София става Вавилон 5, преходът се чете по грозната архитектура

07.05.2023 08:00 Диляна Ценова
Панелен блок в София СНИМКА: 24 ЧАСА
Къщата във форма на охлюв между Драгалевци и Бояна СНИМКА:ВЛАДИМИР АНГЕЛОВ
Къщата във форма на охлюв между Драгалевци и Бояна СНИМКА:ВЛАДИМИР АНГЕЛОВ Замъкът на Самоковеца в Боровец по негов проект, продаден от неговата вдовица след смъртта му. СНИМКА: БЪЛГАРИЯ ДНЕС

На границата между здравия социализъм и бленуваната демокрация българинът е като невинна госпожица, влязла за първи път в модерен нощен клуб. Няма представа как да се весели в разкрепостеното общество, колко от задръжките си да потъпче, за да се усети свободна и колко безобразия да направи, за да си изкара дяволите. Стъписването и претеглянето на рискове трае само до първата глътка уиски, тогава ѝ просветва! Осъзнава, че юздите са изпуснати, портретът от стената е свален, чуди се само сега каква да бъде, след като никога не е била себе си. И обзета от мощен прилив на възторг, тя се съблича по сутиен още преди да си е допила чашата.

Затова е казано “Внимавай какво си пожелаваш!” и “Много смях не е на хубаво”. Пробуждането е капан, преходът се оказва коварен като зъл магьосник, който сваля оковите, но отнема достойнството.

Обедняването през 90-те и безработицата слагат начало на масова емиграция и голямо вътрешно преселение. Хиляди хора заминават на Запад, за да рестартират живота си, а други се стичат от провинцията към големите градове.

За няколко години София започва да прилича на “Вавилон 5” – американски сериал от 1993-а. Действието се развива на самотна космическа станция, независима територия, в която мирно съжителстват всички раси в галактиката, дори и враждуващите. На една маса сядат рептили, хуманоиди, малки сиви, големи,зелени индивиди с хоботи и гладки глави, стегнати в железни брони. Напрежението кипи под повърхността във всеки кадър, точно както се случва и в столичните квартали.

В местно кафене, където до вчера е валиден познатият сленг: “Здрасти, копеле! Как вървят нещата?”, един ден те посреща преселник от радомирските села с тежко ухание и сложна дикция: “Кво ми се одзираш бе, айдук!”. Във входа на кооперацията

новодомец по анцуг зашива шамар на университетски преподавател

заради оплакване, че денонощното бичене на Весна Змиянац заглушава грамофона му с “Пролетен валс” на Шопен. Докато демократичното градско население се усети, сместа става взривоопасна.

Важно е тук да се отбележи, че падането на социализма носи всеобща радост в България с отменянето на едно от най-отвратителните тоталитарни схващания – идеята за равенството. За разлика от гражданите на Русия, които до 1861 г. са крепостни, нямат граждански права и зависят от милостта на господарите си, българите винаги са били имотни. Преди 9 септември живеят в модерна и прогресираща монархия със силна икономика и респектираща интелигенция. Затова мероприятията на социалистическата власт се отразяват по-болезнено в България, отколкото при руснаците.

Основна цел на настъпилата диктатура след Втората световна война е да заличи социалното разслоение и утвърдените обществени авторитети, за да издигне в култ работническата класа. Тя преследва, ограбва и избива буржоазията, формирана в периода след Освобождението (1878 – 1944 г.) И когато най-сетне се разпада в края на 1989-а, сред българите за кратко витае оптимистичното очакване, че знанието и талантите най-сетне ще си върнат превъзходното място, за да изградят светлото бъдеще.

Парадоксът е, че така желаната свобода не само че не утвърждава общовалидните критерии, а задълбочава диктатурата на преобразения пролетариат. Буржоазията трябва тепърва пак да се създава, но потиснатият интелектуален елит се сблъсква наново с войнстващата посредственост –

само парите задават естетиката и нищо друго

Всяка проява на новаторско мислене и ексцентричност се давят неспасяемо в крещящото чалгаджийско блато.

Пренаселването на София логично води до бум на строителството – столичани вече са в повече. Ако историците държат на красноречиви и достоверни източници за първоначалното натрупване на капитали и ерозията на ценности през 90-те, достатъчно е да изследват градската архитектура от този период. Косите ще им настръхнат от ужас!

Влезте в София откъм “Княжево” и внимателно разгледайте сградите по цялото протежение на булевард “Цар Борис Трети”. Ще се изненадате, че естети, които се подиграват на дворците на циганските барони, са построили още по-грозни и печални кооперации. Плътно наблъскани една до друга, прашни грамади с малки прозорци, тесни балкони, отблъскващо безвкусни фасади – безлични жилища в тежко и безпомощно разностилие.

По-заможните бизнесмени постъпват далновидно, купувайки и обновявайки с вкус разкошните домове на бивши комунистически величия в “Драгалевци” и “Бояна”. Безброй други паралии обаче решават да смаят света със самоукия си архитектурен размах, след като обикалят набързо централноевропейските държави, за да попият културен опит. И така се появяват замъците.

