Студенти “консултират” пациенти във виртуална аптека в Пловдив

09.06.2023 14:55 Ярослава Прохазкова
Студенти в симулационната аптека
ДОЦ. БИСЕРА ПИЛИЧЕВА
Докторантката Станислава Симеонова подготвя образци за електронна микроскопия.

“Образование 4.0” е съвместна инициатива на Vivacom и в. “24 часа” за дигитална трансформация на образованието.
Проектът си поставя за цел да популяризира ползите от дигитализация на българските училища и университети чрез въвеждане на технологии, нови методи на преподаване в сигурна виртуална среда и подходящо съдържание.

Студенти по фармация скоро ще могат да работят във виртуална аптека. В нея ще се срещат с пациенти с различни заболявания. Ще ги консултират, ще им предлагат разнообразни видове лекарства на различни цени и от различни производители. Въобще ще се потопят отрано в бъдещата си работна среда. Това ще се случи съвсем скоро във Факултета по фармация на Медицинския университет в Пловдив.

Там е изграден симулационният PharmaSimCenter. “Започнахме го преди почти две години. Идеята му е да предостави симулационно обучение по фармация. В контакт сме с компании, които са разработили различни програми - симулационен софтуер на обучение по фармация. Студентите ще имат възможност в рамките на такива занятия да преживеят среща с различни пациенти, да имат различни казуси, с които да се сблъскват, и така чрез дигиталните платформи да се опитаме да ги подготвим за бъдещата им работа в аптеката - с реални случаи от практиката”, разказва заместник-деканът на факултета доц. Бисера Пиличева. Аптеката се нарича SimLab.

В лабораторията по умения (SkillsLab) е заложено на чисто практическите умения. Студентите се обучават на работа с медицински изделия и се подготвят да консултират клиентите в аптеката. В нея има три модула. Единият е насочен към диабета и

работа с глюкомери и тестленти

Вторият модул е с апарати за измерване на кръвно налягане, а третият - с инхалаторни устройства, необходими на пациентите с белодробни проблеми. Умението на бъдещите фармацевти да работят с тези устройства е много важно, за да могат те да са компетентни да боравят с тях и да обучат пациентите си как да работят, за да бъде терапията им максимално ефективна.

За магистърската програма за иновативни лекарства, чийто акцент е върху разработване на модерни продукти за персонализирана медицина, пък ще бъде направена виртуална лаборатория “Чиста стая”. В нея студентите ще могат чрез виртуална реалност

да се потопят в асептична среда,

за да са готови, след като преминат обучение, да работят в такива условия. Според заместник-декана да се оборудва реална лаборатория, е изключително скъпо. Могат да си позволят такива боксове големите фармацевтични производители, които произвеждат стерилни лекарствени форми, както и болничните аптеки, където се правят разреждания на цитостатици. За учебни цели досега няма такъв проект.

В асептична среда се приготвят всички капки за очи, както и инжекционните разтвори, разтворите за венозна инфузия, имплантите. В такава среда се правят много инвитро експерименти в микробиологията и молекулярната биология. За да са подготвени за практиката, студентите трябва да притежават специфични умения - подготовка преди влизането в бокса, последователност от действия по почистване, измиване на защитните предпазни средства, влизане и спазване на определени изисквания за добра производствена практика. Под формата на виртуална реалност те ще могат да преживеят емоцията от това да влязат и да приготвят разтвор, макар и виртуално, и да видят къде са грешките им, защото системата отразява, когато има проблем в поведението им, обяснява още преподавателката. Готови са да обучават в бъдещата лаборатория и служители, вече ангажирани в производството.

Фармацевтичният факултет на Медицинския университет в Пловдив е новатор и в други области. От 5 г. заедно с Пловдивския университет и Института по минералогия и кристалография на БАН са спечелили финансиране за изграждане на Центъра на компетентност “Перимед”. Катедрата се е сдобила с модерната лаборатория “Лекарство-доставящи системи за насочена доставка на лекарства и персонализирана медицина”. В нея се провеждат висококачествени научни изследвания, конкурентни на световните постижения. Работят с микро- и наноносители.

