Д-р Пламен Петров: За първи път у нас откриваме музей, посветен на една картина – мистерията “Ахинора” на Иван Милев

18.04.2023 06:30 Ваньо Стоилов
Д-р Пламен Петров, директор на Художествената галерия в Казанлък Снимка: Ваньо Стоилов
"Ахинора" на Иван Милев Снимка: Архив

- Музей на една-единствена картина - на портрета “Ахинора” на Иван Милев ще бъде открит по време на тазгодишните Празници на розата в края на май в Казанлък. Как се стигна до тази идея, г-н Петров?

- По света много картини имат свои отделни стаи или зали в музеите, където за тях се полагат специални грижи, но много рядко ще намерите музей, посветен само на една картина. Казанлък дължи това на Иван Милев. Картината му “Ахинора” го заслужава. Тя е една от най-ярките творби в колекцията на казанлъшката Художествена галерия и много важна част от историята на българското изкуство въобще. Милев умира през януари 1927 г., преди да навърши 30 години. Той рисува “Ахинора” през 1925 г. и малко преди смъртта си лично идва в родния си Казанлък, за да дари картината на галерията в града. Дарява я с това име. Преди това, през 1923 г., той рисува първи вариант на картината, но той е съвършено различен от известната му творба.

- Коя е Ахинора?

- Ахинора е име, което свързваме исторически със съпругата на хан Аспарух, една може би реална историческа личност. По време на войните в началото на миналия век

Николай Райнов публикува своята легендарна приказка за Ахинора

и вероятно това е провокирало Иван Милев да се обърне към нея като към някакъв мираж за изобразяване. Нямаме данни картината да е показвана приживе на автора.

Поглеждайки я, зрителят първо вижда един доста приказен образ. В българската история на изкуството до онзи момент няма такова композиционно решение - женски образ, при който основният акцент е поставен върху погледа, главата е забулена. Има нещо сецесионно в нея, както я определят критиците на изкуството. Работата на изследователите през годините още повече създава една аура около тази картина, защото тя поставя много въпроси. Първо -

коя е жената, изобразена на нея? Дали това е съпругата на художника, оперната певица Катя Наумова?

Или пък представителката на прочутия род на търговци на розово масло от Казанлък Анна Орозова? Или пък това е имагинерна личност? Ранната смърт на Иван Милев и това, че жанрът портрет е слабо застъпен в творчеството му, засилват мистерията, възбуждат още повече и любопитството на изследователите към него.

За тази картина трябва да кажем, че поради някои технически обстоятелства за нейното опазване се налага изграждането на специална музейна среда. Тя е рисувана с темперни бои върху хартия и през годините е претърпяла невъзвратими щети. Премина реставрация, беше цялостно почистена, но за съжаление, е била залепена върху дървена основа, което от перспективата на днешните реставраторски практики може да бъде определено като грешка. Не знаем кой и кога го е направил.

Миналата година за първи път “Ахинора” беше показана в чужбина - в Рим и Виена, тъй като Иван Милев е пътувал в Италия и в Австрия. Но преди това тя бе реставрирана от Кристина Белева, реставратор от НХА, и смея да твърдя, че “Ахинора” беше поверена в едни от най-вещите ръце.

Тази година я показахме за 10 дни във Велико Търново, след което картината се прибра в Казанлък.

Пак през миналата година галерията успя да издаде и пълен творчески каталог на всичко на Иван Милев, което опазваме в нейната колекция - разполагаме със 130 негови творби. Да, можем да направим цял музей с тях, но идеята тук е друга. В общинска къща в сърцето на града, която пази духа на 20-те години на миналия век, когато е рисувана “Ахинора”, в едната стая при специални условия - температура, осветление, влага, ще покажем картината. В другата стая ще подреждаме временни изложби, чрез които да разказваме под различни ракурси за творчеството на Иван Милев. Всичко това е доста смело решение, но градската управа и кметът Галина Стоянова провидяха потенциала на подобна идея и се радвам, че съвсем скоро Казанлък ще има свое ново уникално музейно пространство.

При откриването на къщата за почти 7 месеца ще ни гостуват картини от частна колекция, които никога досега не са показвани анблок.

Ще дойде другият прочут портрет на Иван Милев - на снахата на известния казанлъшки род Стайнови - Анна Каменова,

заедно с картината му “Боянската църква”. Ще пристигнат и две картини на Дечко Узунов и няколко непоказвани досега платна - те са от същата частна колекция и са фрагмент от личната колекция на Анна Каменова.

- Споменахте Дечко Узунов. Съвсем скоро открихте обновената експозиция в неговата къща в Казанлък.

