София си прави специална гара, за да гори боклука
- След като стана ясно, че засега не може да се ползва за парно
- 74 млн. лв. струва събирането на битовите отпадъци
- Търсят пари по други програми, за да продължат проекта
Специална товарна гара и жп връзка ще трябва да построи София, за да свърже завода за боклук в село Яна с циментовите заводи, където да се гори RDF гориво.
Проектът ще е с помощта на Национална компания “Железопътна инфраструктура”. Това ще даде възможност произведеното от боклуците на столицата гориво да се транспортира до циментови заводи
по най-евтин и екологичен начин,
обясниха от Столичната община за “24 часа”.
Вече имаме разговори с циментовите заводи “Холсим” и “Девня цимент”, за да гарантираме цялото количество, което RDF инсталацията произвежда, да се оползотворява в следващия период, обясни преди време кметът Йорданка Фандъкова.
Това е една от спасителните възможности, за да не се стигне до криза с отпадъците на София. В средата на февруари бе прекратена поръчката за избор на фирма, която да изгради инсталация за производство на ток и парно от отпадъци на площадката на ТЕЦ “София” . Проектът трябваше да бъде финансиран по ОП “Околна среда” - над 177 млн. лв., а още 134 млн. лв. пък са по заем на общината от Европейската инвестиционна банка. Целта беше от горивото от отпадъци да се произвеждат топло- и електроенергия, а общинското енергийно дружество да получава суровината безплатно. Той трябваше да бъде завършен до края на годината, когато приключват и плащанията по европейската програма. Пречката пред изграждането му е решение на Върховния административен съд, който определи, че избраният изпълнител не отговаря на изискванията на обществената поръчка. Така фирмата победител “Микс констракшън” бе отстранена през януари 2023 г. (Виж долу.)
На 6 април пък общинските съветници взеха решение да се върнат над 71,78 млн. лв., получени като аванс за изграждане на инсинератора.
Столичната община е предприела поредица от действия в търсене на алтернативни източници за финансиране. Активно се проучват възможности за финансиране на проекта чрез RePowerEU и Фонда за модернизация. Целта е завършване на цикъла за третиране на битовите отпадъци и постигане на целите за депониране, заложени на европейско и национално ниво, обясниха от общината пред “24 часа”. Причината е, че
до 2035 г. трябва да рециклираме 65% от битовите отпадъци и само 10% да отиват на депа
Ако заводът за горене на боклук получи финансиране по други програми, ще има нови обществени поръчки и така реално съдбата на този проект ще трябва да се реши от следващиs кмет и общински съвет на София.
В момента заводът за отпадъци може да произвежда до 180 000 тона RDF на година, но реално са доста по-малко. Причината е слабият интерес от циментовите заводи.
През миналата година с камиони са извозени около 80 000 тона до “Холсим България”. Разходите за транспортирането им обаче са за 2 146 952 лв.
През 2021 г. 74 667 тона са били предадени на “Холсим”, като разходите са били 1 990 045 лв. За 2020 г. пък общото количество е 73 605,12 тона. Тогава обаче три фирми са поискали горивото - “Холсим”, ТЕЦ “Бобов дол” и “Топлофикация Сливен”. Разходите за транспортирането му са 2 232 042 лева.
В момента общината е пуснала нова обществена поръчка за общо 98 хил. тона RDF гориво. Поръчката е за 26,5 млн. лева без ДДС и бе разделена на 5 позиции. За две от тях за общо до 25 000 тона няма нито един кандидат и те са прекратени. За останалите три има само по една оферта от “Холсим” и дружеството “Индустриални суровини”.
През миналата година общината бе предвидила 74,2 млн. лв. за събиране и транспортиране на боклуците. Разходите за депата за битови отпадъци пък са 61 736 902 лв.
През първите 9 месеца на миналата година в завода за боклук са влезли общо 294 545 т. смесени битови отпадъци.
От тях са произведени 57 130 тона RDF гориво за циментови заводи. Над 26 500 тона са рециклираните отпадъци. Общо депонираният отпадък е бил 53 279 тона.
524 736 лв. са били приходите от продажба на рециклируеми материали (хартия, метали, пластмаса и стъкло). 48 789 лв. пък са спечелените от София пари от продажба на компост, а 956 794 лв. са приходите от ток.
По данни на НСИ през 2021 г. образуваните отпадъци на територията на Столичната община са , 683 000 т.
