Клипове с рискови ситуации на пътя и навигация вместо изпитващ – така ще дават вече книжка
Новите правила влизат в сила от май
Автомобил наближава кръстовище, светофарът е зелен, но към пешеходната пътека се задава велосипедист, за когото не се знае дали ще спре. Какво трябва да направи шофьорът - да спре, да увеличи скоростта или да продължи без ускорение, но с повишено внимание.
Подобни клипове с рискови ситуации на пътя ще трябва да разпознават кандидатите за шофьори на изпита теория от началото на май. Три филмчета с продължителност 15 секунди стават част от листовките. Кандидат-шофьорът ще
има право да пусне три пъти
всеки клип
Ако отговори веднага след първото гледане, повече няма да може да ги пуска.
10 клипа вече са изпратени в автошколите, за да могат инструкторите да се запознаят с тях. Общо ще са 60 и ще се сменят.
Изпълнителният директор на “Автомобилна администрация” Бойко Рановски поясни, че в клиповете ще бъдат включени и ситуации, при които на кръстовище светофарът свети зелено, но улицата след него е пълна с коли. Изпитваният трябва да отговори дали ще навлезе в кръстовището при такава ситуация.
Друг сюжет представя шофиране в тунел, в който едната лента се ремонтира, а вътрешността е задимена. Тук верният отговор е да се спре колата и да се напусне тунелът, а ключът за автомобила да остане на таблото.
В клиповете са заснети още ситуации с пътища в ремонт, с преминаващи пешеходци, минаване в близост до спирка или спрял автобус, движение по магистрала, в сняг или дъжд. Има и с мотоциклетисти и велосипедисти, които задминават автомобил.
Видеата ще бъдат качени на сайта на “Автомобилна администрация” и ще могат да бъдат решавани от кандидатите за книжка.
Втората промяна в изпита е, че при кормуването маршрутът ще се задава с навигация, а не от изпитващия. Ще се определят началната и крайната точка на движение, а системата сама
начертава пътя, който трябва да
се измине за 25 минути
Указанията се съобщават и гласово. Ако за втори изпитван се дадат същата начална и крайна точка, системата ще начертае нов маршрут.
Една от малкото опции да се намеси в маршрута изпитващият е, ако някъде има протести, ремонт, катастрофа или други непредвидени препятствия. Тогава, ако системата покаже, че трябва да се завие надясно, а изпитващият види проблем, може да насочи кандидата в друга посока. Системата ще му преизчисли маршрута наново до крайната точка.
С навигацията се цели да се минимизира субективният фактор, при който човек задава маршрута, и така да се улесни или затрудни кандидата.
Все пак има изисквания изпитваният да мине през кръстовище, покрай спирка на обществения транспорт, край учебно заведение, ако има в района, през светофарна уредба и през кръгово, както и да направи определен брой леви и десни завои.
По време на шофирането на таблет
изпитващият ще отбелязва грешките,
които е допуснал кандидатът.
Промените в наредбата, която урежда изпитите на кандидат-шофьорите, са от 2021 г. Новостите е трябвало да влязат в сила година след публикуването им в “Държавен вестник”, но гратисният период е удължен с още година.
Още в началото на 2023 г . е стартирана обществена поръчка и е възложено изработването на интерактивните видеоклипове. В края на месеца избраният изпълнител ще предостави окончателния вариант на агенцията.
Навигационната система пък е пусната за тестване. Следят се коментарите в социалните мрежи и при обосновани бележки се правят корекции. Рановски дава пример как системата е направила маршрут в Силистра до румънската граница. Това повече няма да се случи, тъй като е нанесена корекция да не се излиза от страната, както и от територията, на която се провеждат изпитите. За София например територията са градът и малко около него, но маршрутът няма да поеме към Пловдив.
10 години вече се говори, че проблемите не са в обучението, а трябва да има по-тежки, по-сериозни и по-обективни изпити. Наредбата е публикувана и не съм аз човекът, който няма да я спазва, коментира изпълнителният директор на “Автомобилна администрация”.
Още през 2020 г. след протести на автоинструкторите срещу увеличаване на часовете и електронен контрол на обучението готовата наредба бе блокирана.
Промените сега се прехвърлят в учебната документация, която е ангажимент на образователното министерство. Работна група с експерти от министерствата на образованието, транспорта, вътрешните работи, Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”, представители на университетите ще трябва да я изготвят до октомври. Ще има опция
определена част от часовете по
теория да са присъствени и
другата - онлайн
Документацията ще се води както на хартия, така и електронно. На този етап промяна в броя на часовете за обучение не се обсъжда. Ще бъдат регламентирани часовете за шофиране в населени и извън тях.
Ще има задължително шофиране по автомагистрала, скоростен път, първокласен път с интензивен трафик. Според Бойко Рановски промените ще трябва да се съобразят с европейска директива, която се очаква да излезе към края на годината.
Цената на курса мина 1000 лева, втори сме по поскъпване в ЕС
Курсът за шофьорска книжка мина 1000 лева, а по данни на Eвростат страната ни е на второ място в ЕС по поскъпването - за година с 18%. И в Европа цените за обучение за книжка са се повишили, като преди нас се нарежда само Чехия с увеличение от 19,5 на сто. След България - на трето място по поскъпване, е Италия (13,3%), следват Литва (11,2%) и Полша (11,1%).
Най-слабо поскъпват шофьорските курсове в Хърватия (0,2 на стo), Гърция (0,7 на сто) и Ирландия (1,0 на сто), а Кипър е единствената страна от ЕИС, където те поевтиняват, макар и само с 1,6 на сто.
Според данните на европейската статистика през 2022 г. цените на тези услуги са се покачили средно с 4,8 на сто спрямо 2021 г., като темпът на промяна е близо три пъти по-бърз в сравнение с 2018 г., когато е 1,7% спрямо 2017 г.
Справка в интернет показва, че в София стандартната цена се движи между 1000 и 1200 лева. С промоционално намаление пада обаче на 830 лв., но без таксите за явяване на изпити. След като те се добавят, цената вече е 1055 лв.
Таксите също варират - има такива за вътрешни изпити по теория и практика - тоест кандидат-шофьорът може да провери дали е подготвен, преди да се яви официално за изпита. За явяване пред “Автомобилна администрация” таксата за листовките е 60 лв., а за изпитно шофиране - 80 лв.
Интересни оферти могат да се намерят в Пловдив. Стандартен шофьорски курс там е 885 лв. Ако курсистът иска да бъде взет и върнат до дома си след обучение, ще трябва да плати 1085 лв. А за тези, които смятат, че са им нужни допълнителни часове обучение извън задължителните, се предлага курс без ограничения във времето срещу цена 1485 лв. В цените са включени таксите за двата вътрешни изпита и за този пред “Автомобилна администрация”.