Доц. Виктор Йоцов: Губим по 40 000 души годишно, скоро няма да има никаква работна сила

12.05.2023 08:43 Христо Николов
Доц. Виктор Йоцов СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА

Нищо освен износа не може да спаси българската икономика, казва икономистът

- Доц. Йоцов, в макроикономическата прогноза на Икономическия институт на БАН сте написали, че инфлацията през 2023 г. ще падне до 9%, на следващата година ще е 4, а през 2025 г. - 2,7%, ако се смята по хармонизирания индекс. Наричате това “бавна дезинфлация”, защо?

- Има разлика между дефлация и дезинфлация. Дефлацията е намаляването на равнището на цените, докато дезинфлацията е намаляване на темпа на нарастване на цените.

В момента ние, както Европа, а и светът, се намираме в процес на дезинфлация. Миналата година у нас инфлацията достигна 16,9%, сега равнището ѝ е по-ниско и ще намалява според нашата прогноза още повече. Но няма да изчезне напълно и няма да преминем към дефлация.

- А защо винаги, когато сме в процес на инфлация, цените растат с висока скорост, докато при дезинфлацията нещата протичат толкова бавно?

- Отговорът е съвсем простичък, особено ако говорим само за България – ние нямаме парична политика, с която да противодействаме на външни шокове. Затова те се транслират в икономиката ни много бързо и директно.

Разбира се, ние направихме всичко, което зависеше от нас, за да подсилим този ефект. Направихме допълнителни разходи под формата на субсидии, какви ли не видове помощи дадохме и за бизнеса, и за домакинствата. Всичко това доведе до увеличаване на ликвидността и по тази причина нашата инфлация е по-висока от средната за ЕС.

Не забравяйте, че в продължение на цели три години – от 2015 до 2018 г., ние бяхме в ситуация не на дезинфлация, а направо на дефлация. Тогава също нямахме инструменти да противодействаме на тази тенденция, а дефлацията често е по-опасна за икономиката, отколкото инфлацията.

- Защо?

- За потребителите няма нищо лошо в това цените да намаляват. Но да не забравяме, че за производителя цените са неговите доходи и дефлацията за него означава свиване на производството и освобождаване на работна сила. А всичко това води до намаляване на търсенето, което е допълнителен стимул за още по-голямо намаляване на цените. Това е неприятно нещо и от такава ситуация се излиза много бавно. Неслучайно ни трябваха 3 години, за да излезем от този тренд.

- Кои причини по-силно въздействат върху темпа на нарастване на цените - външните или вътрешните?

- Трябва да призная, че икономистите нямаме голяма яснота по този въпрос. Инфлацията основно идва по две линии – или от това, че търсенето е много голямо, или от това, че няма достатъчно предлагане.

В България обаче се получи сякаш една комбинация от двата фактора. Тъкмо бяха заздравели раните от световната финансова криза и през 2020 г. дойде пандемията, която наруши веригите на доставки, затвори бизнеси и т.н. А всичко това доведе до намаление на потреблението.

Противодействието на този процес обаче беше предимно фискално – изляха се огромни маси пари. И от една страна, имаме нарушени доставки, които в някои отношения – например за чиповете, продължават и досега.

А от друга, има прекалено много ликвидност. И ситуацията е много странна, защото тези два фактора би трябвало да се компенсират един с друг. Макроикономистите в момента спорят кой от двата фактора е по-силен и повече е допринесъл за високата инфлация.

- Нищо не казвате за войната и за енергийните цени, които избухнаха още през 2021 г. Те не са ли фактор за инфлацията?

- Разбира се, че са, просто за тях няма спор. Но като при всеки взрив той гръмва и после отшумява. Виждате, че напоследък сме в процес на намаляване на цените на тока, газа и горивата.

- Би ли се променила прогнозата ви за инфлацията за 2025 г. в зависимост от това дали тогава ще влезем в еврозоната?

- Аз не мисля, че ще успеем и за 2025 г. да постигнем това. Не би трябвало това да има огромно влияние върху инфлацията тогава, а ако има, то ще е в посока на нейното намаляване. Защото тогава очевидно ще сме направили всичко възможно да изпълним Маастрихтските критерии за влизане в еврозоната по отношение на инфлацията.

Но аз съм песимист за нашето приемане в еврозоната дори и през 2025 г. И не защото ние не искаме, а защото отсрещната страна не изгаря от желание да ни приеме.

Европейската централна банка и Еврокомисията неведнъж са ни обръщали внимание, че освен чисто икономическите критерии има и много изисквания по отношение на правната система, на върховенството на закона и т.н.

Маастрихтските критерии са номинални. Но хората се интересуват повече от това дали, след като приемем еврото, ще живеем толкова добре, колкото в еврозоната, което е другият начин да отбележим дали е настъпила реална конвергенция. А този процес, за съжаление, през последните години се забави, да не кажа, че направо е спрял. Имаше години, в които много по-бързо съкращавахме разликата в социално-икономическо отношение между нас и средната за ЕС.

- Свидетели сме обаче, че допускането в еврозоната е по-скоро политически акт, не смятате ли, че би могло да има и отстъпки в това отношение?

