Как точно ще се въртят министър-председателите

23.05.2023 11:30 Иван Тодоров
Николай Денков и Мария Габриел заедно представиха компромиса за кабинет

Ако съдебната реформа не се прави разумно и принципно, да не стигнем до ротация и на главни прокурори?

Според Конституцията ако след 9 месеца министър-председателят подаде оставка, правомощията на целия МС се прекратяват. Но хубавото е, че правителството продължава да си управлява. Президентът започва отново цялата процедура по възлагане на мандати – първата политическа сила, след това на втората и т.н. Въпрос на PR e двете най-големи политически сили да се договорят дали министър-председателят ще се избере с мандата на първата или на втората. Ако се иска да се запазят същите министри просто се предлага правителство в същия състав. Одобрява се и нещата продължават без прекъсване. Нито правителството, нито НС прекъсват дейността си. Не се стига до служебно правителство.

Акад. Денков вероятно е човекът с най-много качества във втората политическа сила. Освен че е умен, той е и уравновесен – един истински възпитаник на Националната природоматематическа гимназия и един от изявените учени на световно равнище. Не случайно беше и много успешен министър. Това дава реална надежда да имаме интелигентен и успешен премиер. Естествено ако нещата се случат – защото в българската политика се видя, че всяко нещо е предпоследно! Както се видя в противоречие с изявленията и ГЕРБ е вероятно да подкрепи втори мандат, и ПП-ДБ да участват заедно с ГЕРБ.

Не може да не се изтъкне, че без действащия главен прокурор можеше и да не се стигне до това правителство. Ако той беше подал оставка вероятно щяхме да имаме друго правителство. Но тези, които са смятали, че той ще подаде оставка очевидно не са били наясно с него.

Всъщност сегашната ситуация е един нелош вариант – по-добър отколкото да се избере за главен прокурор един послушен временно изпълняващ. Ако наистина се задействат необходимите разследвания – има шанс да тръгнем по пътя на Румъния и да спрем изоставането си. За сегашната ситуация дали не трябва да се търси много повече вина в политическите сили, които не са оставяли за прокуратурата много възможности за действия? А и за съжаление поне досега е добре известно защо някой отива в политиката. Крайно време е на това да се сложи край.

При необходимо мнозинство от 17 гласа в настоящия момент във ВСС трудно ще се смени главния прокурор. Ако влязат в сила гласуваните на първо четене промени в закона – мнозинството пада на 13 човека. Даже и тогава една смяна не би била сигурна. А и евентуална смяна ще подлежи на съдебно обжалване.

Вече всички политически сили искат да правят съдебна реформа. Няколкото досегашни промени в Конституцията в тази посока имаха само един реален добър ход – разделянето на колегиите на прокурорска и съдебна. В държава като България няма съмнение, че трябва да се осигури независимост на прокуратурата и съда от политическо влияние.

Въпросът е как да стане това. На първо място – с участието на по-малко политици при управлението на съдебната система, което следва да се реализира с конкретни разпоредби.

Прокурорите и съдиите имат толкова различни функции, колкото и адвокатите и съдиите. Защо двете колегии са съставни части на един ВСС си остава дълбока тайна, наследена от социализма, където прокуратурата и съдът осъществяваха държавната репресия. Поради това просто трябва да има съдебна колегия и задължително – независима прокурорска колегия, които да са си отделно и да няма пленум. Не може прокурори и адвокати да са членове на съдийската колегия – това е очевиден потенциален конфликт на интереси. Поради същата причина не може адвокати да са членове и на прокурорската колегия, независимо от апетитите в настоящия момент.

Тримата големи в съдебната система имат възлово значение за управлението на видовете правна дейност. Така напр. в резултат и на добрата правна регулация, но и на отличната организация и управление, административното правораздаване беше единственото и неколкократно похвалено от ЕК и в момента е най-бързото в ЕС – което си е постижение. Но при създаването на Конституцията ни беше допусната правна грешка като тримата големи станаха по право членове на ВСС. Не би следвало едни и същи хора да бъдат и управлявани и управляващи. Поне според теорията на управлението, а и според административно-правната теория. Този въпрос трябва внимателно да се обмисли.

Не е вярно, че самоуправлението на съдиите е панацея. В кибернетиката има един основен принцип – във всяка затворена саморегулираща се система настъпва ентропия. Ето защо при формирането на двете колегии трябва да се търси участие на събрание на хабилитираните преподаватели по право, на президента и др. И съвсем не само ВСС и големите трима са основата на съдебната реформа. Трябва да има единен анонимен писмен държавен изпит по право с гаранции срещу изтичане на информация и младшите съдии и прокурори да се класират според успеха на този изпит. Сегашните изпити за младши съдии и прокурори са компрометирани. Сега при атестирането почти всички магистрати имат оценка много добра и поради това атестирането играе малка роля при повишаването им в по-горна инстанция. За самото атестиране много по-голямо значение трябва да има процентът на потвърдените съдебни актове на даден съдия – това е обективна оценка. Необходимо е коренно да се промени начинът на формирането на комисиите за подбор на магистрати за горестоящите съдилища и прокуратури като в тях да има 50% външно участие.

Ако след време нещата не се променят цялостно от хора, реално занимаващи се с право, ще стигнем до ситуация да въртим главни прокурори на ротационен принцип, за да са спокойни всички.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>