Пенсиите да не се вдигат по швейцарското правило тази година, предлагат от БСК
Тази година пенсиите да не се осъвременяват с 12% от 1 юли по швейцарското правило, или само някои да се вдигнат с 6% от 1 октомври. Това предложиха от Българската стопанска камара по време на обсъждането на проектобюджета на ДОО в тристранката.
Вариант 1 е през 2023 г. да не се изплаща предвиденото осъвременяване на пенсиите по чл.100 на КСО, за което са предвидени 1147,2 млн. лв., пише в становището на БСК.
Вариант 2 - да се изплати частично предвиденото осъвременяване на пенсиите в размер на 6% от 01.10.2023 г. Осъвременяване да се извърши единствено на пенсиите за осигурителен стаж и възраст, които са до размера на предвидената за 2023 г. средна пенсия, независимо от броя на получаваните пенсии.
Освен това, необходимо е да бъдат обсъдени редът, начинът и съдържанието на прилагането на швейцарското правило през следващите години
Българската стопанска камара последователно подкрепя политиката за увеличение на социалните плащания и обезщетения, при строго спазване на принципите на изграждане и функциониране на осигурителните системи, пишат още те.
Проектобюджет на ДОО за 2023 г. е логичен резултат от многобройните популистки промени в осигурителната система, които бяха въведени, без да се спазват определени принципи и без отчитане на реалните финансови възможности на страната, обясни Станислав Попдончев от БСК. И обясни, че се създават условия за постепенно увеличаване на дефицита през следващите години, без да се предвижда реформа на системата, която да гарантира финансовата й устойчивост.
От БСК отбелязват, че разходите за всички видове пенсии и добавки да достигнат до 19 163,2 млн. лв. при равнище на разходите за 2017 г. от 10 419 млн. лв., или увеличаване от 2 пъти.
Предвижда се разходите за пенсии да се увеличат с над 3,6 млрд. лв., което е с 23,6% повече спрямо 2022 г., главно в резултат на:
Целогодишното изплащане на увеличените с 10% от 01.07.2022 г. пенсии за трудова дейност и включените към тях допълнителни суми (т.нар. „ковид добавки“) и индивидуални компенсации – общо 1 040,6 млн. лв.;
Увеличението от 01.07.2022 г. на минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст от 370 на 467 лв.– общо 433,2 млн. лв.;
Увеличението на максималния размер на пенсиите от 1500 на 3400 лв. – общо 195 млн. лв.;
Увеличението от 01.07.2022 г. на социалната пенсия за старост от 170 на 247 лв.– общо 58,8 млн. лв.;
Преизчислението на пенсиите от 01.10.2022 г. - 796 млн. лв.;
Осъвременяването на пенсиите с 12% от 01.07.2023 г – общо 1 147,2 млн. лв.
3. Рязко се увеличава дефицитът в системата на социалното осигуряване. За последните 5 години от 3 917 млн. за 2017 г. той достига до предложените в сегашния бюджет 10 275 млн. лева. Дефицитът във фонд „Пенсии“ ще достигне до 60% през следващата година, ако не се вземат подходящи мерки за неговото ограничаване.
Въпреки направените от нас предложения за реформиране на системата на ТЕЛК, разходите за пенсии за инвалидност поради общо заболяване са достигнали до 2 785 млн. лв. и са се увеличили с около 35% спрямо предходната година. Инвалидните пенсии, отпуснати през 2022 г., са над 37% от всички новоотпуснати пенсии, отчитат още от БСК.
Друга тяхна критика е, че се запазва режимът на изплащане на паричните обезщетения за временна неработоспособност съгласно чл. 40, ал.5 от КСО – първите три работни дни да се изплащат от осигурителя, а от 4-тия ден на настъпване на неработоспособността – от ДОО. Това е един от проблемите, които непрекъснато се поставят от работодателите, но все още не е решен.
БСК настоява за дългосрочни мерки за подобряване на провежданата политика в областта на социалното осигуряване, с оглед да се осигури финансова устойчивост на осигурителната система и максимално съобразяване с демографските тенденции и финансовите възможности на страната.