най-подходящият да влезем в еврозоната и Шенген. Но за да влезем в еврозоната, размерът на инфлацията не трябва да надвишава с повече от 1,5 процентни пункта размера на инфлацията на 3-те членки от еврозоната с най-добри показатели. За тази година инфлацията се очертава да е със сигурност над 6%, т.е. трудно ще изпълним това изискване.
За да има шанс условието да се изпълни, трябва поне до края на годината да се намали темпът на увеличаване на заплатите в държавния сектор или реално да се направи съкращение на държавните служители. Защото въпреки че населението намалява, държавната и общинската администрация трайно се увеличават. Тъй като предстоят местни избори, точно в този момент няма да се тръгне към съкращения, а още по-малко към временно задържане на ръста на заплатите.
Съдебната реформа
Чудесно е, че се обещава да се направят сериозни съдебни реформи. Дано да не са такава излагация както юридически нескопосаното отделяне на следствието от прокуратурата. Получиха се смешни ситуации – например в някои разпоредби от ЗСВ останаха текстове, според които следствието е в състава на окръжната прокуратура. Не е ясен статутът на следователите. Не е ясно как ще се натоварят следователите с дела, щото прокуратурата вече не може да им ги възлага. Това са важни закони, които следва да се изготвят от изявени експерти и да се внасят от МС. Но това няма да се промени, защото все още не се разбира, че правенето на закони изисква много висок професионализъм.
Пенсиите
В миналото хората са имали много деца, защото те са им били пенсионното осигуряване. Пенсиите от НОИ се изплащат от работещите. Справедливо ли е да растат пенсиите на тези, чиито деца работят в чужди държави и издържат чужди пенсионери? Цялата тежест за издръжка на пенсионерите, чиито деца не са в България, пада само върху избралите да останат в родината си. Работещите извън страната изкарват повече пари и могат да помагат на родителите си. Нищо няма да се промени обаче, защото пенсионерите са основните избиратели.
Износът на висшисти
Голяма част от нашите висшисти и получилите средно професионално образование отиват да работят в богати държави. Неведнъж съм писал, че така бедна България спонсорира богатите държави с много повече пари, отколкото получаваме от ЕС. Ами да се направят договори при започване на образованието, че ако някой напусне България, без да е работил поне 7 г. у нас, трябва да върне парите за обучението си със съответните лихви. Така и бюджетът ще получи сериозна подкрепа. Това няма стане, защото по принцип всички политици се интересуват да им станат нещата в момента, а не какво ще е бъдещето на страната.
Ходовете за Шенген
Тъй като ние нямаме 5-метрова стена по границата с Турция, каквато има Гърция, а лесно преодолима 3-метрова стена, имигрантите ще продължават безпрепятствено да влизат в страната. Бюджетът няма да може да предвиди достатъчно средства рязко да се повишат възнагражденията и да се подобри оборудването на охраняващите границата. Призивите на държави като Австрия ЕК да ни отпусне достатъчно пари за охрана на границата засега са без съществени последствия. Пари се отпускат, но недостатъчно. Поради това емигрантите няма да намалеят съществено и вероятно е Австрия да си остане противник на влизането на България в Шенген. А трябва да бъдем много по-твърди спрямо ЕС по този въпрос, за което се съмнявам, че ще има воля.
Съмнявам се правителството да каже една от реалните причини Нидерландия да ни спира за Шенген – а именно да няма безпрепятствена сухопътна връзка между пристанището в Пирея, където бе направена огромна инвестиция, и останалата част от Европа. Така се осигурява сериозно преимущество за пристанището на Ротердам.
Срещу корупцията
Ако се иска реална борба с корупцията, би следвало да се премахне криминализирането на провокацията към подкуп. Именно провокацията към подкуп помогна много на САЩ да се справят с корупцията през миналия век. Не бива да е престъпление доказването на престъпление чрез използване на записващи устройства. И сега съдът приема, че записът на разговор с телефона не е специално разузнавателно средство.
Със сигурност няма да се разшири използването на полиграф, обслужван от авторитетни световни фирми, срещу по-широк кръг лица в полицията, митниците и данъчните. А защо не и спрямо други категории служители и политици? Дори само за да се каже, че някой е отказал да се подложи на полиграф.
Хората в България се надяват, че все пак нещо ще се промени. Защото иначе ще продължаваме да изоставаме от Румъния, твърдо ще стоим на опашката в ЕС, а държави като Сърбия и Македония ще строят над 3 пъти повече магистрали от нас за последните 7 г.