Подобряват поведението на вече познати лекарствени вещества

Трудно може да очакваме бум на нови молекули през последните години. Нашата наука е да се опитаме да дадем нов живот на добре познатите молекули, като повишим ефикасността им, както и да се опитаме да намалим нежеланите реакции и тяхната токсичност, казва доц. Пиличева. Фокусът е върху социално значимите заболявания. Едно от направленията, върху които работят, е използване на носната кухина като път за въвеждане на лекарства при болестите на Алцхаймер и Паркинсон.

“Чисто анатомично носната кухина е директно свързана с мозъка. Това дава възможност да се разработят лекарствени носители с точно определен диапазон на техните размери, за да може те да се отложат с подходящо устройство в обонятелната област. Частичките, които са натоварени с конкретно лекарствено вещество, навлизат в мозъчната тъкан, като преодоляват кръвно-мозъчната бариера”, разкрива доц. Пиличева.

Доставя се комбинация от 2 лекарствени вещества. Едното е със силно изразено антиоксидантно действие, а другото подпомага извеждането на натрупали се тежки метали. Установено е, че натрупването на желязо отключва проявата на симптомите на алцхаймер. Веществата се проучват самостоятелно, след това доколко са съвместими и доколко те се включват в такава структура на базата на някакъв природен полимер. Тези носители като едни камиончета превеждат лекарствените вещества, за да им помогнат да достигнат до мозъка, където да освободят достатъчно количество и ще могат да осъществят терапевтичен ефект. Все още сме на етап разработване на носителите и изпитвания инвитро. Предстои да бъдат проведени опити върху животни. Потенциалният пациент ще получава суспензия под формата на спрей, която ще се впръсква в носа.

Работят и с магнитни наночастици. Използва се ядро от железни оксиди. Частиците са с много малки размери и имат магнитни свойства. Когато се въведат в кръвта и се приложи външно магнитно поле върху определено място, той привлича магнитните частици, които циркулират из цялото тяло. Така им помага да се концентрират в определена точка. Използва се в противотуморната терапия. Тези магнитни структури притежават свойството хипертермия - когато се приложи върху тях лазерно лъчение, води до повишаване на температурата. Туморната тъкан е доста по-чувствителна спрямо повишаване на температурата, отколкото нормалната. “Това е доста интересен подход, чрез който може да се постигне

директно унищожаване на туморна тъкан,

когато в нея се концентрира огромен брой магнитни наночастици и мястото се облъчи за кратко време с лазер. Допълнително към наночастиците може да се включи лекарство с противотуморно действие. Така се получава взаимно допълване на ефектите на хипертермията и на класическата химиотерапия”, обяснява зам.-деканът на Фармацевтичния факултет.

Други от Просветни

Вижте кога ще е измерването на умения в областта на природните науки за 9. клас

Измерването на умения в областта на природните науки за деветокласниците се планира да се проведе на 14 и 15 октомври и ще се осъществи на електронни устройства

№3 в българския шах Надя Тончева иска да учи биоинформатика

Дай шахче, дай шахче. Така 6 и половина годишната Надя Тончева изнудва баща си преди години. Тогава са на планина, много деца, много шум, много движение. И той казва: Дайте да ви покажа нещо

Училищният двор - сърцето на квартала в София. След последния звънец да събира за спорт, отмора или забавления

Училищният двор ще се превърне в сърцето на всеки квартал в София. След последния звънец той да бъде притегателен център за всички - за спорт, отмора или забавление

Цоков: Студентите в 18 специалности се освободени от такси, това увеличава интереса

Студентите в 18 специалности не заплащат такси за обучението си. Благодарение на това се увеличава интересът към защитени специалности от важни професионални направления като физически и химически

7 млн. лв. за нови класни стаи и кабинети н 382 училища

Министерският съвет отпусна 6 786 179 лв. за осигуряване на дейности по три национални програми за развитие на образованието. По Национална програма „Осигуряване на съвременна

>