Дойде ли бюджетен Великден - от кого да се вземе, на кого да се даде
Европейски пари най-после вместо дефицити
Как да се мине без нови данъци
Eднократен данъчен стимул за всички нови инвестиции
При откриването на новия парламент въпросът с приемането на държавен бюджет беше споменат многократно от всички посоки на политическия спектър. Президентът Румен Радев също обяви, че приемането на бюджет е първостепенна задача. Президентът очерта два сценария – бюджет, предложен от евентуално редовно правителство, или бюджет, предложен от служебното правителство. Заявката е, че този път бюджет ще бъде внесен независимо от политическата ситуация.
Причината за тази категоричност е проста – България е в безпрецедентна ситуация и вече четвърти месец работи без държавен бюджет. В момента се извършват разходи на база на т.нар. удължителен закон, но този закон е с ограничено действие. Според разпоредбите му удължаването на някои правила от миналогодишния бюджет действа само три месеца, като този срок се прекъсва за периода, в който няма действащ парламент. Това означава, че
действието на удължителния закон е до средата на юни
По-големият проблем е, че удължителният закон не е бюджет – той не задава бюджетна рамка, нито има приходна и разходна част, нито лимит за дефицита и съответен лимит за държавния дълг. Удължителният закон дава големи правомощия на служебното правителство да решава за бюджетните разходи, но в същото време
не му дава възможности да ги финансира
Този парадокс не е проблем в началото на годината, когато разходите са по-ниски, но ще се превърне в голям проблем през второто полугодие и особено в края на годината.
Но и това не е всичко. Освен бюджета за настоящата година още по-важна е средносрочната бюджетна прогноза, която се изработва заедно с бюджета и задава бюджетната рамка за следващите три години – от 2024-а до 2026-а. На тази база се изготвя и годишната конвергентна програма на България до 2026 г.
Това ще е един от основните документи, които Еврозоната ще анализира, за да определи дали сме готови за членство. В конвергентната програма трябва да покажем не само как ще поддържаме нисък дефицит и дълг, но и как ще намалим инфлацията до ниски нива.
Накратко, бюджет 2023 е ключов както в краткосрочен план, така и в средносрочен и дългосрочен. Има консенсус сред политическите партии, че бюджетът трябва да има нисък дефицит, същата цел обяви и служебното правителство за подготвяния от тях проектобюджет.
Но как да се постигне тази цел?
На първо място, бюджет 2023 трябва да заложи на еврофондовете вместо на дефицити и дългове. Имаме достъп до толкова много европейски средства – най-после трябва да започнем да ги използваме.
Служебното правителство вече внесе необходимите закони за плана за възстановяване. Бързото им приемане от парламента ще осигури значителни финансови средства и ще отключи важни инвестиции в публичния и частния сектор.
На второ място, бюджетът трябва да се фокусира върху антиинфлационни мерки – включително контрол върху разходите, прекратяване на антикризисните мерки и спиране на щедрите компенсации за тока за печелившите компании. Някои компании със свръхпечалби, които без основание са взели компенсации, ще се наложи да ги върнат – това е по-справедливо, отколкото
да се наложат нови данъци върху всички данъкоплатци
На трето място, приходната част има големи резерви – например държавата задължително трябва да си поиска дивидент от 100% от свръхпечалбата на всички държавни компании от енергетиката и оръжейната индустрия.
Но на европейско ниво бяха гласувани и вноски в бюджета от частните енергийни и петролни компании, а българският парламент гласува и допълнителни вноски, базирани на вноса на евтин руски петрол.
Всичко това трябва да се приложи на практика от правителството и НАП – вероятно ще има съпротива, както и
опити за избягване и заобикаляне, които трябва да се парират още в зародиш
Но не на последно място, бюджетът трябва да стимулира и икономическия растеж – не само защото това ще осигури повече приходи. Туризмът е един от секторите, които ще се възстановяват тази година в глобален мащаб – така че малка инвестиция в туристическа реклама в чужбина ще има солидна възвръщаемост.
Влизането в Шенген също би отключило растеж в туризма.
А как да стимулираме бизнеса да реинвестира свръхпечалбите си, вместо да ги разпределя на собствениците? Една работеща възможност е нулев данък върху реинвестираната печалба. Накратко, да се даде еднократен данъчен стимул за всички инвестиции, които стартират през 2023 година.
Това би имало и антиинфлационен ефект, тъй като ще увеличи производството и ще балансира търсенето и предлагането.