Събраните битови отпадъци на човек са 522 тона
Вече повече от 10 години Столичната община работи по поредица от мерки в областта на управлението на отпадъците.Част от тези мерки е изградената система за разделно събиране на битови отпадъци, която непрекъснато надграждаме, обясняват от общината. В следващите две години ще се поставят 40 центъра за разделно събиране на боклуци от бита. Те ще са тип преместваем обект. В тях разделно ще се събират хартия и картон, пластмаса, стъкло, метали, малко електрическо и електронно оборудване, кабели, батерии и акумулатори, опасни отпадъци от бита (лекарства с изтекъл срок на годност, флакони със сгъстени газове, тонер касети и др.) По този начин се насърчават гражданите да намаляват количествата битов хранителен и зелен отпадък, категорични са експертите.
И през тази година общината ще предостави 2000 безплатни компостера на домакинствата. По този начин се насърчават гражданите да намаляват количествата битов хранителен и зелен отпадък.
Ще продължат да се изграждат и т.нар. зелени острови за разделно събиране. С тях хората с контролиран достъп –
всеки има собствен ключ,
изхвърлят разделно събраните в домовете си отпадъци – хартия, пластмаса, стъкло и хранителни отпадъци в различни контейнери. Те ще бъдат в районите “Надежда”, “Илинден” и “Връбница”.
Ще се разшири и обхватът на разделното събиране на хранителни отпадъци.
30 хил. домове трябваше да се топлят с горивото
Домовете на 30 000 домакинства в София трябваше да се отопляват зимата с гориво, произведено от отпадъците на столицата. Това предвиждаше проектът за инсталация за оползотворяване на RDF горивото, произведено от завода за преработка на отпадъци. Тя трябваше да се изгради на територията на ТЕЦ “София”, който е близо до централната част на града.
Това бе предвидено да е третата фаза от мащабния проект на столицата за управление на отпадъците, който започна с изграждането на компостиращите инсталации за преработка на зелени и хранителни отпадъци и завода за механично-биологично третиране, които работят от няколко години. След като бъдат събрани, битовите отпадъци на Столичната община се изпращат в завода за преработка на боклука. Там от общия отпадък се отделят материалите, годни за рециклиране – метали, стъкло, хартия. Остатъкът се суши на висока температура и така се превръща в RDF. По този начин общината може да печели от боклука, вместо да плаща за горенето му в циментовите заводи.
Целият проект предвиждаше да се оползотворява RDF горивото, произведено от завода за отпадъци, и от него ще произвежда електро- и топлоенергия. Тя ще осигури електроенергия, достатъчна за нуждите на 25 000 - 30 000 домакинства.
Над 65 млн. лв. годишно ще се спестяват, ако бъде изградена RDF инсталацията в столицата. Според разчетите в проекта на Столичната община, икономиите от природен газ трябваше да достигнат 41,1 млн. лв., а за квоти за въглеродни емисии – 13,1 млн. лв. Отделно щяха да се спестят 11 млн. лв. за транспорт на RDF горивото до циментовите заводи.
Окончателно отделените за депониране инертни материали и пепел са около 40 000 тона годишно. По този начин трябваше да бъде изпълнено изискването депонирането на отпадъци да спадне под 10%.
Този проект обаче не срещна подкрепата на софиянци. “Демократична България” поиска преди 5 г. местен референдум за него. Според тях той щеше да има негативен ефект върху здравето заради емисиите във въздуха от горивния процес на боклуци в района около Централна гара.
“Упорството на ГЕРБ-СДС да защитават този провален проект доведе до 6 пропилени години за града ни и загуба на огромен финансов ресурс - 180 млн. лв. европейско финансиране. Към сметката добавяме още 300 млн. лв., с които София построи другия завод за производство на RDF, и стотиците милиони, които плащаме на няколко добре познати играча в обществените поръчки, за да извозват боклука ни. Тези изхвърлени на вятъра средства трябваше да използваме за промяна на целия процес по сметосъбирането и можехме отдавна да сме започнали да разделяме, преработваме и използваме отпадъците като суровина, вместо да ги горим в циментовите заводи или да ги зариваме в сметищата на Враждебна и Челопечене”, гласеше позицията на “Демократична България” по казуса.
БСП предлагаха междинен вариант за RDF технологията - инсинераторът за изгаряне да не се строи в София, а до завода в с. Яна. То обаче не срещна подкрепа, защото тръбата за пренос на топлоенергията оттам до абонатите струвала 10 млн. евро.