Кварталите в полите на Витоша до ден днешен изобилстват от бутафорни кули, куполи, колонади, каменни лъвове, нелепи фонтани, павирани кръгли алеи като за карети, басейни и бълбукащи джакузита сред градини, пълни с дръзки статуи и абсурдни алпинеуми.

Съпруга на прочут бизнесмен споделя през смях, че е разполагала с цяла армия персонал, но никога не успяла да изчисти триетажното им имение в “Симеоново”: “Стълбището беше в кръгла кула с високи витражни прозорци, до които не можеше да се стигне с нищо, дори с кран. 12 години живяхме там и тези прозорци никога не видяха вода и препарат. Бяха обаче съвършена реплика от някаква вила в Прованс, която мъжът ми беше снимал.” В началото на новото хилядолетие те продават въпросното “имение” и си купуват апартамент във Виена.

Друг задължителен белег за издигане в обществото са

бомбоубежищата – хит през 90-те

Намират се в основите на повечето постройки от този период. По разказите на виден актьор и режисьор някои от подземните бетонни съоръжения, създадени от вманиачени богаташи и рязко забогатели мутри, все още разполагат с всичко необходимо за посрещане на ядрен взрив: “Заклевам се, че ми показаха шкаф, пълен с русенско варено, което на две години се обновява”.

Талантлив композитор, прочут с хитовете си, живее по онова време в наследствена къща в “Драгалевци”. Всеки път, когато го посещават, гостите му са изумени от новопостроения имот в квартала му, който се налага да заобикалят.

Някаква безумна, грамадна и асиметрична приумица в жълто с малки прозорчета като амбразури, две извисяващи се кули, опасана с висок дувар. Очевидно издигната незаконно, защото липсва нормално отстояние от съседните къщи. По тесния асфалтов път край нея не могат да се разминат две коли, а камион изобщо няма шанс да се провре. Затова боклукът в квартала се извозва само един път седмично по обиколни пътища.

“Първите думи на всичките ми приятели са: Какъв е тоя с тая къща, бе?”,

споделя творецът. Обзет от любопитство, той се престрашава да разпита из квартала и му казват, че имотът принадлежи на математик от Софийския университет. Тази версия човекът убедено споделя години наред, докато един ден не лъсва горчивата истина - собственикът е с диплома от Софийската математическа гимназия, но от началото на прехода просперира с верига публични домове.

В средата на 90-те известно младо семейство се нанася в нов комплекс под Околовръстното шосе, историята им е чудесна метафора за неоправданите илюзии. Хвалят се, че архитектурата на луксозния комплекс е модерна, далеч от ширещия се кич, а предприемачът е сериозен, работил на Запад.

Дълго довършват и обзавеждат мезонета, оплакват се колко трудно се намират прилични мебели и електроуреди в софийските магазини и най-сетне настъпва денят на откриването. Цветът на градския елит е поканен на партито, журналисти, политици, артисти, каймакът на бохемата.

Първият проблем, с който се сблъскват гостите, е адресът. Кварталът няма име, нито е нанесен на картата. Налага се домакинът да чака гостите си на главния път и да ги съпровожда един по един до новия си дом.

Вечерта е дъждовна, до новия комплекс улиците не са асфалтирани и колите затъват в лепкава кал. Порталът се отваря с дистанционно, но повечето собственици са отказали да платят за такава екстра и устройството не работи. Щастливият собственик трябва да гази с гумени ботуши и всеки път ръчно да отключва портата, тъй като е направена да хлопва автоматично.

Безобразното презастрояване и хаотичното смесване на обществените прослойки,

което наблюдаваме днес, води началото си именно от 90-те, но изумителното е, че архитектурните стилове не претърпяват кой знае какво развитие през годините. Сградите продължават да се съобразяват с вкусовете и въжделенията на новоизлюпения провинциален елит. В центъра на София се издигат безброй грозни кооперации, построени в разрез със строителните изисквания. Да се чуди човек как създателите им са се подписали под проектите. Една грамада, извисяваща се срещу “Интерпред”, се оказва прекалено тежка за песъчливата почва в района и с времето бавно потъва. Като Венеция.

Тежката архитектурна безпомощност при “опазването” на старото солидно строителство се набива на очи още по-болезнено. Един от стърчащите примери е Грандхотел “София”, на чието място навремето се издига Градската библиотека. Тя е приватизирана и съборена, а първите три етажа на новия хотел са изпълнени като реплика на някогашната сграда. Но вместо изящния виенски стил днес имаме нещо подобно на Партийния дом, подпиращо тромав остъклен билдинг. И на всичкото отгоре слагат снимката му в сборниците “Красива София”.

През 90-те за коренните жители на града най-хубавите дни са дългите уикенди и ваканциите, когато новите софиянци си заминават по родните места и столицата опустява. Тогава е рай да се разхождаш и откриваш останките от очарованието на някогашната архитектура, но с времето новодошлите усядат и София спира да диша.

Сега процесът, отприщил грозотията у нас с идването на демократичните промени, е на път да завърши с ново масово преселение – този път от големите градове към опустялата през 90-те провинция. Там вече бръмчат багерите.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>