Пловдивски студенти принтират минитумори, тестват колко ефективни са лекарствата
Медицинският университет във втория град на България е пионер в обучението на студенти по молекулярна и регенеративна медицина
Тъканно инженерство и 3D биологично принтиране - Медицинският университет в Пловдив е пионер в тази област у нас. Има разработена собствена платформа за тестване на лекарства върху биопринтирани тумори с публикации в сериозни научни списания.
Студентите виждат етапите на биологичното принтиране,
разказва проф. Виктория Сарафян, която е ръководител на катедрата по медицинска биология, лекар специалист по медицинска биология и по клинична имунология.
От пациента се взема туморна тъкан. Отделят се туморните клетки, намножават се в лабораторни условия. След това се смесват със специфични биомастила. Те представляват смеси от различни вещества, които имитират клетъчната микросреда в човешкото тяло. “Туморните клетки не растат в организма сами. Те са сред други клетки. Извън организма инвитро имитираме средата, която максимално доближава тази в организма. С помощта на биомастилата, в които слагаме клетки на самия пациент, принтираме с биопринтера минитумори, които изследваме за много различни характеристики, но най-вече за отговор към най-често използваните химиотерапевтици”, разказва проф. Сарафян. Така може да се предскаже кое от 3 или 5 лекарства би било най-ефективно за конкретния пациент.
Тъканното инженерство е част от свободно избираем
курс на български и на английски език
по молекулна регенеративна и персонализирана медицина. Гост-лектор в него е клетъчният биолог проф. Деница Дочева от Университета във Вюрсбург. “Запознаваме студентите с т.нар. молекулна и транслационна медицина, с начина, по който откритията в биологичните, физичните и химичните науки се превеждат в медицинската практика, за да подпомогнат диагностиката, прогнозата, лечението на различни заболявания”, обяснява проф. Сарафян. Акцентът на курса е в практически демонстрации. Студентите се разделят на няколко групи и те виждат на практика какво се върши по отношение на молекулната и персонализираната медицина. Вземайки туморен материал от даден пациент, може да се изолира ДНК и да се види дали има мутации и
дали е подходящ за лечение с определени таргетни медикаменти,
които прицелно атакуват определени молекули от туморната клетка. “Насочваме колегите онколози да прецизират терапията за конкретния пациент. По неговия ДНК профил можем да кажем дали ще отговори на терапията, или не. Това е т.нар. фармакогенетика - избор на лекарства според генетичната характеристика на пациента”, обяснява лекарката.
Друго практическо направление от ежедневната работа на екипа на проф. Сарафян е мониторингът на биотерапевтици - лекарства, които са биологични молекули. Те представляват антитела, насочени срещу протеини в човешкото тяло, които се отделят при определени заболявания, например при някои автоимунни ревматологични заболявания, при тумори също. Много често пациентите образуват антитела срещу биотерапевтика. “Предлагаме възможност да изследваме първо концентрацията на лекарството в кръвта, което е важно за лекарите, за да прецизират дозовия режим, и проверяваме дали този пациент образува антитела срещу биотерапевтика. Ако лекарството не работи, това налага да се преосмисли лечебният подход”, казва проф. Сарафян.
Най-голямото ѝ удовлетворение идва от това, че откакто съществува конкурсът за преподавател вдъхновител, тя и катедрата, която ръководи, получават тази номинация от студентите си. Те имат възможност и за творчество - пишат художествено биологично есе. Три години се издават книжки с такива творби на български и на английски език. Темите са: “Ако бях туморна клетка”, “Паразити зомбита” и “Ако бях паразит”. Проф. Сарафян редактира и подготвя за печат много интересни есета на даровити и креативни студенти с биологична и литературна компетентност. Всяка година катедрата по медицинска биология на Медицинския университет в Пловдив организира публична презентация по актуални биомедицински теми.
“Образование 4.0” е съвместна инициатива на Vivacom и в. “24 часа” за дигитална трансформация на образованието.
Проектът си поставя за цел да популяризира ползите от дигитализация на българските училища и университети чрез въвеждане на технологии, нови методи на преподаване в сигурна виртуална среда и подходящо съдържание.