- Така е, то е политическо решение, но ние боравим с числа и писани критерии. Има начин някои от тези критерии да бъдат модифицирани. Например критерият за инфлацията. Той гласи, че инфлацията в страната кандидат трябва да е с не повече от 1,5 процентни пункта по-висока от трите страни от еврозоната с най-ниска инфлация, като се гледа хармонизираният индекс. Но ЕК си запазва правото да изважда някоя страна членка от сметката с мотива, че в нея инфлацията през съответната година е била с особености. Т.е., ако Брюксел извади една или две държави от еврозоната с много ниска инфлация, с това ще ни помогнат.

Нещо такова направиха с Хърватия – затвориха си очите за дълга, който трябва да е максимум 60% от БВП, а нейният беше достигнал 80%. Казаха, че през последните години има трайна тенденция за намаление.

С Литва също има такъв случай през 2008 г. Тя не изпълни тогава критерия за инфлацията, който беше с 0,7% по-висок от референтната стойност. Но я пуснаха въпреки това.

Да не говорим колко правила бяха нарушени при приемането на Гърция навремето. Тъй че наистина - приемането ни в еврозоната е чисто политическо решение.

- Казвате на друго място в прогнозата, че политическата криза допринася за потиснатата икономическа активност. Как точно?

- По линия на инвестициите. Когато няма яснота кой е на власт и каква политика ще води и какви мерки ще се вземат, особено от финансовото министерство, всички потенциални инвеститори обикновено изчакват. А липсата на инвестиции навсякъде по света води до нисък икономически растеж.

- Винаги, когато напредне един европейски бюджетен период, обикновено по средата на тези 7 години нивото на инвестициите се увеличава, или поне досега беше така. Това няма ли да компенсира липсата им, все пак новите оперативни програми започнаха през 2021 г.?

- Когато завърши програмният период обаче, се дават 2 допълнителни години, в които започнатите проекти да се довършат и отчетат. Краят на 2023 г. е именно такава последна година с възможност да се усвоят европейските средства от предходния програмен период. Особено за големи проекти, при които е много важно нещата да се довършат.

И се получава така, че старите и новите оперативни програми се застъпват и това е периодът, в който инвестициите са най-големи. Макар че европейските средства всъщност представляват капиталови инвестиции.

Но преките чужди инвестиции у нас са обидно ниски, те са от порядъка на 2-3% от БВП. През 2005-2006 г., т.е. преди да влезем в Европейския съюз, бяха на нива от порядъка на 25 и дори 30% от БВП.

- Прогнозата ви за безработицата е за 3,9% през 2025 г., което е възможно най-ниското ѝ ниво изобщо. Но има съмнения, че причините са чисто демографски, а не икономически, така че няма защо толкова да се радваме. Така ли?

- Мисля, че демографският фактор наистина вече оказва по-силно влияние върху това безработицата да е ниска. Обикновено в предните години сме виждали, че когато има спад на БВП, това винаги е било последвано от покачване на безработицата. При спада през 2009-2010 г. например беше точно така: през 2008 г. безработицата у нас беше 6%, но две години по-късно тя се качи на 12%.

Сега нивото на безработицата е около 4% и не мърда, каквото и да се случва с икономиката. Причината е, че ние всяка година губим по около 40 хиляди души от населението. Целият ефект, който кризата би могла да предизвика в заетостта, е изчерпан. Предприемачът няма вече кого да освободи от работа, защото хората или са се пенсионирали, или са напуснали преди това.

Ние съвсем скоро ще имаме проблем с намирането на каквато и да е работна сила.

- Какво е мнението ви за бюджетния дефицит – ще стане ли наистина 7% от БВП?

- Това, което бе представено от финансовото министерство, беше възможно най-лошият вариант за нов бюджет, защото е вариант, в който нищо не се прави. И всички разходи, които са били гласувани от предишни парламенти, се изпълняват, което води до дефицит от 11 млрд. лв., приблизително 7% от БВП.

Според мен до такава ситуация просто не може да се стигне, но в прогнозата все пак сме допуснали 3,8% дефицит за тази година вместо допустимите по Маастрихтските критерии 3%. Съзнавам, че е малко пожелателно.

При положение, че достигнатият още за първото тримесечие на тази година дефицит в бюджета е близо 800 млн. лв., което е истински феномен, непознат в най-новата ни история. Защото принципно най-добро е състоянието на бюджета през първото тримесечие – тогава има сравнително малко разходи, а и в хазната влизат приходите от данъците. Тъй че случилото се е много лош симптом.

- През 2022 г. износът имаше рекорден ръст, който вероятно няма да се повтори и през тази. Но не може ли все пак той да спаси икономиката ни от затъване?

- Нищо освен износа не може да спаси икономиката. За нейния ръст или трябва да имаш вътрешно търсене, или външно. За първото обаче са необходими голяма заетост и големи заплати, а ние очевидно не можем да разчитаме на високи темпове там.

Високият ръст на износа през 2021 и особено през 2022 г. обаче се дължеше на еднократни събития, т.е. на износа на военна продукция, въпреки че по-голямата част от нея се отбелязва в статистиката като индустриални стоки. Но очевидно това не е нещо устойчиво във времето, защото войната в Украйна все някой ден ще търси и търсенето на такава продукция ще свърши.

CV

Роден е на 23 март 1961 г. в София

Завършил е УНСС със специалност социално - икономическо планиране

От 1995 до 1997 г. работи в БНБ в дирекцията за икономически анализи

През 1998 г. посъпва като докторант в Института за икономически изследвания на БАН

През периода 2003-2010 г. работи като представител на България в МВФ и съветник на изпълнителния директор на фонда

Преподава в катедра “Финанси” на УНСС

Женен, с две деца

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>