Идвал краят на големите печалби от автомобили
Производителите щели все по-трудно да държат високи цени и да премахват отстъпки
Скоро новият автомобил вече няма да бъде толкова дефицитна стока, колкото беше през миналата година, и за производителите на автомобили става все по-трудно да прокарват високите цени и да се отказват от отстъпките. Това е заключението от анализ на пазара на консултантската фирма EY.
Най-големите автопроизводители трябва да се примирят с намаляването на рентабилността, става ясно от проучването. Според него през първото тримесечие на годината приходите в автомобилния сектор в световен мащаб са се увеличили с около 19% на годишна база. За същия период обаче печалбата преди лихви и данъци е с ръст от само 6,1%, а продажбите като цяло са се вдигнали с 4 на сто.
Средната рентабилност, измерена чрез съотношението между оперативната печалба и приходите, е спаднала от 9 на 8%. Има и разместване при производителите. С най-голям марж вече работи Mercedes-Benz (14,7%), следван от BMW (14,6%) и Kia (12,1%). Досегашният лидер Tesla отстъпва на четвърто място с 11,4%. Вероятно това се дължи и на намалението на цените. Последното бе направено в началото на април, когато компанията смъкна тарифите с между 2% и 6% за част от моделите си, като най-големи отстъпки има за базовите варианти на Model S и Model Y. В САЩ например началната цена на Model Y падна от 65 990 на 52 990 долара. Във Великобритания производителят на електромобили намали цените с 8000 лири, а в Германия най-голямото намаление е с 9100 евро.
Според Константин Гал, ръководител на отдела за мобилност на EY за Западна Европа, за първи път от началото на 2021 г. има ясни признаци на забавяне на печалбите и пазарът на нови автомобили се нормализира.