Дигитализация на шофьорските курсове и часове по безопасност в училище искат експерти от депутатите
Всичко започва от семейството, умираме от невежество и високо самочувствие, каза съветникът на вътрешния министър Алекси Кесяков
Дигитализация на шофьорските курсове, задължително обучение по пътна безопасност в училищата, повече отговорност на родителите, ограничителни мерки за новите водачи. Тези мерки бяха предложени на дискусия в парламента, организирана от коалицията ПП-ДБ във връзка с нов законопроект, който да гарантира сигурността на пътя. Акцентът е поставен върху младите шофьори. Форумът е организиран дни след трагедията на бул. “Сливница” в София, където Адриан Антонов уби с колата си влюбените пешеходци Явор и Ани.
Целуваме децата си в затворени ковчези,
каза пред депутатите Петя Иванова, майка на дете, убито от дрогиран на пътя. Тя изреди десетки случаи на жертви и призова за законодателни промени. Представители на институциите и неправителствени организации очертаха визията си за справяне с проблема.
“Политиците трябва да приемат непопулярни мерки, и то бързо. Конфискуване на коли на пияни и дрогирани, да се вържат системите на тол, КАТ и общините. Отказът от тест на пътя да се криминализира”, настоя Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. Подчерта, че е важно обучението на шофьрите, където също има дефицити. Темата продължи Генко Станчев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
“80% от курсантите идват, за да вземат книжка, а не да се научат да шофират. Работим с хартиени картони и хартиени дневници. Те могат да се манипулират. Заради това няма контрол. Масово не се водят лекции на теория, не се учат да карат извън градовете и по магистралите, не се работи по маневрите с автомобила. Излизат крайно неподготвени”, убеден е Станчев. Според него решението е електронизация на шофьорските курсове, която от години се предлага, но не се приема.
“От учебните центрове трябва да излизат подготвени хора към автомобилната администрация. Там трябва да има изпити без корупция, за да има реална оценка за възможностите на водача”, каза още Генко Станчев. За предложението новите водачи да карат задължижелно с придружител той даде пример със секретарката си, която има книжка от 40 г., но е сядала зад волана 3 пъти.
Книжка с изпитателен срок за 2 г. например е възможно решение,
предложи инструкторът.
Румен Дунев от сдружение “Автотехнически експерти по пътна безопасност” също подкрепи дигитализацията на курсовете: “Ще може да се види дали младият водач е обучаван в различни условия. Сега протоколите могат да се попълват формално в края на курса. Над 20 писма сме пратили до институциите”. Дунев се обяви за изцяло нов Закон за движението по пътищата, полигони за любителите на високи скорости и свързване на системите на институциите.
Милена Захариева от фондация “Деца на борда” обърна внимание на липсата на образование в училищата по пътна безопасност и отговорността на родителите.
“Младите имат усещане за безнаказаност. Хората на по 18 г. са прекарали 12 от тях в училище. Там трябва да има засилено обучение, за да знаят децата какво е правилно и неправилно. Те копират поведението на родителите си. Ако родителите се чувстват безнаказани и нарушават правилата, то това задължително рефлектира върху децата им. Министерството на образованието има ключова роля в този проблем”, каза Захариева.
Адвокатът Георги Тодоров, който е съсед на родителите на Ани, също дойде на дискусията. Ани е живяла при майка си и баща си, след което се е преместила с Явор от другата страна на бул. “Сливница”, като от прозорците на апартамента е имала пряка видимост към този на родителите си. Тодоров е първият, видял трупа на момичето. Той е член на инициативния комитет от квартала, който организира протестите всяка вечер от понеделник насам.
“В квартала, в София и в цялата страна сме стресирани да излизаме на улиците и да разхождаме децата си. Вървим ръце за ръце, нащрек. Това изживяване е ужас. Бул. “Сливница” е магистрала “Сливница”. 14 са отговорните институции за безопасността по пътищата. Спешно трябва да се приемат промени в Закона за движението по пътищата. Според нас
шофиране с над 50 км/ч трябва да се криминализира
С 200 км/ч на магистралата също е престъпление”, каза адвокат Тодоров. Той поиска от Държавната агенция за пътна безопасност анализ на катастрофите на бул. “Сливница”.
Според адвокат Йоанна Лалова от Европейския транспортен клъстер криминализирането на много от нарушенията сега няма да свърши работа, когато съдебната система не работи.
“Един служител на автомобилната администрация взема 1000 лева заплата. Международен шофьор - 6 пъти повече. Дали не може да го купи?”, попита тя и призова за работа с децата в училищата и обучение в рискови ситуации по време на курсовете.
“Няма човек, който иска да убива или да се осакатява на пътя. Младите водачи са на третия етаж. В приземието е семейството. Изпускаме го. За мен майките могат да направят революция в пътната безопасност. В детските градини тук-там има полигони за обучение. В Закона за предучилищното възпитание няма и дума за пътна безопасност. Провеждат се занятия, но извън програмата. Така не става. Това са цикли от лекции.
Хората ще се движат неграмотни. Умираме от невежество и повишено самочувствие. Какво влиза в курсовете за обучение? Необучени хора. За тези 30 часа не може да се научи само как да върти волана. Катастрофите показват, че хората са незапознати с процесите. Продължават да превишават скоростта. Имаше един депутат, който казваше, че изпитва най-голямо удоволствие от високата скорост. А тя убива”, обобщи ситуацията дългогодишният шеф на Пътна полиция инж. Алекси Кесяков, който сега е съветник на министъра на вътрешните работи.