Хавиер Агила: България става център за бизнеса на "Хаят" в региона
Ще изградим хъб тук за обучение на кадри в туризма
Отваряме нашия хотел Правец през втората половина на май
Чрез партньорството ни с "Тера тур" се превърнахме в най-голямата компания за хотелиерство в страната, казва президентът на групата EAMЕ и директор на "Хаят" за Европа, Африка и Близкия изток
- Възстанови ли се туризмът след пандемията, г-н Агила?
- Свидетели сме на по-бързо възстановяване, отколкото очаквахме. След силния спад сега има засилено търсене на туристически услуги. По време на пандемията много хора бяха лишени от възможността да пътуват, а посещаването на различни места е свързано с опознаването на нови култури, опитването на различна храна, изучаване на историята на тези места. И след като бяха лишени от това, хората като че ли осъзнаха, че е важно да се пътува, харесва им.
И след пандемията определено отделят повече средства да го правят, поставиха туризма сред основните си приоритети. Не е за подценяване и това, че младите хора предпочитат да трупат опит, а не да притежават вещи. Всичко това допринася за силно възстановяване на туризма, но не сме достигнали напълно нивата от 2019 г. Приближаваме се на повечето пазари и се надяваме на още по-добри резултати през тази година.
Да не забравяме, че през първото тримесечие на 2022 г. разновидностите на ковид вируса принудиха много страни да останат затворени. Може да изглежда като далечно минало, но всъщност бе само преди година. Сега очакваме да има напълно нормален сезон въпреки инфлацията и войната в Украйна, които също оказват негативно влияние.
- Какво е мястото на България в тази тенденция? На какво да заложи страната ни - на българските туристи, или на тези от чужбина?
- България исторически винаги е била много силна в туризма на Балканите. Разполагате с отлична национална кухня, култура, фантастични места, които да се посетят. Може да се съчетаят забележителности и градски туризъм с места като София, Правец, имате добре развит морски туризъм, Варна например е дестинация, която има потенциал да расте, а както и останалите курорти по Черно море.
Смятам, че позиционирането на България в региона е много силно. Туризмът в България има значителен принос към икономиката, той дава близо12% от брутния вътрешен продукт. Но има голям потенциал за развитие. Това се доказва и от нашето присъствие тук и партньорството ни с "Тера тур сервиз". Благодарение на него имаме повече от 2000 стаи в седем хотела и планираме да развием тази силна позиция на Балканите, за да растем повече.
Относно туристите, разбира се, че българите са важни като клиенти, а също така и хората от съседните страни на Балканите. Но това, което планираме и искаме да направим, е да помогнем за привличането на международни клиенти. Мисля, че има голям потенциал за това.
- Този потенциал ли бе причината "Хаят" да разшири присъствието си в България?
- Да, това е една от причините. "Хаят" следи възможностите за растеж в България от доста години. Наш екип посети страната ви за първи път преди 20 години. От 2015 година имаме стратегия да засилим присъствието си в България, защото виждаме положителните промени - развиваща се икономика, предприемачески дух, което показва голям потенциал за развитие.
Балканският регион е с най-висок процент на растеж в туризма. Поради това решихме, че България е идеалното място за център на нашия бизнес. И не само като дестинация, а и като място за развитие на хора. Смятаме да изградим в България хъб за обучение на кадри в туризма. И София да е центърът, от който ще върви нашето разрастване в съседни държави като Черна гора, Албания и други дестинации.
- Смятате ли, че трябва да се промени нещо в българския туризъм и какво бихте променили?
- Изпитвам голямо уважение към това, което България е постигнала в туризма. Нашият партньор "Тера тур" е еталон за добро обслужване и качествени услуги в туризма. Това, което искаме, е разширим този опит с нови стандарти, които носи брандът "Хаят". За да имаме възможността за растеж, ще са нужни повече хора, които са обучени, които имат уменията. Поради това ще работим активно с университетите и центровете за обучение на кадри. Това е индустрия, която е за хората. Така че, ако хората не са подготвени, не можем да предоставим качествена услуга. Хотелите са сгради, това, което осигурява добро преживяване, са хората, които работят в тях.
Всъщност ние вече сме най-голямата компания за хотелиерство в България и ще предложим световното качество на бранда "Хаят". И когато отворим хотел в Слънчев бряг или в София, хората да разпознават марката и да идват при нас.
Ние сме експерти, които знаят как да осигурят удовлетворяващо потребителско изживяване на нашите гости. "Хаят" е най-големият ол инклузив оператор в луксозния сегмент в света и това ще се види този сезон на Черно море, където отваряме скоро нашите хотели, но също и в София. За да гарантираме нивото на качество, се грижим за хората в нашите екипи, за да покажат най-доброто от себе си. Тогава и клиентите са доволни и се връщат отново при нас.
- "Хаят" доскоро не бе фокусиран върху морския туриздъм. Каква бе причината да навлезете и в този сегмент?
- Исторически погледнато, сте прав, "Фаят" доскоро бе фокусиран върху луксозния градски и конгресен туризъм. Но през 2021 г. придобихме Apollonia group - най-големият оператор на луксозни, ол инклузив хотели, позиционирани главно в Карибите, Испания и Гърция. В Европа ние вече сме четвъртата по големина компания за управление на хотели.
Чрез това придобиване пренесохме нашия опит в морския туризъм и днес сме лидери като процент на луксозните хотели спрямо общия им брой, както и на такива, които за огдих.
- При посещението си в България имахте среща и с министъра на туризма Илин Димитров. Срещнахте ли подкрепа от правителството за вашите планове тук?
- Имахме изключително ползотворна среща с г-н Димитров. Ние ясно показахме нашия дългосрочен ангажимент в България. Договорихме се за сътрудничество, основно в развитието а кадри за туризма, за да може да се повиши качествота на обслужване. Министърът и правителството изглежда са съгласни също така да помогнат за влизането в България на международни брандове, което да помогне за разрастване на туристическата индустрия. Сигурен съм, че това сътрудничество ще продължи, за да сме сигурни, че ще сме част от трансформацията на сектора към по-добро.
- А планирате ли нови инвестции в България?
- Да, вече споменах, че България ще бъде център за бизнеса на "Хаят" в региона. Със силен партньор, какъвто имаме, мисля, че виждаме повече възможности за растеж в България. Но това трябва да става с правилните стъпки. Мисля, че има и други хотели, които биха могли да бъдат под бранда "Хаят". Но ние трябва да вървим стъпка по стъпка. Виждам, а кагота има смисъл.
Ние сме много ентусиазирани да отворим след реновация нашия хотел в Правец, което ще се случа през втората половина на месец май, както и хотелите ни на Черно море. Така че виждам България като идеално място, където да растем повече.