Дизелът по-евтин от бензина за първи път от 8 години
Пазарът е привидно спокоен, но колебанията в котировките са големи
На няколко от големите вериги бензиностанции у нас през почивните дни цената на дизела падна под тази на масовия бензин А-95. Веригите са само три, като разликата между двете горива е не повече от 1 стотинка.
В останалите обекти дизелът, който
доскоро беше с 30-35 ст. на литър по-скъп, отколкото бензина,
напоследък поевтинява силно и е ако не по-евтин, то поне на почти една и съща цена с бензина.
За последен път дизелът е струвал значително по-евтино от масовия бензин А-95 през 2015 г. Тогава обаче това се дължеше на международните котировки на бензина, които значително се повишиха в рамките на няколко месеца.
Според експерти в момента
не се случва нищо особено,
просто дизелът винаги има тенденция да вдига цената си по-силно през зимата, когато потреблението му е по-голямо. Тогава търсенето на бензин спада и премиите, които рафинериите начисляват върху себестойността на горивата при продажбата им, стават по-ниски за бензина, отколкото за дизела. В навечерието на отпускарския сезон става обратното.
“Има спад на цените на горивата като цяло,
привидно пазарът е спокоен
с тенденция към понижение”, каза през почивните дни Живодар Терзиев, председател на Българската петролно-газова асоциация. Той подчерта, че в момента стойността на горивата по бензиностанциите в България е като през 2021 г. и в началото на 2022 г. и каза, че вероятно най-лошото в ценово отношение вече е отминало.
В интервю за “24 часа” преди седмица Терзиев обаче предупреди, че пазарът все още не е достатъчно стабилен. Ако преди години дневните колебания при нефта били в рамките на 20-50 цента за барел, то сега - след пандемията и началото на войната в Украйна, се случва в рамките на един ден
котировките да се покачват и спадат с по 5-8, дори 10 долара за барел.
“Но рестрикциите при износа от България на нефтопродукти, произведени от руски нефт, не влияят на цените в България. Важно е това да се запази като устойчива тенденция и през следващите месеци, включително и след 31 декември 2024 година, когато ще отпадне и правото да преработваме и получаваме руски нефт”, каза Терзиев.
Междувременно се оказа, че скъпите горива не са довели до намаление на потреблението им в България, сочи изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ).
Това се отнася и за трите основни типа моторни горива, използвани в страната - дизел, бензин и пропан-бутан.
Според данните първенец по потребление у нас е дизелът, защото през повечето месеци на 2022 г. той надхвърля два пъти общия обем продадени бензин и газ, като същото се отнася и за целия период между 2019 и 2022 г. Потреблението му
варира между 170 и 220 млн. литра месечно
Същевременно потреблението на газ и бензин е изключително близко, по 50-60 милиона литра месечно.
Според изследването единствено по време на ограничителните мерки в разгара на пандемията, когато в един момент дори преминаването от една област в друга беше забранено, е имало някакъв спад на потреблението на горива. Този спад обаче е бил значително по-слаб от очакваното.
Любопитното е, че този спад изобщо на транспорта тогава доведе и до поевтиняване на средната цена на автомобилните горива с 30-35 стотинки на литър.
Особено голямата несигурност на доставките и ръстът на цените им през 2022 г. обаче не е повлиял по никакъв начин на потреблението, което е останало непроменено и дори леко нараства през 2022 не само спрямо 2021 г., но и в сравнение с предкризисната 2019 г., сочат данните от доклада.
Докато средномесечното потребление на дизел е било 208 млн. литра през 2019 г., то достига 222 млн. литра през 2021 и 223 млн. литра през 2022.
Спад се наблюдава единствено при потреблението на пропан-бутан като автомобилно гориво, което намалява паралелно с повишаването на цената му. Обяснението на това е, че автомобилите, които ползват пропан-бутан,
в почти всички случаи работят и на бензин
А с въвеждането на отстъпката от 25 ст. на литър тя не важеше за пропан-бутана, а само за масовия бензин А-95 и за дизеловото гориво.
Според изследването поддържането на високо потребление при такива цени е не толкова заради ценовата чувствителност, колкото се влияе от сезонната динамика на търсенето, която по принцип тласка нагоре и цените през лятото.