- Основната стратегия в момента на екипа на галерията е да се движим по две главни направления: прозрачност и съвремие. На това е подчинен и новият начин, по който е представена експозицията в къщата на Дечко Узунов. Като музей тази къща е открита през 1987 г. и оттогава там почти нищо не беше пипано. Преди година свалихме постоянната експозиция, която наследихме, и я подредихме с около 30 негови творби като съвременен разказ за това как е натрупана колекцията от творби на Дечко Узунов, които се стопанисват в галерията ни.

Предстои промяна и в експозицията за Ненко Балкански. Любопитното е, че къщата му е запазена, докато домът на Дечко Узунов е построен отново по негови спомени на съвсем друго място.

- Само споменатите дотук художници май са достатъчни, за да твърдим, че Казанлък е не само град на розите и тракийските владетели, както се афишира, но и на художници?

- Колкото и да ми е тъжно да го кажа, но

като град на ярки художници Казанлък

е разпознаваем по-скоро сред професионалната публика, но не и сред широката зрителска аудитория. Това беше и част от концепцията ми за развитието на Художествената галерия през следващите години, с което спечелих конкурса за неин директор. Ще се опитаме да доведем до знанието на широката публика, че тук са се родили знакови имена за историята на българското изкуство.

С града е свързан Петко Клисуров, който е един от основоположниците изобщо на художественото образование у нас, един от първите преподаватели в днешната Национална художествена академия в София - тогава Държавно рисувално училище.

Тук поема последната си глътка въздух едно от наистина ярките имена на българското изкуство, починалият твърде млад художник Георги Митов, брат на Антон Митов. И разбира се, имена като Иван Милев, Захари Желев, Иван Пенков, Дечко Узунов, Ненко Балкански, Цветана Щилянова, Теню Пиндарев, в по-ново време Константин Трингов, Вихрони Попнеделев, Мариела Гемишева, скулпторът Христо Песев, един от ярките ученици на Любомир Далчев.

- А Чудомир?

- Безспорно. Все пак като че в съзнанието на публиката той е свързан по-скоро със своя остър поглед и чувство за хумор, по-разпознаваем е през литературното му наследство. Но не по-малко впечатляващо е художественото му наследство, включително и това на съпругата му Мара Чорбаджийска, която също е великолепен художник. Вече на сцената се явява едно младо поколение, което със скромния екип на галерията се опитваме да подпомагаме - като Силвия Попова, открихме изложба на Любен Малчев, който е завършил гимназията тук.

- Ясно е, че като даденост и наследство в областта на визуалното изкуство градът има много. Но как още той се опитва да го съхранява, показва и популяризира?

- Художествената ни галерия вече е на 122 години

- художествената сбирка като част от музея “Искра” е създадена от един изключителен ентусиаст - Иван Енчев-Видьо. Това е име, което публиката слабо познава, а и ние, историците на изкуството, все още не сме положили достатъчно усилия, за да разкажем за изумителното дело на този човек, който с усилията си през 1901 г. създава сбирката. Почти през цялото време на управлението си Иван Енчев натрупва колекцията чрез дарения. Той моли художниците да дарят своя картина в този град и тогава почти няма автор, който да не е откликнал.

Общото количество движими културни ценности в нашите фондове сега са 5000: живопис, скулптура, графика, доста важна сбирка от екслибриси, приложни изкуства и

не по-малко ценната ни колекция от икони,

която през годините е страдала от липса на научен интерес към нея. Сега цялата тази колекция се дигитализира и ще бъде достъпна през новия сайт на институцията до година-две.

В момента при нас текат ремонтни дейности за преустройство на цялата ни постоянна експозиция, което реализираме с финансовата подкрепа на Министерството на културата и Национален фонд “Култура”. Целта ни е през септември-октомври тя да е готова. Експозицията няма да е това, което жителите и гостите на Казанлък са познавали досега. Ще бъде изградена на абсолютно съвременен принцип, с много комуникационни и информационни полета. Ще бъдат разработени десетки образователни продукти - за възрастни, но и за деца, за които полагаме усилия да спечелим за каузата на изкуството и да ги върнем в залите на галерията.

Постоянната експозиция обикновено е продукт, който за около 5 години в класическия си вариант е един и същ. Но всяка година ние ще се опитаме да предлагаме различни образователни продукти вътре в самата експозиция, лектории, видеоматериали, различни игрови моменти, да караме публиката отново да влезе в пространствата на постоянната експозиция. Нещо повече - очакваме решението на общината постоянната експозиция да бъде с вход свободен за всички посетители, без значение дали това са жителите на Казанлък, или гостите на града. А входът за временните изложби, които са доста скъп и екзотичен продукт, защото са свързани със създаване на експозиционно пространство, сценография и т.н., ще бъде платен.

CV

Пламен Петров е роден на 6 август 1983 г. До 18-ата си година живее в с. Присово до Велико Търново. От 2011 г. до 2019 г. е част от екипа на Софийската градска художествена галерия. Доктор по история от 2020 г. От 2021 г. е директор на Художествената галерия в Казанлък. 

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>